40 914 läst · 625 svar
41k läst
625 svar
Elda trädgårdsavfall
Jovisst men det har nog blivit för komplicerat för majoriteten av våra politiker att hänga med i alla direktiv.Farstatjej90 skrev:
Sen blir det alltmer vanligt att man inte blir riktigt överens i Bryssel och man beslutar om en kompromiss som då ska tolkas av varje enskilt land. Om man då har en "grön styrning" av Naturvårdsverket så blir det ju helt galet.
Medierna rapporterar om det som säljer så deras intresse är ju bara en förlängning av publikens... (undantag finns).Claes Sörmland skrev:Vad du tycker om ministrars tolkning av lagen spelar ju inte så stor roll.
Media granskar makten så de tycker naturligtvis det är festligt om ministrar går över sina befogenheter och lägger sig i myndighetsutövning. De hoppas alltid på lite ministerstyre så att de kan göra en grej om det. De är ju också intresserade av att redovisa vad regeringen vill politiskt. Det är naturligtvis viktigt eftersom de styr riket och utfärdar förordning.
I det här fallet var det verkligen en tweet där varje ord är vägt på guldvåg för att kommunicera att regeringen klantat sig utan att använda mitt tydliga språkbruk och att regeringen ämnar ändra på den olyckliga formuleringen i avfallsförordningen. Och att man förväntas följa lag även om den i framtiden kommer att ändras.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 636 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 636 inlägg
Alltså, våra ministrar sitter inte med gåspennan och plitar förordningar. Det finns en enorm apparat av anställda medarbetare för detta. Sen ska ju tjänstemännen lira med politikerna och tjänstemännen ska ju ha tentaklerna ute så att de förstår att en högerregering som har vunnit val på att inte peta i folks vardag inte vill införa en förordning som retar gallfeber på de trädgårdsavfallseldande kärnväljarna ute i spenaten. Och det är klart, om alla tjänstemännen kommer från Stockholms innerstadslägenheter och omgivande frimärksvillatomter där det är socialt otänkbart att bränna löv i trädgården så kanske man missar hur ett sådant förbud kommer att tas emot ute i landet.
Verkligen och här tror jag det är en tidsfråga innan det kommer ett "förtydligande" sen får vi elda igen. Var det kommer ifrån vet jag inte men någon på Naturvårdsverket kanske plötsligt ändrar sig 😉P paralun skrev:Jovisst men det har nog blivit för komplicerat för majoriteten av våra politiker att hänga med i alla direktiv.
Sen blir det alltmer vanligt att man inte blir riktigt överens i Bryssel och man beslutar om en kompromiss som då ska tolkas av varje enskilt land. Om man då har en "grön styrning" av Naturvårdsverket så blir det ju helt galet.
Jag tolkar också detta som en miss. Och jag tror många i EU-positiva partier svettas och vill "fixa" detta innan valet.... Ser inte bra ut för EU!Claes Sörmland skrev:Alltså, våra ministrar sitter inte med gåspennan och plitar förordningar. Det finns en enorm apparat av anställda medarbetare för detta. Sen ska ju tjänstemännen lira med politikerna och tjänstemännen ska ju ha tentaklerna ute så att de förstår att en högerregering som har vunnit val på att inte peta i folks vardag inte vill införa en förordning som retar gallfeber på de trädgårdsavfallseldande kärnväljarna ute i spenaten. Och det är klart, om alla tjänstemännen kommer från Stockholms innerstadslägenheter och omgivande frimärksvillatomter där det är socialt otänkbart att bränna löv i trädgården så kanske man missar hur ett sådant förbud kommer att tas emot ute i landet.
Jo i de "gröna direktiven" inkl då avfallsdirektivet har det blivit alldeles galet och jovisst måste man ändra på det här annars riskerar vi en Swexit-debatt, garanterat!Farstatjej90 skrev:
EU valdebatterna borde dra igång på riktigt snart.
Sedan mycket viktigt så ser jag EU som helt avgörande för Europas gemensamma framtid inkl rimliga direktiv.
Jag gillar det som koncept. Det skulle handla om fred och öppna gränser inom Europa och så vidare. Men sen skjuter de sig själva i foten med massa trams om att tvinga brandmän att jobba på ett sätt de inte vill eller sånt här löjligt att folk ska i vissa fall köra fram och tillbaka till återvinningen istället för att elda....P paralun skrev:Jo i de "gröna direktiven" inkl då avfallsdirektivet har det blivit alldeles galet och jovisst måste man ändra på det här annars riskerar vi en Swexit-debatt, garanterat!
EU valdebatterna borde dra igång på riktigt snart.
Sedan mycket viktigt så ser jag EU som helt avgörande för Europas gemensamma framtid inkl rimliga direktiv.
EU behöver fokusera på sin kärnverksamhet som det heter ☺️
Andra länder har inga problem med 24h-pass. Det är Sveriges tolkning än en gång.Farstatjej90 skrev:Jag gillar det som koncept. Det skulle handla om fred och öppna gränser inom Europa och så vidare. Men sen skjuter de sig själva i foten med massa trams om att tvinga brandmän att jobba på ett sätt de inte vill eller sånt här löjligt att folk ska i vissa fall köra fram och tillbaka till återvinningen istället för att elda....
EU behöver fokusera på sin kärnverksamhet som det heter ☺️
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 636 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 636 inlägg
Kan du guida vad du menar?K karlmb skrev:
Jag tänker: Du fäller ett träd i trädgården. Du får avfallet ris från fällningen som du vill göra dig av med. Det är organiskt avfall av typen bioavfall. Du måste sortera det separat i fraktionen trädgårdsavfall för återanvändning eller för att materialåtervinnas. Du är förbjuden att elda ditt separata (sorterade) trädgårdsavfall enligt 3 kap. 19 § första stycket.
"Bonden" lägger nog riset på sin GROT-hög, som denna sedan får betalt för av "flisbilen".Sommartorparn skrev:På naturvårdsverkets sida finns annat intressant att läsa. Exempelvis står det under
"Frågor och svar om bioavfall: "
"Är det tillåtet att transportera trädgårds- eller parkavfall för att möjliggöra central kompostering, exempelvis inom den egna verksamheten eller som en tjänst?
Svar:
Om det rör sig om kommunalt trädgårds- eller parkavfall ansvarar kommunen för insamlingen av avfallet. Hur insamlingen är organiserad kan variera mellan kommunerna och vad som gäller i respektive kommun framgår normalt av de lokala avfallsföreskrifterna.
För att någon annan än kommunen ska få transportera avfallet behövs normalt en dispens enligt 15 kap. 25 § 1 miljöbalken. För att yrkesmässigt transportera eller hantera avfall i Sverige behövs tillstånd eller anmälan till Länsstyrelsen. Detta gäller även för transport av avfallet inom den egna verksamheter."
Med andra ord, kommunerna ska ha monopol på att transportera ris till återvinningen! Det duger inte längre att be en bonde eller annan innehavare av lämpliga fordon, att mot ersättning ta bort den där jättehögen ris som skulle kräva alltför många vändor med personbilssläp! Låt mig gissa att det kommer att bli dyrare att få sitt ris borttransporterat!
[länk]
Så "bonden" kör inte till ÅVC med riset, eller själv till värmeverket, förså vitt inte "bonden" råkar vara den som äger flisbilen och/eller har avtal med värmeverket
Men syftet med att fälla trädet var att få ved och solljus. Inte att generera avfall.Claes Sörmland skrev:Kan du guida vad du menar?
Jag tänker: Du fäller ett träd i trädgården. Du får avfallet ris från fällningen som du vill göra dig av med. Det är organiskt avfall av typen bioavfall. Du måste sortera det separat i fraktionen trädgårdsavfall för återanvändning eller för att materialåtervinnas. Du är förbjuden att elda ditt separata (sorterade) trädgårdsavfall enligt 3 kap. 19 § första stycket.