40 914 läst · 625 svar
41k läst
625 svar
Elda trädgårdsavfall
Myt och myt, jag höll på i över 10 år där varje år tillkom några nya kubik löv. Min erfarenhet blev att det måste finnas annat att blanda med i dessa volymer och det har inte vi, och med de volymerna krävdes komposter som tar x kubik i några år.Johan Gunverth skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 635 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 635 inlägg
Inget speciellt med ek. Jag växte upp med stora lönnar på tomten och det blev väldiga mängder med lönnlöv att hantera. Kan man få ut dem i rimligt tunna lager på gräsmattan så körs de med fördel över med gräsklipparen så bryts de ned mycket hastigare. Ek har ju också de eländiga ekollonen.
Läser man tråden så är det iaf tydligt att det politiska systemet är byggt så att ingen riktigt vet vem som styr landet. Beroende på vilken politisk färg man ter sig till så kan man antingen välja att skylla på EU, regeringen eller tjänstemännen, så att man slipper stiga ut ur sin åsiktsbubbla.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 635 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 635 inlägg
Alla som missade att läsa en grundkurs i statsvetenskap i sin ungdom borde ju ändå ha plockat upp hur Sverige de facto styrs på sitt vaga och "konsensusbaserade" sätt under pandemin tänker jag.S Staffan-N skrev:
Om löven nu är avfall, blir det inte nedskräpning om man bara kastar löv på marken kors och tvärs?Sommartorparn skrev:
https://www.naturvardsverket.se/amnesomraden/avfall/avfallslag/nedskrapning/
Straffet verkar börja på 800kronor vid mindre företeelser. Jag tänker en mindre icakasse (givetvis tillverkad av papper) löv kanske kvalar in där. 🤔
Blir jag förresten juridiskt ansvarig om mina träd kastar avfall på grannens tomt numera?
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 635 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 635 inlägg
Så är det. Om allmänheten har insyn och rättsapparaten tycker det ser skräpigt ut där man har slängt sina insamlade löv så. Jag gissar att samtidens nämndemän tycker det är helt OK att sprida sitt trädgårdsavfall för spontankompostering på marken. Ta en promenad i ett småhusområde och titta på trädgårdarna, det är inte 1975 längre om man säger så.Unikt namn skrev:Om löven nu är avfall, blir det inte nedskräpning om man bara kastar löv på marken kors och tvärs?
[länk]
Straffet verkar börja på 800kronor vid mindre företeelser. Jag tänker en mindre icakasse (givetvis tillverkad av papper) löv kanske kvalar in där. 🤔
Blir jag förresten juridiskt ansvarig om mina träd kastar avfall på grannens tomt numera?
Redigerat:
hahaha... 🙄Unikt namn skrev:Om löven nu är avfall, blir det inte nedskräpning om man bara kastar löv på marken kors och tvärs?
[länk]
Att kompostera är definitivt materialåtervinning, även om det sker direkt på marken utan att krattas ihop. Men det är okej att elda dem också.
Risinger....han blir ihågkommen iaf..Claes Sörmland skrev:Generaldirektörer sparkas sällan. Men Björn Risingers förordande löper ut 31 oktober så det vore väl inte helt oväntat om han efter nästan tio år byts ut till någon annan som nuvarande regering känner har motivation att genomföra deras politik. Om de nu inte är nöjda med Risinger, jag vet inte men han fick sitt förordnande under regeringen Löfven. Det är den normala processen och kallas för att styra genom utnämningsmakten. Traditionellt har detta varit en paradgren för S - de sätter in sitt lojala folk i myndigheterna och sen behöver de bara viska för att få sin politik implementerad av myndigheterna.
Då är det bara att köra på för den som vill prova, jag har gjort min testperiod och det var inte värt arbetet samt resultatet, aldrig mera.K karlmb skrev:
Sedan måste ju min kärra ha sin plats.😉 Bifogar en vinterbild på en av ekarna i kvarteret, rött streck markerar taknock på ett hus och överkant på lyktstolpe. Mycket löv blir det.😂
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 635 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 635 inlägg
Har nog aldrig eldat trädgårdsavfall, bostaden har alltid varit i tätort. Däremot på landsbygd gör vi det men aldrig löv utan ris, grenar, etc, (nej inte i mängden av GROT😉) bl.a. som noterats tidigare efter man rensat i hagar.
Man får vara praktisk och göra saker på bästa sätt under de förutsättningar som finns.
Man får vara praktisk och göra saker på bästa sätt under de förutsättningar som finns.