K Kallebo skrev:
Nej, elpriset sätts med tanke på att de som tillverkar den dyraste elen ska få bäst betalt. Det är ju lite det som är det sjuka. Tanken från början var väl att gas och olja var så billigt så att modellen skulle få folk att bygga vågkraftverk och annat dyrt...
Jag menar att det är svårt att försvara prishöjningen att den beror på kriget i Ukraina. Knappast en orsak att bryta ett avtal. Isåfall kan alla vara börja bryta sina avtal och skylla på kriget. För våra levnadskostnader har gått upp oerhört mycket pga kriget och vissa av oss riskerar att konka. Exakt samma grund.

• Gilla
Nyfniken och 7 till
  • Laddar…
Vad är egentligen meningen med bundet elavtal om det kan sägas upp så fort något "oförutsett" händer. Oförutsett förresten, jag band därför att jag hade mina aningar om hur all misshandel av vårt elsystem skulle leda oss. Kan jag förutse kan väl de.

Kommer det ett sådant här brev hem till mig så kommer det en stämning för avtalsbrott tillbaka... Om samtliga som har bundet gör likadant kanske de tänker sig för innan de fortsätter på inslagen bana.

• Gilla
MrsBlaise och 16 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Vad är egentligen meningen med bundet elavtal om det kan sägas upp så fort något "oförutsett" händer. Oförutsett förresten, jag band därför att jag hade mina aningar om hur all misshandel av vårt elsystem skulle leda oss. Kan jag förutse kan väl de.

Kommer det ett sådant här brev hem till mig så kommer det en stämning för avtalsbrott tillbaka... Om samtliga som har bundet gör likadant kanske de tänker sig för innan de fortsätter på inslagen bana.
Om du valt ett lågprisbolag via elskling.se eller liknande är risken snarare att de går i konken om de inte får igenom sitt force majeure och då försvinner det bundna elavtalet ändå. Har personligen svårt att se varför elhandelsbolaget inte prissäkrar sig själva i tredje led och därmed står riskfria, men uppenbarligen inte med tanke på ekots rapportering.

• Gilla
Mathias Märsta och 3 till
  • Laddar…
T
S Styrman_jansson skrev:

Det är väl standard i alla kontrakt tex vid naturkatastrofer men frågan är om krig klassas som oförutsedd händelse.

Frågan är om dom kommer försöka göra samma mot Microsoft, Amazon, Google osv och riva deras elavtal?

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Vad jag vet är det inte krig i Sverige just nu, så har svårt att se att de skall kunna använda det som argument. Jag kommer inte ta emot uppsägningen, de får skicka en delgivningsman om de vill prata med mig.
Ändrar de priset så kommer jag skicka in betalning för fakturorna enligt det gamla priset till Länsstyrelsen tills tvisten är löst.

• Gilla
cillan och 4 till
  • Laddar…
Måste bli svårt att hävda FM. Vid det tyska översvämningarna för något år sedan fick man (tyskarna) igenom det, men nu? Ytterst tveksamt.

• Gilla
jonas.o och 1 till
  • Laddar…
Blir nog svårt att hävda FM då bolag fortfarande erbjuder fastprisavtal.

• Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
hsd
T TH885 skrev:
Det är väl standard i alla kontrakt tex vid naturkatastrofer men frågan är om krig klassas som oförutsedd händelse.

Frågan är om dom kommer försöka göra samma mot Microsoft, Amazon, Google osv och riva deras elavtal?
Frågan är om FM är upptaget i avtalstexten , länge seda jag sett det
Storbolagen har resurser att ordna egen kraft OM dom stannar i landet

• Gilla
Leow
  • Laddar…
Om elbolagen lyckas med detta är frågan om vi inte får se en repris på Frankrike 1789.

• Gilla
jonas.o och 4 till
  • Laddar…
W Wilgriff skrev:
Edit: läste nu att kriget i Ukraina skulle vara anledningen.
Allt är krigets fel. Att staten behövde betala ut 2000 spänn i månaden i kompensation i december-februari berodde såklart på att kriget i ukraina skulle starta senare.

• Gilla
  • Haha
trickydicky och 14 till
  • Laddar…
Detta visar ju bara hur sjuk elmarknaden är. Elhandelsbolagen borde vara 100x mer insatta än en vanlig konsument, men har uppenbarligen varit helt oförmögna att förutspå detta. Sånt jävla haveri att vi ska betala för att Tyskland lagt ner ännu mer kärnkraft än vi och satsat på gas - av miljöskäl.

• Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
C
T TH885 skrev:
Krig är tveklöst en av de händelser som brukar räknas till force majeure. Frågan är dock om krigspåverkan är tillräckligt direkt och konkret för att väcka en force majeure-klausul.

• Gilla
jonas.o och 3 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Krig är tveklöst en av de händelser som brukar räknas till force majeure. Frågan är dock om krigspåverkan är tillräckligt direkt och konkret för att väcka en force majeure-klausul.
Och att du fortfarande kan teckna fastprisavtal till andra pris.

S Styrman_jansson skrev:

Tyvärr missar många att ta till sig "det finstilta" när de tecknar avtal. Finns force-majeureklausulen där så är det inget avtalsbrott utan man följer bara avtalet.
Domstolen ger knappast prövningstillstånd till en sådan stämning. Strejk, pandemi och krig brukar vara skäl till att utlösa force majeure. Det står i avtalet.

J
Det här anadade jag när jag tecknade det fasta avtalet. Så lycklig lottad är man inte. Vi är fiskar och de är hajar. Så har det alltid varit.
Den som har råd med de bästa advokaterna vinner processen. Vem har råd att processea mot jättarna?!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.