Jag vill uttrycka ett varmt tack till alla er som stöttat mig i detta ärende och givetvis Bygghus som rapporterat.

Efter den uppföljande artikeln (den som kom efter denna) så gjordes ett nytt försök till att få till en lösning från elda centralt håll.

Rättsärendet är nu avskrivet och varför jag inte återkopplat är att det varit en del att hantera fram tills nu och jag ville inte störa de aktiviteterna. Även om "lösningen" innebar att jag betalade fullt pris för hela kaminen så har jag nu fått ersättning nog för att åtgärda de kvarvarande felen i kaminen och jag slapp även andra sidans juristkostnader.

Dock kvarstår att hantera de ekonomiska konsekvenserna på min sida då jag accepterade att stå för mina egna juristkostnader. Väntar på att höra hur försäkringsbolaget resonerar kring mina rättskostnader som ligger på ca 140timmars arbete motsvarande 350tkr.

Dock så otroligt skönt att inte leva i ett kafkaliknande tillstånd utan kunna gå vidare med livet utan att ha det där hängandes över sig. Återigen stort tack för stödet, utan er hade processen fortfarande varit igång!!

• Gilla
  • Älska
Fartland och 27 till
  • Laddar…
AXS
Så glad för att du känner lättnad, förstår att det är skönt att börja kunna lägga det här bakom sig.

Fortsätt gärna uppdatera. Skiter det sig får du lägga upp ditt nummer här så kommer iaf jag swisha ett litet plåster på såren.

• Gilla
Ludde Jakobsson och 3 till
  • Laddar…
Härligt att du fick en lösning tillslut och att de faktiskt löste problemet. Synd att det fick ske till en kostnad av juristkostnader på 350kkr, kan fortfarande bli en dyr kamin i slutänden.

Tror min slutsats är att aldrig handla från Eldabutiken, när de flyr garantiärende och tar nära på noll ansvar. (För troligen hade de aldrig tagit sitt ansvar om det inte vore för all dålig uppmärksamhet detta ärendet har gett). Beundrar din ork att driva detta ärendet.

• Gilla
Ludde Jakobsson och 4 till
  • Laddar…
Tack för uppdateringen. Skönt att processen är över men tråkigt att du får stå för dina juristkostnader, hoppas att försäkringsbolaget tar det mesta. Jag är i planeringsfasen för att köpa ny kamin, men efter det du råkat ut för så kommer jag undvika Elda.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
C
J johannordin skrev:
Dock kvarstår att hantera de ekonomiska konsekvenserna på min sida då jag accepterade att stå för mina egna juristkostnader. Väntar på att höra hur försäkringsbolaget resonerar kring mina rättskostnader som ligger på ca 140timmars arbete motsvarande 350tkr.
Skönt att höra att saken är så gott som utagerad, men 350 kkr back för att man reklamerat en felaktig produkt, fy f-n vilken pungspark. :poop:

• Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Aj, aj, aj... Nu måste jag leta rätt på annan återförsäljare av delar till min kamin.

Sånt här beteende som denna kedja har, sponsrar inte jag.

Fram med stora skygglapparna för min del.
.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Tack för att fått följa med!

Du får starta en insamling! Du får flirta med Marlene om att starta en på bygga hus.

Du har lärt mig och säkerligen de flesta att Eldas reklam inte ens duger till att elda med:D

Skönt att det är över. Du får trösta dig med att det svider även hos elda

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
H
H Hybro skrev:
Aj, aj, aj... Nu måste jag leta rätt på annan återförsäljare av delar till min kamin.

Sånt här beteende som denna kedja har, sponsrar inte jag.

Fram med stora skygglapparna för min del.
.
Skulle aldrig gå i närheten av en Eldabutik och varnar alla som jag känner för Elda. Vill ju inte att varken jag eller någon annan råkar så illa ut som du har gjort. Strongt gjort av dig att löpa hela lina ut!

• Gilla
fremax och 2 till
  • Laddar…
Snart byts förmodligen företagsnamn mm...

Vet inte om jag skall gratulera eller beklaga... En oerhört trist historia som jag till fullo förstår att du gläds åt att den är över. Jag som flera andra står i begrepp att köpa en braskamin, men det inköpet kommer absolut inte att ske i någon Elda-butik.
Det som jag också reagerar på i denna historia är ditt ombuds kostnader på 350.000:- vilka är orimligt höga i förhållande till värdet på det tvisten handlar om. Har svårt att fatta hur en jurist (advokat) med goda kunskaper inom sitt område kan lägga så mycket tid på ett sådant här ärende. Det motsvarar 3,5 veckors heltidsarbete!
Men jag är inte förvånad då jag själv gått igenom tvister med betydligt högre juristkostnader vilka ifrågasattes inte bara en gång. Det har lärt mig att tänka till ordentligt innan man anlitar dessa blodsugare.
I ditt fall så lär du åka på en självrisk, som sannolikt inte är hög, men kanske även procent på totalbeloppet. Vad som gäller bör stå i dina försäkringsvillkor. Håller tummarna för att du slipper betala procent på den totala juristkostnaden.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
För mig obegripligt hur man från kedjans sida inte bryr sig om varumärket

• Gilla
dajaskazal och 6 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
För mig obegripligt hur man från kedjans sida inte bryr sig om varumärket
Det är därför jag skippar elda helt inte bara den butiken.

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Jag tycker inte Elda har tagit något som helst ansvar. Lösningen kom för sent och är för dålig.
Elda ligger på min svarta lista. Jag tillhör deras kundsegment.

Skönt att det är över för TS del i alla fall.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Nu har försäkringsbolaget sagt sitt. Undrar om det finns intresse för gissaslutnotantävling såhär i påsktider?

För er intresserade gissar vi alltså nu på hur mycket av avgifterna (jurist & åtgärdskostnader) som min hemförsäkring täckte.

Total kostnad på min sida slutade alltså på ca 360tkr (jurist + åtgärder). Var tror ni försäkringsbolaget täckte? Belopp inom parantes min slutsumma.

A) Inget (fick stå för hela notan om 360tkr själv)
B) Från försäkringsbolaget: 120 000 (min kostnad: 240tkr)
C) Från försäkringsbolaget: 180 000 (min kostnad: 180tkr)
D) Från försäkringsbolaget: 300 000 (min kostnad: 60tkr)
E) Allt (Blev alltså ersatt för alla kostnader)

T
C

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.