80 260 läst · 398 svar
80k läst
398 svar
Eldabutiken levererar kamin som läcker rök - stämmer sin kund i tingsrätten
Tänker du på om Elda centralt eller haningegänget kommunicerat något med mig så är svaret nej, inget har hänt.B Byggdjuret skrev:
Jag har dock fått en hel del intressanta uppslag både i tråden & som PM som jag gräver en del i när tid ges, så sista ordet är inte skrivet.
Filar även på en debattartikel kring orimligheten i att en tvist om 24tkr kan leda till juristkostnader för flera hundra tusen. Nu är min tvist på 60tkr eller åtgärdande av fel men i teorin kunde den också varit på 24tkr och kostat lika mycket i tid & energi. Det är ovärdigt en modern demokrati och något som måste fixas. Om det finns någon politiker eller lobbyist som läser detta och håller med samt är intresserad av att hjälpa till med att driva på för förändring får ni gärna kontakta mig via PM för närmre dialog.
Det är väl snarare så att kostnaderna avskräcker de flesta från att driva processer som handlar om mindre belopp. Men om du gett en objektiv bild av caset i tråden så har du ju inget att vara orolig för. Eldabutiken antyder ju dock att det finns en helt annan sida av hur det ligger till.. Om det stämmer så kan det ju bli besvärligare.J johannordin skrev:Tänker du på om Elda centralt eller haningegänget kommunicerat något med mig så är svaret nej, inget har hänt.
Jag har dock fått en hel del intressanta uppslag både i tråden & som PM som jag gräver en del i när tid ges, så sista ordet är inte skrivet.
Filar även på en debattartikel kring orimligheten i att en tvist om 24tkr kan leda till juristkostnader för flera hundra tusen. Nu är min tvist på 60tkr eller åtgärdande av fel men i teorin kunde den också varit på 24tkr och kostat lika mycket i tid & energi. Det är ovärdigt en modern demokrati och något som måste fixas. Om det finns någon politiker eller lobbyist som läser detta och håller med samt är intresserad av att hjälpa till med att driva på för förändring får ni gärna kontakta mig via PM för närmre dialog.
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Det hela är fascinerande... De följer inte arn. För att sen stämma dig på hela beloppet. Om vi skippar den dåliga publicitet det ger så måste de snart vara uppe i den skuld du har. Då har de inte ens varit uppe i rätten....J johannordin skrev:Tänker du på om Elda centralt eller haningegänget kommunicerat något med mig så är svaret nej, inget har hänt.
Om vi utgår från att du bara får rätt till viss del då kommer man få stå för sina egna kostnader vilket innebär att de får betala massa pengar för att få en del av sina pengar. Dyrt alltså
Det blir värre för dig. För du har stora kostnader för juristen. Samt ska betala in mindre pengar än vad det kostat för dig.
Summan blir den vanliga det finnd bara en vinnare. Advokaterna.
Men man får då trösta sig med att de gick värre för elda....
Renoverare
· Stockholm
· 18 483 inlägg
Elda dök upp i mitt facebookflöde så kände jag behövde länka denna artikel
@johannordin Har denna tragiska historia fått sig ett slut ännu?
Allvetare
· Västra götaland
· 9 430 inlägg
Kanske är så att någon fått skriva på en NDA...
Renoverare
· Stockholm
· 18 483 inlägg
Är det någon här som kommer någonsin handla av dem ovansett utgång?
Min täljstenskamin med bakugn, kan jag tända och elda med luckorna till eldstaden och bakugnen, vardera öppna eller stängda. Hur som haver.
Har aldrig rykt in p g a detta.
Har även FTX, som skapar ett litet undertryck inomhus.
Och sedan flera år tillbaks fattas ca 30 cm tätningssnöre i stora luckan. Typ helt öppet.
Ryka in kan det göra hos mig om skorstenen inte är varm, eller vid visst väderomslag, om man tänder i kall kamin (då även kall skorsten).
De gånger vi misstänker att det kan bli dåligt drag och ryka in genom springor runt bl a luckorna, så sticker vi in några blad från en nyhetstidning genom skorstenen sotluckan och tänder där först.
När det råmar i pipan, stänger vi sotluckan och tänder i kaminen.
Ingen som helst rökinträngning.
Nu var det länge sen jag läste hela tråden. Kanske har skrivits tidigare.
- Några frågor till TS.
Röker det in även när det är drag i skorstenen?
Alltså om du tänder, när det eldats en halv dag tidigare t ex.
- Hur hög är skorstenen?
- Har Du undertryck i huset?
- Röker det in om Du öppnar ett fönster?
Har aldrig rykt in p g a detta.
Har även FTX, som skapar ett litet undertryck inomhus.
Och sedan flera år tillbaks fattas ca 30 cm tätningssnöre i stora luckan. Typ helt öppet.
Ryka in kan det göra hos mig om skorstenen inte är varm, eller vid visst väderomslag, om man tänder i kall kamin (då även kall skorsten).
De gånger vi misstänker att det kan bli dåligt drag och ryka in genom springor runt bl a luckorna, så sticker vi in några blad från en nyhetstidning genom skorstenen sotluckan och tänder där först.
När det råmar i pipan, stänger vi sotluckan och tänder i kaminen.
Ingen som helst rökinträngning.
Nu var det länge sen jag läste hela tråden. Kanske har skrivits tidigare.
- Några frågor till TS.
Röker det in även när det är drag i skorstenen?
Alltså om du tänder, när det eldats en halv dag tidigare t ex.
- Hur hög är skorstenen?
- Har Du undertryck i huset?
- Röker det in om Du öppnar ett fönster?
När jag var liten, eldades det dagligen i en Näferqvarn köksspis.
I dess luckor fanns inga tätsnören.
Inte heller runt stekplattan och dess grytringar.
Kommer ihåg att när det eldades, så kunde man se eldslågorns i alla glipor på kvällen när det mörknat.
Min syster har en liknande otät Husquarna. Gles med springor o spräckt stekplatta.
Inte rycker den in (förutom vid tillfällen jag beskrev ovan).
I dess luckor fanns inga tätsnören.
Inte heller runt stekplattan och dess grytringar.
Kommer ihåg att när det eldades, så kunde man se eldslågorns i alla glipor på kvällen när det mörknat.
Min syster har en liknande otät Husquarna. Gles med springor o spräckt stekplatta.
Inte rycker den in (förutom vid tillfällen jag beskrev ovan).