Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Kan du guida vad du menar?

Jag tänker: Du fäller ett träd i trädgården. Du får avfallet ris från fällningen som du vill göra dig av med. Det är organiskt avfall av typen bioavfall. Du måste sortera det separat i fraktionen trädgårdsavfall för återanvändning eller för att materialåtervinnas. Du är förbjuden att elda ditt separata (sorterade) trädgårdsavfall enligt 3 kap. 19 § första stycket.
Ge ris och grenar till mig som gåva, så kan jag lägga det på min GROT-hög, som blir större, så att jag kan få några hundralappar mera betalt när jag säljer det.

Jag kan t.o.m. komma och hämta riset...
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
K karlmb skrev:
Men syftet med att fälla trädet var att få ved och solljus. Inte att generera avfall.
Det är ju fine, då har du inget avfall, alltså du har bara ved. Då är avfallsförordningen inte aktuell. Men då får du ju heller inte samla ihop riset med syfte att göra dig av med det. Så fort du samlar ihop riset med syfte att göra dig av med det så har du ju organiskt avfall av typen bioavfall som måste sorteras som en separat fraktion trädgårdsavfall.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland
S skogaliten skrev:
Ge ris och grenar till mig som gåva, så kan jag lägga det på min GROT-hög, som blir större, så att jag kan få några hundralappar mera betalt när jag säljer det.

Jag kan t.o.m. komma och hämta riset...
Ja det är något du vill ha men den som har samlat ihop det för att bli av med det har avfall. (Jag vet inte i detalj hur det fungerar med återvinning av avfall på detta sätt juridiskt men ser att det finns reglering av det.)
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vi behöver inte fundera. Det finns definierat i förordningen 1 kap 6 §:

[bild]
Nja, jag tycker inte att det behandlar när mitt räfsande av löv övergår i insamling. Hur stor skall högen vara? Om jag räfsar in löv in på gräsmattan så att robotklipparen även klipper det som tidigare låg i rabatten, har jag då gjort insamling?

Att lämna en hög med grenar som får förmultna med mer uppvärmande utsläpp (metan) än vad eldning skulle ge, det är tillåtet. Eller hur?
 
Det är ju inte avfall om det är ett träd.
Veden säljs till vedköpare och GROT för en symbolisk summa till "skogaliten" som även hämtar det.
 
Claes Sörmland
pacman42 pacman42 skrev:
Nja, jag tycker inte att det behandlar när mitt räfsande av löv övergår i insamling. Hur stor skall högen vara? Om jag räfsar in löv in på gräsmattan så att robotklipparen även klipper det som tidigare låg i rabatten, har jag då gjort insamling?
Jodå, ditt syfte med räfsandet är ju att samla upp löven alldeles oavsett hur liten eller stor hög du får ihop. Får du inte ihop någon hög har du inte samlat in något avfall. Om du flyttar avfallet genom räfsning så att du kan hantera det genom robotgräsklipparen och kompostering på gräsmattan så har du också samlat in det och sen hanterat det.

pacman42 pacman42 skrev:
Att lämna en hög med grenar som får förmultna med mer uppvärmande utsläpp (metan) än vad eldning skulle ge, det är tillåtet. Eller hur?
Ja kompostering definieras som "hantering som utgör återvinning", se bilaga 1 R 3 i avfallförordningen. Det är alltså tillåtet. Eldning av avfall är förbjudet enligt 3 kap 19 §. Någon hänsyn tas inte till utsläppen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Summa summarum så gäller det som varit tidigare och har det fungerat utan klagomål så fortsätt.😎
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Claes Sörmland
A AndersS skrev:
Summa summarum så gäller det som varit tidigare och har det fungerat utan klagomål så fortsätt.😎
I alla fall om något år eller så när regeringen har lyckats justera sitt misstag i avfallsförordningen.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
I alla fall om något år eller så när regeringen har lyckats justera sitt misstag i avfallsförordningen.
Är det regeringens misstag? Jag tyckte du skrev att ministrar inte ska tolka lagar och att det var tjänstemännens fel?🤔
 
A AndersS skrev:
Det är ju inte avfall om det är ett träd.
Veden säljs till vedköpare och GROT för en symbolisk summa till "skogaliten" som även hämtar det.
Jo nu ser jag inte sly i varierande storlek som GROT och eftersom jag befinner mig i Norrland så har nog GROT-marknaden fullt upp med riktiga skogsavverkningar och stora volymer av GROT.
Så privatpersoners GROT-volymer är enbart rena löjan i det stora sammanhanget.
Eventuellt kan det här leda till att privatpersoner upphör med att hålla slybeståndet borta och ett förfulat landskap om man inte kan elda!?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
1. jag tror inte våra politiker har förstått vad förordningen innebar.
2. Eu direktivet har ju inge förbudsklausul på att bränna trädgårdsavfall, utan det ska stimuleras till att öka återvinning mm
3. Som det varit hittills har vi redan uppfyllt EUs intentioner, då det är väldigt sällan att någon granne bränner sitt trädgårdsavfall, med hänsyn till olägenhet för närliggande grannar. Ute på landet är det en helt annan sak där avståndet mellan grannarna i de flesta fall är större och man kan anta att störningar också därmed är färre. Även i dessa miljöer tror jag att de flesta visar stor hänsyn och inte eldar vid olämpliga tillfällen osv

slutsatsen är att denna förordning aldrig behövts införas!
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Är det regeringens misstag? Jag tyckte du skrev att ministrar inte ska tolka lagar och att det var tjänstemännens fel?🤔
Regeringen beslutade om en förordningstext som förbjöd eldning av trädgårdsavfall. Vice statsministern har för några dagar sedan i en tweet berättat att det inte var syftet. Regeringen är därmed den som har begått en misstag. Normalt är det tjänstemännen som arbetar för regeringen på departementen som ska skydda regeringen mot sådana blunders.
 
  • Gilla
karlmb och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Regeringen beslutade om en förordningstext som förbjöd eldning av trädgårdsavfall. Vice statsministern har för några dagar sedan i en tweet berättat att det inte var syftet. Regeringen är därmed den som har begått en misstag. Normalt är det tjänstemännen som arbetar för regeringen på departementen som ska skydda regeringen mot sådana blunders.
Jo jag vet det var jag som länkade dig tweeten😅 (x:en?)
Heter det fortfarande tweet?
 
Claes Sörmland
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jo jag vet det var jag som länkade dig tweeten😅 (x:en?)
Heter det fortfarande tweet?
Jag läste den tidigare idag, det var därför jag frågade dig om du hade hittat något annat uttalande från en minister. Men det var samma. Ingen aning om det heter tweet längre. Man har ju t ex inte ändrat URLen.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag gillar det som koncept. Det skulle handla om fred och öppna gränser inom Europa och så vidare. Men sen skjuter de sig själva i foten med massa trams om att tvinga brandmän att jobba på ett sätt de inte vill eller sånt här löjligt att folk ska i vissa fall köra fram och tillbaka till återvinningen istället för att elda....

EU behöver fokusera på sin kärnverksamhet som det heter ☺️
Jo men jag tror det är hög risk att EU rasar ihop efter valet i Juni. Sen försöker man tala om en "Green Deal 2.0" men de gröna har nog inte kompromissviljan som krävs.
Sen jovisst så borde man enbart styra de stora penseldragen eftersom vi är beroende av varandra i Europa.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.