Fast nu så var det ju inte EU då...
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Så vad du säger är att det är lugnt att elda om jag kompletterar med några Dennis grillkorv?🤔😉

Byggahus - EU 1-0?
Om du tänder en eld för att grilla några Denniskorvar så går det bra. Om du däremot förbränner ditt trädgårdsavfall och försöker maskera det med några symboliska Denniskorvar så följer du inte förordningen.
 
  • Gilla
  • Haha
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Fast nu så var det ju inte EU då...
På radion i morse var det delade meningar om det mellan två kommuner. Man har tydligen kommit till helt olika slutsatser!
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
På radion i morse var det delade meningar om det mellan två kommuner. Man har tydligen kommit till helt olika slutsatser!
Det var nog mer så att en viss Kungsbacka kommun struntar i avfallsförordningen för att de inte gillar lagen. Nu fick vi lyssnare bara en kort mening hur de motiverar att 3 kap. 19 § avfallsförordningen ska läsas på ett udda sätt och det lät inte övertygande alls.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nej du rör du till det. Det är lagstiftaren regeringen som tolkar EUs avfallsdirektiv och inför hur man uppfattar det som en del i svensk lag (författning) genom riksdagsbeslut om lagändring eller förordningsbeslut. Detta har man gjort genom att ändra på lydelsen av avfallsförordningen. Nu följer Naturvårdsverket förordningen. En del av deras uppdrag som myndighet är att hjälpa kommunerna med att tolka förordningen. Det innebär inte att de kan ändra på förordningen för att de tycker det är lämpligt. Sån makt har inte en myndighet. Landet styrs av lag.


Jag skämtade ju om det tidigare men inte så seriöst som juridiskt argument. Om man grillar mat med bränsle så är det något annat än att förbränna sitt trädgårdsavfall. Så det kan vi släppa.
Och så har vi regeringsföreträdare som anser att vi ska strunta i lagar de själv stiftat.
Är det prejudicerande att regeringen därmed säger att det är valfritt att följa lagar? Vem avgör vilka lagar som är valfria? Får jag avgöra det själv eller behöver jag mejla Ebba Busch? Jag har då några lagar jag gärna skulle undvika att följa.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
G
N nb. skrev:
Och så har vi regeringsföreträdare som anser att vi ska strunta i lagar de själv stiftat.
Är det prejudicerande att regeringen därmed säger att det är valfritt att följa lagar? Vem avgör vilka lagar som är valfria? Får jag avgöra det själv eller behöver jag mejla Ebba Busch? Jag har då några lagar jag gärna skulle undvika att följa.
Hon är väl ganska van att vara på olika sidor av det lagliga.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Gick in på Huddinge kommuns hemsida och de har förtydligat att eldning av trädgårdsavfall ÄR tillåtet även 2024.
Så jag kan elda upp en hög med grenar idag när jag kommer hem.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
en att elda är fullt tillåtet med den svenska allemansrätten som inte andra länder har och det kommer nog snabbt rättsfall där någon hävdar att eldningens primära behov var värme samt matlagning (inte att bli av med bioavfallet)
Allemansrätten gäller inte på tomtmark/hemfridszon så där sprack den idén för merparten av befolkningen.
 
Claes Sörmland
N nb. skrev:
Och så har vi regeringsföreträdare som anser att vi ska strunta i lagar de själv stiftat.
Är det prejudicerande att regeringen därmed säger att det är valfritt att följa lagar? Vem avgör vilka lagar som är valfria? Får jag avgöra det själv eller behöver jag mejla Ebba Busch? Jag har då några lagar jag gärna skulle undvika att följa.
Det är inte vad hon har skrivit på X. Kollade nu på X. Hon har skrivit att regeringen inte hade för avsikt att införa nya regler som förbjuder förbränning av trädgårdsavfall ("löv"). Och att regeringen kommer att ändra i avfallsförordningen så att det inte blir effekten. I väntan på denna ändring av författning hänvisar hon till att kommunerna kan bevilja undantag från gällande förordning.

Så det var ett erkännande av ett misstag. Regeringen hade aldrig för avsikt att förbjuda eldning av löv av grenar, man klumpade sig helt enkelt.

Regeringen eller enstaka minister kan inte ändra på författning utan ett regeringsbeslut som t ex ändrar avfallsförordningens lydelse.
 
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Regeringen har mängder av anställda medarbetare på departementen för att förstå vad de lagstiftar om. De har också remissrundor och utredningar som skrivs ute i myndigheterna till sin hjälp. Men myndigheternas uppgift är inte att driva politik som inte har stöd i författning. De ska enbart genomföra besluten som regeringen tar och följa författningen.


Som sagt, inte del av tråden. Denna tråd handlar om man får förbränna sitt trädgårdsavfall. Ingen har hävdat att det finns ett grillningsförbud i trädgårdar.
Jo nu har jag förståelse för tättbebyggt område och korta avstånd till en ÅVC. Eldar aldrig själv utan kör det till ÅVC. Men i ett stugområde där oftast huvuddelen av bioavfallet är sly, buskar och trädavfall har jag noll förståelse, rena löjan att behöva hyra en släpvagn och köra miltals. Så där ska jag hävda värmebehov samt grilla korv om polisen dyker upp
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo nu har jag förståelse för tättbebyggt område och korta avstånd till en ÅVC. Eldar aldrig själv utan kör det till ÅVC. Men i ett stugområde där oftast huvuddelen av bioavfallet är sly, buskar och trädavfall har jag noll förståelse, rena löjan att behöva hyra en släpvagn och köra miltals. Så där ska jag hävda värmebehov samt grilla korv om polisen dyker upp
Finns det ens polis där du eldar?
 
D Dilato skrev:
Allemansrätten gäller inte på tomtmark/hemfridszon så där sprack den idén för merparten av befolkningen.
Jovisst men i stugområden så är det ju ofta platser utanför en tomt som används som eldningsställe. (rätt eller fel) Så jag kommer att hävda värmebehov samt matbehov pga kallställd stuga för en eldning.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Claes Sörmland
P paralun skrev:
Jo nu har jag förståelse för tättbebyggt område och korta avstånd till en ÅVC. Eldar aldrig själv utan kör det till ÅVC. Men i ett stugområde där oftast huvuddelen av bioavfallet är sly, buskar och trädavfall har jag noll förståelse, rena löjan att behöva hyra en släpvagn och köra miltals. Så där ska jag hävda värmebehov samt grilla korv om polisen dyker upp
Vi behöver ju inte ha någon förståelse eftersom vi nu vet att regeringen aldrig ämnade förbjuda eldning av trädgårdsavfall. Man klumpade sig. Därmed behöver vi inte fantisera om skäl till varför regeringen skulle vilja förbjuda detta. Det vill de ju inte.

Sen finns det ju andra regler i miljöbalken som stoppas eldning av fuktiga löv och grenar där det tätt tätt mellan huset så att grannarna drabbas av olägenhet. Men det har inte med avfallsförordningen att göra. Men det har ju alltid varit förbjudet att röka ned grannen med eldande av trädgårdsavfall.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jovisst men i stugområden så är det ju ofta platser utanför en tomt som används som eldningsställe. (rätt eller fel) Så jag kommer att hävda värmebehov samt matbehov pga kallställd stuga för en eldning.
Om du transporterar ris & grenar till naturen är det väl nedskräpning ?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vi behöver ju inte ha någon förståelse eftersom vi nu vet att regeringen aldrig ämnade förbjuda eldning av trädgårdsavfall. Man klumpade sig. Därmed behöver vi inte fantisera om skäl till varför regeringen skulle vilja förbjuda detta. Det vill de ju inte.

Sen finns det ju andra regler i miljöbalken som stoppas eldning av fuktiga löv och grenar där det tätt tätt mellan huset så att grannarna drabbas av olägenhet. Men det har inte med avfallsförordningen att göra. Men det har ju alltid varit förbjudet att röka ned grannen med eldande av trädgårdsavfall.
Nej men det blev ju alldeles galet... och jag tror det är klart komplext för en politiker med att sätta sig in i direktiven från EU, i det här fallet avfallsdirektivet.

Nästa mycket viktigare fråga är hur Boverket tolkar EU's Byggnadsdirektiv, det kan bli en rysare eftersom man överlät till varje land att besluta om åtgärder.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.