Kam man kräva nåt avdrag på den fasta elnätsavgiften om frånkoppling blir aktuellt?
 
J jkarlberg skrev:
Kam man kräva nåt avdrag på den fasta elnätsavgiften om frånkoppling blir aktuellt?
Det där kommer de väl att slingra sig ifrån hur lätt som helst.. anslutningen finns ju fortfarande fysiskt kvar, det är ju bara transmissionen du slipper på fakturan sen.
 
L leifa.k skrev:
Var har du fått den informationen ifrån, 4 timmar? vid bortkoppling. Håll inte på att med egna teorier att lura i folk hur det kommer att se ut vid en elkris!
Han säger ju själv att han gissar. Och det är ju ett jäkla komplicerat problem.

Ju kortare bortkopplingar, desto fler bortkopplingar krävs. Vilket innebär fler produktionsavbrott och fler skadade maskiner/apparater när man bryter och drar i gång elen.

Och så måste man även ta energiskulderna i beaktning.

Det bästa vore IMO om man kunde schemalägga bortkopplingar i förväg, så att man kan planera verksamheter och minimera skador på maskiner/apparater.

Själv anser jag att man bör planera för det värsta och hoppas på det bästa. Som tråden handlar om, var beredd på minst en vecka utan el, och hoppas på max nån timme då och då.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
W Wilgriff skrev:
Hej, jag vill gärna ha huset varmt även om elen försvinner.

Tänker koppla om pelletspannan så den går via 3-fas uttag och kan då lätt koppla ur den och koppla in den med elverk.

Det är inte många watt som behövs för cirkulationspump men tändelementet är på 600w och externskruven några watt också.

Min fundering är om elverk som det länkat nedan är dugligt med AVR eller om det är risk att något går sönder och Inverter är ett måste?

Att köra på överkapacitet på elverket känns vettigt så jag kan koppla in kyl/frys vid längre avbrott.

Bilen går på bensin så lutar åt bensindrivet så jag kan använda dunkar med bensin till bilen och på det sättet varva in nytt bränsle.

[länk]
Hej Wilgriff

Att ansluta dina vanliga elapparater till ett elverk i stället för anslutning till ditt vanliga elnät är inte bara ”plug and play”.

Jag skrev bl.a. om det tidigare i inlägg #521 och i inlägg #524
https://www.byggahus.se/forum/threa...arar-man-en-vecka.403877/page-35#post-4680736

Enklast (minst risk för bekymmer) är att bara ansluta trefaslaster till ett trefasigt elverk och enfaslaster till ett enfasigt elverk.

Men naturligtvis går det att blanda en- och trefasiga laster, men ibland är det svårt att med säkerhet veta om det då fungerar utan bekymmer, eftersom frågan är komplex.

AVR (Automatic Voltage Regulator) mäter oftast bara spänningen på en fas men reglerar alltid alla tre faserna samtidigt. Det kan t.ex. innebära att spänningsregleringen kan uppträda olika beroende på var du ansluter en eventuell enfaslast.

Att ha överkapacitet är bra, men motorstarter (5-8 ggr märkströmmen i startström) kan i vissa fall kräva en rejäl överdimensionering, om samtidigt andra anslutna laster är känsliga för spänningsvariation, transienter etc.
 
Jo, men att gissa är att sprida gissningar och inget mera till folk och det är det ingen nytta med åt något håll. Ingen vet någonting om vad som kommer att gälla, allra minst de som gissar.. Gissningar gör ingen nytta i lägen som denna. Garanterar att frugan, mina två Schäfrar har vatten för måånga veckor, samt föda eftersom jag har förberett oss för detta.
 
Husvagnskyl (eller 12v kompressorkyl för båt), gasol/spritkök och liknande lösningar är nåt jag skulle kunna tänka mig, billigt att köpa och klarar några dagar. Att det ska bli nån slags mad max situation där man ska klara veckovis off-grid hoppas jag verkligen vi slipper. Då tror jag man inte får tag på gas/bensin mm heller. Vintertid är nog ved det enda som rent praktiskt funkar om man har ett normalt gammalt hus med några eldstäder...
 
L leifa.k skrev:
Jo, men att gissa är att sprida gissningar och inget mera till folk och det är det ingen nytta med åt något håll. Ingen vet någonting om vad som kommer att gälla, allra minst de som gissar.. Gissningar gör ingen nytta i lägen som denna. Garanterar att frugan, mina två Schäfrar har vatten för måånga veckor, samt föda eftersom jag har förberett oss för detta.
Tja, helt taget ur luften är det ju inte. Det är ju inte som om roterande bortkoppling aldrig tillämpats. Här är t ex hur man resonerade i Kalifornien 2001 (s.39-40, PDF):

ELAVBROTT I TVÅ TIMMAR Bortkopplingarna har vanligtvis genomförts två timmar i taget för angivna block. Om bortkopplingen har behövt pågå längre tid har de angivna blocken återfått elen och nya block blivit bortkopplade istället. Anledningen till att man valt tvåtimmarsintervaller har praktiska orsaker. När ISO har meddelat varje elhandelsbolag hur mycket last som behöver kopplas bort tar det cirka 10 minuter för bolagens datorer att beräkna hur det ska gå till. Det tar även tid att underrätta de övriga aktörer som bolagen samverkar med. Till exempel hade SCE under 2001 fem städer och en myndighet med ansvar för del av den last som SCE ska koppla bort. Det krävs därför uppemot en timmes förberedelsetid för bolagen att koppla bort strömmen. Bolagen hade planerat för att låta bortkopplingen rotera efter 60 minuter, vilket är möjligt med fjärrstyrda stationer. I praktiken behövs dock en undre tidsgräns för förberedelse och bortkoppling på 90 minuter för att personalen, i de fall de måste stänga av strömmen manuellt, ska hinna åka ut till fördelningsstationerna. Den övre tidsgränsen för bortkopplingarnas varaktighet kom att bli cirka två timmar. Det beror på viljan att minimera negativa effekter för kunderna. Om man stänger av mer än två timmar så kan till exempel mat komma att förfaras. Om avbrotten fortgår under fler än fyra timmar kan mat i frysar förstöras. Detta är argument som bland annat livsmedelsindustrin framfört. De menar att om man inte kan få planlagda eller förutsägbara bortkopplingar så måste man ändå försöka begränsa skadorna så långt som möjligt.
Kalifornien hade också bortkopplingar 2021, men jag hittar inga vederhäftiga detaljer nu lite snabbt.

Så det är inte orimligt att tänka sig bortkoppling i mellan 2-4 timmar åt gången. Nu är naturligtvis svenska vinterförhållanden annorlunda, och vi kan också stänga ner stora industrier på ett annat sätt vilket kan mildra konsekvenserna för oss vanliga dödliga.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
C
M Martin Lundmark skrev:
Enklast (minst risk för bekymmer) är att bara ansluta trefaslaster till ett trefasigt elverk och enfaslaster till ett enfasigt elverk.
Det borde inte behövas två separata elverk utan en förbränningsmotor med både en- och trefasgenerator på motoraxeln borde räcka.
 
Vad tror ni de prioriterar i bortkoppling? Områden med bostäder eller industri? För mig så känns det lite som så, har halvskapliga förutsättningar på bägge ställen där jag huserar. Rent Elmässigt. När det gäller värme så är det lugnt för våran del, lite arbete bara så...
 
Jonas Persson
D Dayangel skrev:
Hade det varit sedvanlig nyhetstorka så kan jag tänka mig att Aftonbladet m.fl. hade gjort en och annan snyftartikel om Bertils Bonsai-träd som dött i sviterna av för höga elpriser.. men nu kommer allt sådant jitter överskuggas av att en betydande del av svenska hushållen får lämna sina hem helt och hållet.
Mitt inlägg var mer för att påvisa hur eländigt detta kan bli. Blir det riktigt illa kommer familjer att drabbas på fler sätt än en horribel elräkning samtidigt som deras hem skadats. Allt för många har inte upplevt hur det är att leva utan ström i dagar, först då inser man hur beroende man är av el och om ens planer håller.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Hur det är i dag vet jag inte men tidigare fans det avtal mellan elleverantören och vissa industrier om att vid kris skulle industrin kopplas bort. Ersättningen var lite billigare ström.
 
Jonas Persson
L leifa.k skrev:
Vad tror ni de prioriterar i bortkoppling? Områden med bostäder eller industri? För mig så känns det lite som så, har halvskapliga förutsättningar på bägge ställen där jag huserar. Rent Elmässigt. När det gäller värme så är det lugnt för våran del, lite arbete bara så...
Så prioriteras elanvändarna vid effektbrist
1. Elanvändare som redan på kort sikt (timmar) har stor betydelse för liv och hälsa.

2. Elanvändare som redan på kort sikt (timmar) har stor betydelse för samhällets funktionalitet.

3. Elanvändare som på längre sikt (dagar) har stor betydelse för liv och hälsa.

4. Elanvändare som på längre sikt (dagar) har stor betydelse för samhällets funktionalitet.

5. Elanvändare som representerar stora ekonomiska värden.

6. Elanvändare som har stor betydelse för miljön.

7. Elanvändare som har stor betydelse för sociala och kulturella värden.

8. Övriga elanvändare.



Källa: Förordning (2011:931) om planering för prioritering av samhällsviktiga elanvändare
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Så prioriteras elanvändarna vid effektbrist
1. Elanvändare som redan på kort sikt (timmar) har stor betydelse för liv och hälsa.

2. Elanvändare som redan på kort sikt (timmar) har stor betydelse för samhällets funktionalitet.

3. Elanvändare som på längre sikt (dagar) har stor betydelse för liv och hälsa.

4. Elanvändare som på längre sikt (dagar) har stor betydelse för samhällets funktionalitet.

5. Elanvändare som representerar stora ekonomiska värden.

6. Elanvändare som har stor betydelse för miljön.

7. Elanvändare som har stor betydelse för sociala och kulturella värden.

8. Övriga elanvändare.



Källa: Förordning (2011:931) om planering för prioritering av samhällsviktiga elanvändare
Vi är åttor hela bunten :geek:
 
Jonas Persson
D Dayangel skrev:
Vi är åttor hela bunten :geek:
Precis.

Bara att preppa så mycket man kan. Vet inte hur jag hamnat där jag är idag. Men jag har ett sammelsurium av olika lösningar. Vill inte kalla mig för prepper, men man börjar undra:geek:

  • Tre elverk, 12kVA, 6,5VA och ett litet enfas på 1,2VA
  • Kakelugn och gjutjärnsspis i stora huset, samt fristående vedeldad bastu som enkelt kan varmhållas då den är välisolerad.
  • Två gasolspisar, med ugn.
  • 20 kbm ved
  • Batterier, diverse inverters.
  • Fotogenvärmare på 2,2kW som går på lysfotogen
  • Otaliga kraftiga batterilampor.

Så jag kan köra bergvärmen på elverket, kanske är en bra idé den dagen bensinen är billigare än inkommande el. Miljövänligt, nja, men vem bryr sig?

Ett tips för er som funderar på ett fristående elverk. Montera ett elintag på utsidan av huset och ett eluttag på insidan. Då kan man enkelt köra elverket utan att klämma en elkabel i ett fönster eller dörr.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
C
L leifa.k skrev:
Vad tror ni de prioriterar i bortkoppling? Områden med bostäder eller industri?
Industrier är så stora kunder att det lönar sig att avtala i förväg med var och en om att de ska minska sin förbrukning vid effektbrist. Övriga stora kunder borde de åtminstone ha koll på priset och minska sin förbrukning när det blir för dyrt. Om inte så är det för att de inte kan avstå. Därefter återstår att koppla bort mindre kunder. Rimligtvis borde de som har mikroproduktion vara kvar längst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.