T Troberg skrev:
Så, om man är beredd att offra hela gräsmattan genom att elda dem där de ligger så är det OK?
Modern form av svedjebränning, du kommer att ge liv till nya ovanliga växter och din fastighet kommer bli klassad som "natura 2000".🤣
 
  • Gilla
  • Haha
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Undra om några andra EU-länder tolkar och anpassar bestämmelserna som vi i Svärje gör?
Danska brandmän jobbar dygnspass och ställer sig helt frågande till diskussionen i Sverige vet jag i alla fall 🤔
 
  • Gilla
  • Haha
HenrikHuslöse och 3 till
  • Laddar…
G Grannens Häck skrev:
Busch blir vi nog inte av med för hon går nog till SD eftersom det enda som verkar viktigt för henne är den egna karriären och makt.
Gäller det makt är väl S troligare, de säljer ju ut sig för makten i princip varenda gång de bildar regering.
 
  • Gilla
TommyC och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Danska brandmän jobbar dygnspass och ställer sig helt frågande till diskussionen i Sverige vet jag i alla fall 🤔
Att släcka bränder orsakade av att elda trädgårdsavfall😃
 
  • Gilla
  • Haha
Sommartorparn och 1 till
  • Laddar…
Man hade ju behövt starta ett åkeri om man ska få in allt till tippen istället för att elda...
Näh, har man 1km till soptunnan, 2,5km till brevlådan och 1,2km till grannen samt 30km till människobyn så tror jag att man kan fortsätta elda ris
 
  • Gilla
  • Haha
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
G
F fribygg skrev:
Gäller det makt är väl S troligare, de säljer ju ut sig för makten i princip varenda gång de bildar regering.
Så kan det kanske vara, jag är inte direkt impad någon.
 
Claes Sörmland
P1 morgon som orsakade denna debatt genom att låta en handläggare på Naturvårdsverket uttala sig drar frågan ett varv till:

https://sverigesradio.se/artikel/stor-forvirring-kring-eldningsforbudet-av-tradgardsavfall

I korthet: Vänstermärkte universitetslektorn Joakim Zander berättar att detta förbud har regeringen själv skapat och avfallsförordningen är tydlig, det är förbjudet att förbränna trädgårdsavfall.

Den lokala politikern Niclas Nilsson (M) i Kungsbacka kommuns berättar att detta har skapat stor irritation och förvirring bland kommunens invånare och redan har man fått in ett större antal dispensansökningar. Kommunen har nu tolkat det som att man får elda med hänvisning till hur 3 kap. 19 § avfallsförordningen kan läsas på olika sätt.

Den lokala politikern Klara Ellström (MP) i Uppsala kommun menar att det är förbjudet att elda och inga dispenser kan ges till privat eldning på tomten i kommunen.

Detta löses enklast genom att regeringen ändrar förordningen så att eldning av trädgårdsavfall blir uttryckligen tillåten.


Här har vi problemet i 3 kap. 19 § avfallsförordningen:

Svensk avfallsförordningstext angående förbud mot förbränning av separat insamlat avfall.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Ledsen
karlmb och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
P1 morgon som orsakade denna debatt genom att låta en handläggare på Naturvårdsverket uttala sig drar frågan ett varv till:

[länk]

I korthet: Vänstermärkte universitetslektorn Joakim Zander berättar att detta förbud har regeringen själv skapat och avfallsförordningen är tydlig, det är förbjudet att förbränna trädgårdsavfall.

Den lokala politikern Niclas Nilsson (M) i Kungsbacka kommuns berättar att detta har skapat stor irritation och förvirring bland kommunens invånare och redan har man fått in ett större antal dispensansökningar. Kommunen har nu tolkat det som att man får elda med hänvisning till hur 3 kap. 19 § avfallsförordningen kan läsas på olika sätt.

Den lokala politikern Klara Ellström (MP) i Uppsala kommun menar att det är förbjudet att elda och inga dispenser kan ges till privat eldning på tomten i kommunen.

Detta löses enklast genom att regeringen ändrar förordningen så att eldning av trädgårdsavfall blir uttryckligen tillåten.


Här har vi problemet i 3 kap. 19 § avfallsförordningen:

[bild]
Räcker det inte med att Naturvårdsverket ändrar sin tolkning av lagstiftningen inkl EU's avfallsdirektiv?
https://www.naturvardsverket.se/om-...rbjuder-eldning-av-tradgardsavfall-pa-tomten/
Hursomhelst så blir det nu rena farsen när folk ska ut till sina sommarstugor och elda som brukligt.
Köra miltals till en ÅVC... de gröna är inte kloka!
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Räcker det inte med att Naturvårdsverket ändrar sin tolkning av lagstiftningen inkl EU's avfallsdirektiv?
[länk]
Hursomhelst så blir det nu rena farsen när folk ska ut till sina sommarstugor och elda som brukligt.
Köra miltals till en ÅVA... de gröna är inte kloka!
Folk, dvs vi alla, är i de flesta fall jordnära och löser det på bästa sätt som vi alltid har gjort.😃
"Aja, de e en da imorrn åså".
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
P paralun skrev:
Räcker det inte med att Naturvårdsverket ändrar sin tolkning av lagstiftningen inkl EU's avfallsdirektiv?
[länk]
Hursomhelst så blir det nu rena farsen när folk ska ut till sina sommarstugor och elda som brukligt.
Köra miltals till en ÅVC... de gröna är inte kloka!
Nej Naturvårdsverket är inte lagstiftaren eller regeringen så de får inte hitta på egen tolkning. Jag håller med Naturvårdsverket och Zander, regeringen har beslutat om en tydlig förordningstext som förbjuder eldning. Vi kan ju då inte ha aktivistiska myndigheter som struntar i lagen. Då är det bara regeringen själv som kan ändra på författningen, regeringen har ju utfärdat den.

Detta är således inte Naturvårdsverkets "fel" utan regeringens. Jag ska säga att jag inte förstår Niclas Nilsson (M) i Kungsbacka kommuns argument hur man tolkar förordningstexten 3 kap. 19 § på ett annat sätt. Vore kul att höra mer om.
 
  • Gilla
nb. och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
P1 morgon som orsakade denna debatt genom att låta en handläggare på Naturvårdsverket uttala sig drar frågan ett varv till:

[länk]

I korthet: Vänstermärkte universitetslektorn Joakim Zander berättar att detta förbud har regeringen själv skapat och avfallsförordningen är tydlig, det är förbjudet att förbränna trädgårdsavfall.

Den lokala politikern Niclas Nilsson (M) i Kungsbacka kommuns berättar att detta har skapat stor irritation och förvirring bland kommunens invånare och redan har man fått in ett större antal dispensansökningar. Kommunen har nu tolkat det som att man får elda med hänvisning till hur 3 kap. 19 § avfallsförordningen kan läsas på olika sätt.

Den lokala politikern Klara Ellström (MP) i Uppsala kommun menar att det är förbjudet att elda och inga dispenser kan ges till privat eldning på tomten i kommunen.

Detta löses enklast genom att regeringen ändrar förordningen så att eldning av trädgårdsavfall blir uttryckligen tillåten.


Här har vi problemet i 3 kap. 19 § avfallsförordningen:

[bild]
Fullkomligt obegriplig paragraftext! Inte konstigt det blir olika tolkningar! Hur kan någon tycka den är tydlig?
 
  • Gilla
Niclas Kba
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Folk, dvs vi alla, är i de flesta fall jordnära och löser det på bästa sätt som vi alltid har gjort.😃
"Aja, de e en da imorrn åså".
Jo jag har haft taktiken att åka till stugan och elda så sent som möjligt på året så att man slipper "eldhatarna".
Nu blir det besvärligare och någon "eldhatare" kanske tipsar polisen?

Sen just skogsavfall har vi hur mycket som helst av i Sverige så det privata från egna tomter måste vara helt försumbart förutom i de grönas värld.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Claes Sörmland
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Fullkomligt obegriplig paragraftext! Inte konstigt det blir olika tolkningar!
Första stycket är väl helt begriplig? Uttrycken i meningen hänvisar ju till den skyldighet man har att samla in separata fraktioner för återanvändning eller materialåtervinning enligt andra regleringar i 3 kap i förordningen. Och sen står det rakt upp och ned att man inte får elda sitt avfall, det inkluderar trädgårdsavfall.

Andra stycket kämpar jag med, alltså vad syftet är med denna särreglering. Men jag ser inte att mina löv och pinnar i trädgården har producerats vid behandling av avfall. Det är ju själva avfallet.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Första stycket är väl helt begriplig? Uttrycken i meningen hänvisar ju till den skyldighet man har att samla in separata fraktioner för återanvändning eller materialåtervinning enligt andra regleringar i 3 kap i förordningen. Och sen står det rakt upp och ned att man inte får elda sitt avfall, det inkluderar trädgårdsavfall.

Andra stycket kämpar jag med, alltså vad syftet är med denna särreglering. Men jag ser inte att mina löv och pinnar i trädgården har producerats vid behandling av avfall. Det är ju själva avfallet.
Jo men just den skrivningen kan mycket väl Naturvårdsverket tolka på ett rimligt sätt och viktigast utifrån svenska förhållanden. Borde vara enkelt så är frågan ur världen för annat mycket viktigare.
 
G
Men om man inte samlar in avfallet för att återvinna/återanvända utan för att förbränna?
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.