Gult 50 mm kabelrör ska du ha och ett märkband som markerar var kabeln går till nästa person i framtiden som gräver på tomten. Stenmjöl är bra
 
  • Gilla
Marsman80
  • Laddar…
O
P Putte 9497 skrev:
Gult 50 mm kabelrör ska du ha och ett märkband som markerar var kabeln går
Markeringsband är bara ett krav om du inte har markrör. Man kan alltså antingen lägga ett gult markrör eller en lös markkabel med markeringsband. Båda är godkända förläggningssätt. Istället för markeringsband kan man istället lägga "kabelplank" som förstärkt grävskydd i vissa miljöer. Det är som ett markeringsband fast mycket tjockare. Att göra både och är onödigt och lite som både hängslen och livrem.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
O Steamboy skrev:
Markeringsband är bara ett krav om du inte har markrör. Man kan alltså antingen lägga ett gult markrör eller en lös markkabel med markeringsband. Båda är godkända förläggningssätt. Istället för markeringsband kan man istället lägga "kabelplank" som förstärkt grävskydd i vissa miljöer. Det är som ett markeringsband fast mycket tjockare. Att göra både och är onödigt och lite som både hängslen och livrem.
Bra att du rättar mig när jag har fel, men har man lite band över och istället för att slänga det går det bra att lägga ner det med
 
Statusuppdatering: idag fick jag elen installerad, blev 5G6mm2 i 50 mm kabelskyddsrör hela vägen. 16A säkringar i fasadmätarskåpet. Vid första stugan bara en ögla som går upp på väggen så länge och i andra huset borrat genom väggen och en 3-fashandske kopplat till byggcentral med jordfelsbrytare i. Ska återfylla först med sättsand och se med jorden som togs upp.

Synpunkter på det?
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
Då har du fått det vettigt med areor osv som var uppe tidigare precis som det bör bli i ditt fall. Enda synpunkten ur ett regelperspektiv är att du ska ha JFB före uttaget/handsken.

Det kommer säkert bli rätt senare när du gör klart men regelmässigt är det fel om du inte har uttag skyddade även om det finns i byggväskan.
 
Håller med; formellt är det fel.

Men rent praktiskt - om Du inte pillar på 3-fasen och inte använder den till något annat än att koppla in byggväskan, ja då är säkerheten fullgod. Det enda som blir bättre med den föreskrivna brytaren är störningar/klämning/spikning av/på/i kabeln mellan uttaget och väskan.

Och varför skulle Du pilla med den 3-fasen, det finns väl ett 3-fasuttag ut ur väskan!

Om Byggcentralen (som jag kallar väska) har en fast kabelanslutning i stället för en intagshandske, och uttaget på väggen inte är ett uttag utan en dosa där markkabeln skarvas mot en gummikabel, ja då vore allt klockrent, trots att riskerna med klämning, spikning, ... är de samma.
 
  • Gilla
Marsman80
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.