M
Vadå konstig statistik. 75% av all fakturerad skatt har ju tagits in av M. De har också höjt den mest under sitt mandat. På 8 år borde de väl hunnit avskaffa den om de inte gillade den. De prioriterade förmodligen inte kärnkraft utan behövde skatteintäkterna.
De valde också att ta 100miljarder från vattenfall för att köpa nuon. Det hade räckt till 2-3 nya kärnkraftverk. Varför då?
Politiken har varit ganska likriktad mot kärnkraft. Sen är det populistiska utspel överallt nu.



F fsn skrev:
bemöt istället ditt eget påstående


pga av en ärvd skattehöjning på +80% införd ett par månader innan sossarna förlorade valet 2006. Det är ett extremt uselt sätt att använda statistik på måste jag säga.
 
F
M mecklarn skrev:
Vadå konstig statistik. 75% av all fakturerad skatt har ju tagits in av M. De har också höjt den mest under sitt mandat. På 8 år borde de väl hunnit avskaffa den om de inte gillade den. De prioriterade förmodligen inte kärnkraft utan behövde skatteintäkterna.
De valde också att ta 100miljarder från vattenfall för att köpa nuon. Det hade räckt till 2-3 nya kärnkraftverk. Varför då?
Politiken har varit ganska likriktad mot kärnkraft. Sen är det populistiska utspel överallt nu.
Om du läser inlägg #220 och granskar faktan så framgår det med önskvärd tydlighet att borgerlig regering gjorde en höjning på dryga 20%. Sossarna har höjt den fler gånger och den enskilt största gjordes av sosseregering 2006 och det var en höjning på 85% så ditt påstående att M höjt den mest under sitt mandat är ju fetfel och skrattretande, ett jävla skämt. Håll dig till skapligt korrekt fakta. http://rkrattsdb.gov.se/SFSdoc/05/050963.PDF

sen om usla affärer har jag ingen mer åsikt än att det var synnerligen kassa affärer.
 
M
Men överlägset mest skatt totalt har m tagit in. Totalt över 3 miljarder från de fyra verken. Sossarna ligger nog på ca 1 miljard

(jag tycker inte heller att denna skatt är så lyckad.)

F fsn skrev:
Om du läser inlägg #220 och granskar faktan så framgår det med önskvärd tydlighet att borgerlig regering gjorde en höjning på dryga 20%. Sossarna har höjt den fler gånger och den enskilt största gjordes av sosseregering 2006 och det var en höjning på 85% så ditt påstående att M höjt den mest under sitt mandat är ju fetfel och skrattretande, ett jävla skämt. Håll dig till skapligt korrekt fakta. [länk]

sen om usla affärer har jag ingen mer åsikt än att det var synnerligen kassa affärer.
 
Redigerat:
P
A alfista skrev:
Så regeringen Reinfeldt som inte bara underlät att avskaffa skatten utan i stället höjde den väsentligt betraktar du som en "miljösekt"?
Jag försvarar inte skatten, påpekar bara att en del uttalanden på senare tid har varit lite väl förenklade och inte alltid håller för en historisk granskning.
Nu hade ju inte Moderaterna 50,1% eller mer av rösterna, men det visste du väl ?
Däremot fanns Centern med i regeringsunderlaget...
 
F
M mecklarn skrev:
Men överlägset mest skatt totalt har m tagit in. Totalt över 3 miljarder från de fyra verken. Sossarna ligger nog på ca 1 miljard

(jag tycker inte heller att denna skatt är så lyckad.)
Men det var ju själva fan, kan det bero på att dom vann två val i rad, att sossarna höjde med 85% precis innan valet samt att det var en allians där centerpartiet var en av partierna? Svara på vilken regering det var som gjorde den överlägset största höjningen för du har ju stångat dig blodig på att det var en borgerlig regering. Anser du fortfarande det?
 
  • Gilla
Peter787
  • Laddar…
F
A alfista skrev:
Jag tycker 20% är en väsentlig höjning, men det är väl subjektivt. Likafullt, de hade åtta år på sig att avskaffa den, men höjde den i stället. Och som sagt, jag har aldrig försvarat denna skatt.
är dryga 20% (det var tydligen 24%) mer eller mindre än den höjning på 85% som Pär Nuder signade in 2006 för sossarna?

jag kan på inget sätt försvara att denna piss-skatt öht infördes, att den höjdes under borgerlig regering istället för att tas bort men ni sossar ljuger och efterkonstruerar rätt friskt här.
 
Redigerat:
  • Gilla
Peter787
  • Laddar…
M
Rätt ska vara rätt, överlägset mest skatt har tagits in av de tidigare sittande högerregeringarna. Jag bryr mig inte om vem som regerat eller regerar i energifrågan. Bara spelreglerna är långsiktiga.
Det är dock fel att efterkonstruera som det gjorts i detta val.

Jag är inte sosse och har inget emot kärnkraft. (Men det är ju ointressant i den här diskussionen.)

F fsn skrev:
Men det var ju själva fan, kan det bero på att dom vann två val i rad, att sossarna höjde med 85% precis innan valet samt att det var en allians där centerpartiet var en av partierna? Svara på vilken regering det var som gjorde den överlägset största höjningen för du har ju stångat dig blodig på att det var en borgerlig regering. Anser du fortfarande det?
 
F
M mecklarn skrev:
Rätt ska vara rätt, överlägset mest skatt har tagits in av de tidigare sittande högerregeringarna. Jag bryr mig inte om vem som regerat eller regerar i energifrågan. Bara spelreglerna är långsiktiga.
Det är dock fel att efterkonstruera som det gjorts i detta val.

Jag är inte sosse och har inget emot kärnkraft. (Men det är ju ointressant i den här diskussionen.)
Ja, du har sagt det nu och jag har inte ens brytt mig om att kolla om det stämmer. Men vilken regering var det nu igen som gjorde den största skattehöjningen, den regeringen som tog beslutet om det? Jag minns inte riktigt, vet du?
 
  • Gilla
Peter787
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Texten är rubriken på Aftonbladets artikel... kanske maila journalisten på Aftonbladet istället... ;)
Eller så får du hänga med lite och fortsätta läsa om ämnet.
 
Spelar det någon roll vem som införde vad? Oavsett så har ingen av blocken avskaffat den, utan varit nöjda med tingens ordning och saltat på lite till i efterhand. Tramsig diskussion…
 
F
T Television_Set skrev:
Spelar det någon roll vem som införde vad? Oavsett så har ingen av blocken avskaffat den, utan varit nöjda med tingens ordning och saltat på lite till i efterhand. Tramsig diskussion…
Nej, det är inte alls viktigt men jag tycker det är rätt intressant att det finns en eller ett par här som gått ut stenhårt med att borgerliga höjt mest och totalt vägrar skriva att man hade fel utan istället försöker snurra in på kronor över tid eller nåt annat statistiskt som passar bättre.

Nu planterade du en lögn till. Effektavgifterna sänktes först med 90% för att ytterligare ett halvår senare helt tas bort. Det gjordes av sosseregeringen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.