41 229 läst · 625 svar
41k läst
625 svar
Elda trädgårdsavfall
Om vi samlas några personer och tänder en eld på min tomt på valborgsmässoaftonskvällen.Sommartorparn skrev:
Vad gissar du då att folk tänker.
1: Dom eldar ris o trädgårdsavfall.
2: Dom firar valborg.
3: Något annat tex j**** miljö marodörer 😂
Jag skulle vilja kalla det fira Valborg.
I min kommun krävs tillstånd för valborgsbrasor och påsbrasor. Inte för en mindre eld i trädgården dock.wildeside skrev:
Här gäller det alla brasor där man ska elda trädgårdsavfall.pacman42 skrev:
Vad nu trädgårdsavfall är vet jag inte med säkerhet, vet bara att på min tomt finns inget avfall bara en del nerfallna löv och grenar😂
Då får du ta ner ett träd med avsikt att få ved till din valborgsbrasa. Då definieras veden som ved och inte som avfall. Jag vet, det är ett knasigt resonnemang, men du hittar nog något sätt att lösa det i praktiken!wildeside skrev:
Eller släng en EU-flagga på toppen och säg att det är en grundlagsskyddad protest.B BSOD skrev:Hittade klippet på Sveriges radio
[länk]
Jag kan hålla med om att eldning på tomt kan vara störande, framförallt om man bor i tätbebyggda områden. Kompostering eller insamling är ju bättre då. Men bor man lite ensligt på landet känns det ju lite överdrivet att man inte får elda torra kvistar.
Jag antar att det hela plötsligt blir tillåtet om man tar fram ett paket korv och grillar lite efteråt...
Medlem
· Uppland
· 1 782 inlägg
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 830 inlägg
Medlem
· Uppland
· 1 782 inlägg
Man kan ju ha som syfte att elda upp Naturvårdsverkets lögnaktiga alster i utprintad form, och därför ha samlat in lite grenar och ris på tomten för att säkerställa fullständig förbränning.pacman42 skrev:
Det borde vara ok även enligt mupparna på Naturvårdsverket.
Medlem
· Uppland
· 1 782 inlägg
Bränna bilder av Naturvårdsverkets GD? Måste ju ses som ett utslag av yttrandefrihet.K karlmb skrev:
Vi bor lite utanför samhället och jag lär nog elda ändå, mest för att min bättre hälft tycker att det är så det ska vara.
Visst finns det ett underhållsvärde i en god brasa, men det är också drygt. Vi brukar få ganska ordentligt med ris vilket skulle resultera i många resor till tippen. Det blir heller inte bättre av att vägen dit är ca 12km.
Jag har dock helt förståelse att man inte önskar eldning där husen nästan står på varann.
Visst finns det ett underhållsvärde i en god brasa, men det är också drygt. Vi brukar få ganska ordentligt med ris vilket skulle resultera i många resor till tippen. Det blir heller inte bättre av att vägen dit är ca 12km.
Jag har dock helt förståelse att man inte önskar eldning där husen nästan står på varann.