26 154 läst · 235 svar
26k läst
235 svar
Elbolag vill säga upp bundna avtal
Jag menar att det är svårt att försvara prishöjningen att den beror på kriget i Ukraina. Knappast en orsak att bryta ett avtal. Isåfall kan alla vara börja bryta sina avtal och skylla på kriget. För våra levnadskostnader har gått upp oerhört mycket pga kriget och vissa av oss riskerar att konka. Exakt samma grund.K Kallebo skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 259 inlägg
Vad är egentligen meningen med bundet elavtal om det kan sägas upp så fort något "oförutsett" händer. Oförutsett förresten, jag band därför att jag hade mina aningar om hur all misshandel av vårt elsystem skulle leda oss. Kan jag förutse kan väl de.
Kommer det ett sådant här brev hem till mig så kommer det en stämning för avtalsbrott tillbaka... Om samtliga som har bundet gör likadant kanske de tänker sig för innan de fortsätter på inslagen bana.
Kommer det ett sådant här brev hem till mig så kommer det en stämning för avtalsbrott tillbaka... Om samtliga som har bundet gör likadant kanske de tänker sig för innan de fortsätter på inslagen bana.
Om du valt ett lågprisbolag via elskling.se eller liknande är risken snarare att de går i konken om de inte får igenom sitt force majeure och då försvinner det bundna elavtalet ändå. Har personligen svårt att se varför elhandelsbolaget inte prissäkrar sig själva i tredje led och därmed står riskfria, men uppenbarligen inte med tanke på ekots rapportering.S Styrman_jansson skrev:Vad är egentligen meningen med bundet elavtal om det kan sägas upp så fort något "oförutsett" händer. Oförutsett förresten, jag band därför att jag hade mina aningar om hur all misshandel av vårt elsystem skulle leda oss. Kan jag förutse kan väl de.
Det är väl standard i alla kontrakt tex vid naturkatastrofer men frågan är om krig klassas som oförutsedd händelse.S Styrman_jansson skrev:Vad är egentligen meningen med bundet elavtal om det kan sägas upp så fort något "oförutsett" händer. Oförutsett förresten, jag band därför att jag hade mina aningar om hur all misshandel av vårt elsystem skulle leda oss. Kan jag förutse kan väl de.
Frågan är om dom kommer försöka göra samma mot Microsoft, Amazon, Google osv och riva deras elavtal?
Medlem
· Västra Götaland
· 3 013 inlägg
Vad jag vet är det inte krig i Sverige just nu, så har svårt att se att de skall kunna använda det som argument. Jag kommer inte ta emot uppsägningen, de får skicka en delgivningsman om de vill prata med mig.
Ändrar de priset så kommer jag skicka in betalning för fakturorna enligt det gamla priset till Länsstyrelsen tills tvisten är löst.
Ändrar de priset så kommer jag skicka in betalning för fakturorna enligt det gamla priset till Länsstyrelsen tills tvisten är löst.
Måste bli svårt att hävda FM. Vid det tyska översvämningarna för något år sedan fick man (tyskarna) igenom det, men nu? Ytterst tveksamt.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 414 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 414 inlägg
Frågan är om FM är upptaget i avtalstexten , länge seda jag sett detT TH885 skrev:
Storbolagen har resurser att ordna egen kraft OM dom stannar i landet
Detta visar ju bara hur sjuk elmarknaden är. Elhandelsbolagen borde vara 100x mer insatta än en vanlig konsument, men har uppenbarligen varit helt oförmögna att förutspå detta. Sånt jävla haveri att vi ska betala för att Tyskland lagt ner ännu mer kärnkraft än vi och satsat på gas - av miljöskäl.
Krig är tveklöst en av de händelser som brukar räknas till force majeure. Frågan är dock om krigspåverkan är tillräckligt direkt och konkret för att väcka en force majeure-klausul.T TH885 skrev:
Medlem
· Korpilombolo
· 3 376 inlägg
Tyvärr missar många att ta till sig "det finstilta" när de tecknar avtal. Finns force-majeureklausulen där så är det inget avtalsbrott utan man följer bara avtalet.S Styrman_jansson skrev:Vad är egentligen meningen med bundet elavtal om det kan sägas upp så fort något "oförutsett" händer. Oförutsett förresten, jag band därför att jag hade mina aningar om hur all misshandel av vårt elsystem skulle leda oss. Kan jag förutse kan väl de.
Domstolen ger knappast prövningstillstånd till en sådan stämning. Strejk, pandemi och krig brukar vara skäl till att utlösa force majeure. Det står i avtalet.
Det här anadade jag när jag tecknade det fasta avtalet. Så lycklig lottad är man inte. Vi är fiskar och de är hajar. Så har det alltid varit.
Den som har råd med de bästa advokaterna vinner processen. Vem har råd att processea mot jättarna?!
Den som har råd med de bästa advokaterna vinner processen. Vem har råd att processea mot jättarna?!