Då är det alltså inte en Swexit som gäller i detta fall då EU är inte enbart skyldigt, då är det Naturvårdsverksmupparna ut ur Sverige som gäller då, eller åtminstone ut ur sina kontorsrum till verkligheten.
Nu ser vi fram mot historiens största majbrasor!
 
  • Gilla
Bengt Larsson och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Dalmasar...
 
  • Älska
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
K
H HenrikHuslöse skrev:
Det brukar aldrig vara Bryssel som är problemet när man granskar saken. Det är garanterat svenska myndigheter denna gång också.
På miljöområdet stämmer kanske detta (jag har ingen aning), men på jordbruksområdet stämmer det det faktiskt sämre (jag vet, med anledning av mitt yrke).

Om någon faktiskt skulle vilja läsa det vidriga direktivet (började kika, men höll på att dö av tristess), så finns det som vanligt i Eur-Lex. Vidrigheten består, enligt mig, i lagstiftningstekniken. På gränsen till oläsbart.
Länk till den senast konsoliderade versionen, på svenska:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/PDF/?uri=CELEX:02008L0098-20240218
 
K Kardan79 skrev:
På miljöområdet stämmer kanske detta (jag har ingen aning), men på jordbruksområdet stämmer det det faktiskt sämre (jag vet, med anledning av mitt yrke).

Om någon faktiskt skulle vilja läsa det vidriga direktivet (började kika, men höll på att dö av tristess), så finns det som vanligt i Eur-Lex. Vidrigheten består, enligt mig, i lagstiftningstekniken. På gränsen till oläsbart.
Länk till den senast konsoliderade versionen, på svenska:
[länk]
Det är möjligt, men alla länder i EU kör fultricket att skylla på EU. Danskarna skyllde väl på EU för förbud mot kanelbullar... 😁

Jag har inte läst just detta direktiv, men generellt tycker jag att de är bättre skrivna än svensk lagstiftning med motivering och bakgrund.
 
  • Gilla
nb. och 1 till
  • Laddar…
Det är inget EU beslut att det är Tidölaget som förbjudit eldning av trädgårdsavfall på tomtmark. Det hela är ett svenskt beslut och beror inte på EU, som inte har lagt några sådana direktiv eller lagar. Avfallsförordningen beslutades av regeringen den 21 december 2023. Gäller från och med 1 januari 2024. Av 3 kap. 1 § avfallsförordningen framgår att från 1 januari 2024 ska den som har bioavfall sortera ut detta för återvinning.

https://www.naturvardsverket.se/vagledning-och-stod/avfall/krav-pa-separat-insamling-av-bioavfall/

https://cornucopia.se/2024/04/tidolaget-forbjuder-eldning-av-tradgardsavfall-inte-eu/
 
  • Gilla
nb. och 2 till
  • Laddar…
wildeside
Sveriges miljö politik gensyras av att man silar mygg och sväljer kameler.
Men man ska inte kasta sten i glashus eller vad det är man säger.
 
  • Gilla
Bådablir9 och 1 till
  • Laddar…
S S N Jörgen Magnusson skrev:
Det är inget EU beslut att det är Tidölaget som förbjudit eldning av trädgårdsavfall på tomtmark. Det hela är ett svenskt beslut och beror inte på EU, som inte har lagt några sådana direktiv eller lagar. Avfallsförordningen beslutades av regeringen den 21 december 2023. Gäller från och med 1 januari 2024. Av 3 kap. 1 § avfallsförordningen framgår att från 1 januari 2024 ska den som har bioavfall sortera ut detta för återvinning.

[länk]

[länk]
Det är snarare så att det är naturvårdsverkets tolkning som är problemet.

Detta står i lagen:
1 c § Den som behandlar bioavfall ska vid val av behandlingsmetod prioritera
1. materialåtervinning, eller
2. annan behandling än materialåtervinning som sammantaget ger likvärdiga eller bättre miljöeffekter.
5 § Med bioavfall avses i denna förordning
1. biologiskt nedbrytbart trädgårds- eller parkavfall,
2. biologiskt nedbrytbart livsmedels- eller köksavfall från hushåll, kontor, restauranger, grossister, matsalar, catering och detaljhandelslokaler, och
3. biologiskt nedbrytbart livsmedels- eller köksavfall från livsmedelsindustrin som är jämförbart med sådant avfall som avses i 2.
Tolkningen av biologiskt nedbrytbart beror då på hur bra rötning kommunens hanterare av bioavfall har, men kvistar, ris och grenar lär inte ingå i detta. Många kommuner tolkar det som enbart löv, medan några inkluderar ris.

Detta är utrett sedan flera sidor bak i tråden.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Finns det någon enda kommun som har förbjudit kompostering av sitt eget trädgårdsavfall med hänvisning till de nya reglerna? I vår kommun säger dom uttryckligen att man i första hand ska kompostera sitt trädgårdsavfall själv. Om man av någon anledning inte kan/vill det ska gräs och löv köras till ÅVC medan torrt ris och kvistar fortfarande får eldas under eldningsveckan (eller lämnas in om man varken komposterar eller eldar). Jag har inte hittat något annat någon annanstans heller, bara folk som målar fan på väggen i ett visst nätforum…

Poängen med den nya förordningen är att man inte längre ska slänga matavfall i brännbart/restavfall och att trädgårdsavfall ska komposteras i första hand istället för att eldas upp. Sen väljer man själv om man vill kompostera själv eller om man vill lämna in avfallet så att kommunen får ta hand om komposteringen. Många kommuner vill att man anmäler om man komposterar matavfallet själv, men det finns inget generellt förbud mot det i de nya reglerna.

Jag tycker att det är bra att kommunerna nu tvingas samla in matavfall separat från ”restavfall” (alla kommuner har inte gjort det tidigare) och att folk uppmuntras att ordna lövkomposter istället för att stå och elda halvblöta löv i tid och otid. Bioavfall är en resurs som ska utnyttjas, inte eldas upp!
 
  • Gilla
Gangstersmed och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ja det är ju just det, att alla inte är så glada över att regeringen utan att tydligen själv ha förstått det har ändrat avfallsförordningen och de facto förbjudit möjligheten att elda upp trädgårdsavfallet på tomten.

Men det verkar ju inte finnas någon sanktion för det så i praktiken är det väl fritt fram för den som vill elda löv.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Jag antar att det hela plötsligt blir tillåtet om man tar fram ett paket korv och grillar lite efteråt...
I nästa steg blir utegrillar otillåtna. 😀
Kalifornien har väl en sådan lag(?).
 
Snart blir allting otillåtet och upp till valfri byråkrat att tolka och bötfälla, allt kan åtalas och bötfällas godtyckligt.
Du (inte) sköna nya värld, skrivet med en hickning att min profetia inte blir verklighet, den som lever får se.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
greger911 greger911 skrev:
Vi bor lite utanför samhället och jag lär nog elda ändå, mest för att min bättre hälft tycker att det är så det ska vara.
Visst finns det ett underhållsvärde i en god brasa, men det är också drygt. Vi brukar få ganska ordentligt med ris vilket skulle resultera i många resor till tippen. Det blir heller inte bättre av att vägen dit är ca 12km.

Jag har dock helt förståelse att man inte önskar eldning där husen nästan står på varann.
Fast om röken stör finns det redan andra lagar för det.
 
wildeside
mikethebik mikethebik skrev:
Snart blir allting otillåtet och upp till valfri byråkrat att tolka och bötfälla, allt kan åtalas och bötfällas godtyckligt.
Du (inte) sköna nya värld, skrivet med en hickning att min profetia inte blir verklighet, den som lever får se.
Böter kan i Sverige utfärdas av domstol, Polisen, Tullverket eller Kustbevakningen
Så därför har myndigheterna döpt alla andra ekonomiska straff till sanktionsavgift och går under benämningen avgift i alla des former.😂
I min värld är ett straff i penningvärde en bot kalla det vad f dom vill.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Tydligen ny EU-lag sedan 1 januari i år. Rkarlsson 's länk är tydligen inaktuell.

BSOD :Jag hörde det på P1.
Det är INTE en EU-lag! Det är Naturvårdsverket som vantolkat saker igen. Men varje kommun får själva bestämma hur de vill ha det tydligen.
Källa: Emma Wiesner, EU-parlamentariker.
Skärmdump av ett Facebook-inlägg av Emma Wiesner om missförstånd kring trädgårdseldning och kommuners autonomi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BJLGBG och 13 till
  • Laddar…
Unikt namn
Jag kommer i alla fall i förstahand materialåtervinna mina löv.
Som EU tänkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.