M Marsman80 skrev:
Har ingen egen grävare men inga problem att få tag på någon som kan hjälpa mig.

Intressant att veta varför du tycker att jag behöver nya centraler i stugorna? De är ju just nu bara 12-15 kvm styck så det rör sig ju inte om någon avancerad installation utan några lampor och uttag endast.
Nu vet inte jag hur långt du har mellan centralen och bodarna men jag som elektriker skulle rekommendera att sätta en undercentral i vardera stugan
 
Bara dumt med undercentral. Bättre med en oberoende huvudcentral i första stugan. I andra stugan behövs kanske inte ens någon central men där kan en undercentral komma ifråga pga det korta avståndet och för att kapa kostnaden lite.

Enfas på detta långa avstånd kräver ju högre area jämfört med trefas, så med temporära skarvsladdar (enfas) får man hålla igen kraftigt på önskat effektuttag. En trefaskabel och en byggcentral vore ju bättre, men den kostar nog betydligt mer än den fasta kabeln. Den måste inte grävas ned bums, den kan ligga på backen ett tag bara den har lite skydd där det behövs.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Bara dumt med undercentral. Bättre med en oberoende huvudcentral i första stugan. I andra stugan behövs kanske inte ens någon central men där kan en undercentral komma ifråga pga det korta avståndet och för att kapa kostnaden lite.

Enfas på detta långa avstånd kräver ju högre area jämfört med trefas, så med temporära skarvsladdar (enfas) får man hålla igen kraftigt på önskat effektuttag. En trefaskabel och en byggcentral vore ju bättre, men den kostar nog betydligt mer än den fasta kabeln. Den måste inte grävas ned bums, den kan ligga på backen ett tag bara den har lite skydd där det behövs.
Ska en byggcentral användas så kan den ligga på backen men ska en fast central monteras ska kabeln grävas ner.
 
"ska"? bums?
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
"ska"? bums?
Varför inte gräva ner kabeln direkt istället för att lägga den ovanpå mark i rör? Vad är vitsen med att koppla in kabeln i centralen två gånger?
 
Du kanske skulle läsa tråden. Svaret finns där ;)
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är idag inga problem störningsmässigt att dra vatten, tele, nätverk, fiber och el i samma markrör. Det är mest ett praktiskt problem med att det kärvar om man inte drar in allt samtidigt. En kombination är ju möjlig, kabel direkt i mark plus ett rör för annat. För att röret ska betala sig ska man ju kunna dra i nåt nytt senare.

Vad gäller dimensioneringen så är det du och endast du som kan svara på hur mycket ström ni vill ha, helst även i framtiden. Efter gäststuga och varmvatten är steget inte långt till en liten spis. Sedan kanske ni vill ha ett trefasuttag på utsidan till vedkapen osv. Det är prisskillnad på enfas och trefaskablar ja, sök på N1XV. Men den ska ställas mot kostnaden för sannolikheten att man vill byta kabel senare.

Med +60 meter till matande elcentral kommer ni nog också att se fördelen med en lokal liten elcentral med JFB och några säkringar. Det kostar inte mycket och den är betydligt enklare att bygga ut sedan. Man kan möjligen nöja sig med en elcentral i första stugan. Det beror på vad ni ska göra i den bortre stugan.

För area osv se Vilken kabel till uthuset? Med totalt ca 100 meter behöver du troligen 5G10 mm². För 6 mm² behöver man räkna.
Man drar för böveln inte vatten och el i samma rör:surprised:
 
Du läster väl hela tråden från inlägg #1? Det finns en sådan fråga där.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du läster väl hela tråden från inlägg #1? Det finns en sådan fråga där.
Precis
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja det låter som ett bättre och framför allt billigare alternativ.
Skulle det vara ok att dra elkabeln under första stugan genom att låta den ligga på marken under stugan direkt eller behöver man isf fästa upp den eller ha kabeln i skyddsrör? Stugan står på enskilda stenar men inte en full krypgrund. Dock lågt så det enda som kan komma in är storleken katt
 
M Marsman80 skrev:
Skulle det vara ok att dra elkabeln under första stugan genom att låta den ligga på marken under stugan direkt eller behöver man isf fästa upp den eller ha kabeln i skyddsrör? Stugan står på enskilda stenar men inte en full krypgrund. Dock lågt så det enda som kan komma in är storleken katt
Klart du kan göra men gräv ner kabeln frostfritt från huset i kabelskyddsrör och märk med märkband
 
P Putte 9497 skrev:
Klart du kan göra men gräv ner kabeln frostfritt från huset i kabelskyddsrör och märk med märkband
Varför frostfritt? Kommer aldrig att komma så djupt runt stugorna utan glad om jag kommer ner 35 cm
 
M Marsman80 skrev:
Varför frostfritt? Kommer aldrig att komma så djupt runt stugorna utan glad om jag kommer ner 35 cm
Då gräver du ner den så djupt som det går. Alternativet är en luftledning
 
M Marsman80 skrev:
Skulle det vara ok att dra elkabeln under första stugan genom att låta den ligga på marken under stugan direkt eller behöver man isf fästa upp den eller ha kabeln i skyddsrör? Stugan står på enskilda stenar men inte en full krypgrund. Dock lågt så det enda som kan komma in är storleken katt
Jag är väl inte direkt förtjust i en kabel som ligger öppet på marken även om den endast nås av gnagare och grävling. Värre saker har man väl sett, men försök i så fall lägga den i ett någorlunda tåligt skyddsrör.
 
  • Gilla
Putte 9497 och 1 till
  • Laddar…
Nu har jag fått grävning gjord och som jag misstänkte blev det ganska grunt närmast stugorna så kabelskyddsrör behövs. Vad rekommenderas? De som är 50 mm utvändigt fungerar antagligen men känns spontant att ett rör med mindre diameter borde bli tåligare och göra att man kan täcka med mer material.

Sen undrar jag vad som är lämpligt runt kabeln? Stenmjöl, 0-8, något annat?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.