wildeside
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Om jag eldar i min trädgård så kallar jag det inte för valborgseld. Inte ens om det sker på valborgsafton. Poängen jag ville ha fram var att det går att söka tillstånd nu precis som tidigare.
Om vi samlas några personer och tänder en eld på min tomt på valborgsmässoaftonskvällen.
Vad gissar du då att folk tänker.
1: Dom eldar ris o trädgårdsavfall.
2: Dom firar valborg.
3: Något annat tex j**** miljö marodörer 😂

Jag skulle vilja kalla det fira Valborg.
 
  • Gilla
Bengt Larsson och 1 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Om vi samlas några personer och tänder en eld på min tomt på valborgsmässoaftonskvällen.
Vad gissar du då att folk tänker.
1: Dom eldar ris o trädgårdsavfall.
2: Dom firar valborg.
3: Något annat tex j**** miljö marodörer 😂

Jag skulle vilja kalla det fira Valborg.
I min kommun krävs tillstånd för valborgsbrasor och påsbrasor. Inte för en mindre eld i trädgården dock.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
wildeside
pacman42 pacman42 skrev:
I min kommun krävs tillstånd för valborgsbrasor och påsbrasor. Inte för en mindre eld i trädgården dock.
Här gäller det alla brasor där man ska elda trädgårdsavfall.
Vad nu trädgårdsavfall är vet jag inte med säkerhet, vet bara att på min tomt finns inget avfall bara en del nerfallna löv och grenar😂
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Här gäller det alla brasor där man ska elda trädgårdsavfall.
Vad nu trädgårdsavfall är vet jag inte med säkerhet, vet bara att på min tomt finns inget avfall bara en del nerfallna löv och grenar😂
Då får du ta ner ett träd med avsikt att få ved till din valborgsbrasa. Då definieras veden som ved och inte som avfall. Jag vet, det är ett knasigt resonnemang, men du hittar nog något sätt att lösa det i praktiken! :)
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Hittade klippet på Sveriges radio
[länk]

Jag kan hålla med om att eldning på tomt kan vara störande, framförallt om man bor i tätbebyggda områden. Kompostering eller insamling är ju bättre då. Men bor man lite ensligt på landet känns det ju lite överdrivet att man inte får elda torra kvistar.

Jag antar att det hela plötsligt blir tillåtet om man tar fram ett paket korv och grillar lite efteråt...
Eller släng en EU-flagga på toppen och säg att det är en grundlagsskyddad protest.
 
  • Haha
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Eller släng en EU-flagga på toppen och säg att det är en grundlagsskyddad protest.
Släng en svensk flagga på. Det är ett rent svenskt påhitt.
 
  • Gilla
nb. och 2 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Släng en svensk flagga på. Det är ett rent svenskt påhitt.
EU-godkända flaggor är brandskyddade. 🙄
 
  • Haha
mikethebik
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
EU-godkända flaggor är brandskyddade. 🙄
Allt brinner om man stödeldar med bildäck.
 
  • Haha
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
wildeside
Finns det något som inte brinner om förutsättningarna är rätt?
Syre
Värme
Bränsle.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Släng en svensk flagga på. Det är ett rent svenskt påhitt.
Hindrar det mot att man protesterar mot EU?

Dessutom, var det inte ett EU-direktiv?
 
T Troberg skrev:
Hindrar det mot att man protesterar mot EU?

Dessutom, var det inte ett EU-direktiv?
Det verkar som om det är en övertolkning av Naturvårdsverket av en svensk lag som i sin tur bygger på ett EU-direktiv.
 
  • Gilla
nb. och 4 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det verkar som om det är en övertolkning av Naturvårdsverket av en svensk lag som i sin tur bygger på ett EU-direktiv.
Man kan ju ha som syfte att elda upp Naturvårdsverkets lögnaktiga alster i utprintad form, och därför ha samlat in lite grenar och ris på tomten för att säkerställa fullständig förbränning.
Det borde vara ok även enligt mupparna på Naturvårdsverket.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Man kan ju ha som syfte att elda upp Naturvårdsverkets lögnaktiga alster i utprintad form, och därför ha samlat in lite grenar och ris på tomten för att säkerställa fullständig förbränning.
Det borde vara ok även enligt mupparna på Naturvårdsverket.
Bränna bilder av Naturvårdsverkets GD? Måste ju ses som ett utslag av yttrandefrihet.
 
  • Gilla
  • Haha
Bådablir9 och 5 till
  • Laddar…
Unikt namn
wildeside wildeside skrev:
Finns det något som inte brinner om förutsättningarna är rätt?
Syre
Värme
Bränsle.
Byråkratin brinner inte. Den är evinnerlig. 😞

Vi kan snart se fram emot att ris och löv i första hand ska återbrukas.
 
Vi bor lite utanför samhället och jag lär nog elda ändå, mest för att min bättre hälft tycker att det är så det ska vara.
Visst finns det ett underhållsvärde i en god brasa, men det är också drygt. Vi brukar få ganska ordentligt med ris vilket skulle resultera i många resor till tippen. Det blir heller inte bättre av att vägen dit är ca 12km.

Jag har dock helt förståelse att man inte önskar eldning där husen nästan står på varann.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.