40 918 läst · 625 svar
41k läst
625 svar
Elda trädgårdsavfall
Medlem
· Uppland
· 1 781 inlägg
Man kan ju göra Naturvårdsverket irrelevant genom att låta dem jaga löveldare medan verklig miljöfarlig verksamhet får fortgå ostört. Eller ska jag ta av mig foliehatten?Grannens Häck skrev:
Medlem
· Uppland
· 1 781 inlägg
Orkar någon kräva rättelse i tidningar och radio av uppgiften att det skulle varit EU som ligger bakom?
Vattendirektivet, "urminnes hävd" och liknande. Sverige har tolkningar när det gäller återställande som pratar om 1800-talet, 1600-talet och rent av istidens slut. Vissa länder har valt årtalet för EU-inträdet 🙄Jonatan79 skrev:
Medlem
· Uppland
· 1 781 inlägg
Just därför som de två viktigaste sjöarna att återställa är Hjälmaren (hjälmaresänkningen) och Fatburen (där Medborgarplatsen idag ligger). När de har tagit tag i dessa två, då är resten en formalitet skulle jag vilja säga...Anna_H skrev:
Medlem
· Uppland
· 1 781 inlägg
Pacman, jag tycker du ska sätta upp en massa lappar på Söder om att återställa våtmarkerna på Södermalm. "Denna gata ska vara under vatten!"
Medlem
· Uppland
· 1 781 inlägg
Limma fast dig på spåret i tunnelbanan. "Här ska vara vatten!"
Det är väldigt lätt att ha åsikter om både det ena och det andra så länge man inte drabbas själv av konsekvenserna. Det är också lätt att ha åsikter även om man drabbas, så länge som sannolikheten för att det sker är mycket låg.H HenrikHuslöse skrev:
Och när det gäller myndigheter så verkar det finnas gott om idealister som jobbar där (det är väl för att de är intresserade av dessa frågor som de hamnar där) och dessa verkar ha en tendens att tolka saker och ting utifrån sin ideologi. Jag har bland annat sett detta när det gäller VA-utbyggnaden i min kommun - men verkligheten hann ikapp dem, det fanns inte pengar till allt det försökte tvinga fram.
Detta gäller alltså även för eldning i trädgården...
Bästa sättet att "materialåtervinna" löv är att spara dem på egna tomten, kompostera eller klippa ner dem i gräsmattan med hjälp av gräsklipparen. Det finns ingen anledning att transportera sådant material kors och tvärs genom kommunen.Unikt namn skrev:
Jo, om du har flera stora ekar. Har haft fem stora idag bara en kvar. Det blev kubik varje år med löv, det räcker med ekollon från den som är kvar.😉Sommartorparn skrev:
Finns fortfarande x stora ekar i kvarteret, beroende av hur det blåser får någon svarte petter.😃
Men ek är ju inte vanlig i hela landet, så det är nog vara ett lokalt problem.