GK100 GK100 skrev:
Ser du något självändamål i att skriva U-land? Det verkar komma in på fler och fler ställen i forumtrådar. Förstår att det i de flesta fall är raljant men ändå lite fånigt minst sagt. Kanske du har kapacitet att komma med något som pekar på lösningar istället? Om det nu finns något att lösa och inte bara släppa ur sig lite lamt gnäll från en otroligt priviligierad sits om man nu ser lite längre och vidare på saken.
Vad vill du?

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Vad vill du?
Det är väl ganska uppenbart vad han vill, han ställer ju tydliga frågor.

• Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
Med den typen av inlägg är det inte svårt att förstå att skribenten kan ha svårt att förstå även det uppenbara.

Ni är så duktiga.

• Haha
Myrstacken
  • Laddar…
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Inte för långa pauser bara för då blir det kallt. Fyfan vilket U-land vi bor i.
Du får elda precis som vi gjort i tusentals år

L Lilllen skrev:
Oj, det var klart större skillnad på gamla och nya vitvaror än jag trodde var möjligt. Kan det verkligen stämma?
Måste ju främst vara isoleringen som är så mycket bättre? Kompressorer och köldmedium kan väl knappast ha utvecklats så värst mycket?
Den verkliga förbrukningen beror givetvis på hur många gånger per dag som man öppnar dörren, och vilken omsättning man har på kylvarorna.

Handyman 1 skrev:
Att bränsle skulle bli dåligt är inte min erfarenhet,senast i sommar körde jag upp en 20L dunk med säkert 6-7år gammal bensin mest i åkklipparen och trimmern,har även haft fordon stående i åratal utan problem.
Vi som var med om debaclet efter oljekrisen 1974 när bensin skulle ransoneras (med ransoneringskort) minns tydligt alla tokiga idéer som förverkligades av många. Och många fick problem med oren bensin när den hade lagrats i olämpliga kärl och befintliga och upplösta föroreningar följde med när de med stor möda och livet som insats försökte tanka bilen från allsköns kärl i garage och källare (även i flerfamiljshus).

GK100 GK100 skrev:
Ser du något självändamål i att skriva U-land? Det verkar komma in på fler och fler ställen i forumtrådar. Förstår att det i de flesta fall är raljant men ändå lite fånigt minst sagt. Kanske du har kapacitet att komma med något som pekar på lösningar istället? Om det nu finns något att lösa och inte bara släppa ur sig lite lamt gnäll från en otroligt priviligierad sits om man nu ser lite längre och vidare på saken.
Om man tvingas stänga av värmen pga för höga elpriser (titta på Storbritannien) mitt i vintern och sova i fiberunderställ i en dunsovsäck tycker jag inte jämförelsen med u-länder är obefogad. Hela den här historien med akut effektbrist i södra Sverige är politiskt konstruerad eftersom man utan att ha en alternativ lösning valt att stänga av den del av produktionen som de senaste decennierna balanserat vår traditionella obalans med stor produktion i norr och stor konsumtion i söder.

Man kunde valt att fortsätta producera i söder om man prioriterat ett stabilt elsystem.

Och vad hände med vindkraften som skulle rädda allt? Producerar den inte tillräckligt?

• Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Du får elda precis som vi gjort i tusentals år
Nej för enligt EU:s New Green Deal är Sverige nu att betrakta som en råvarukoloni vars skog bara skall stå och suga upp koldioxid från kontinenten. Det står uttryckligen i den så kallade taxonomin att uttag av biomassa för förbränning skall undvika så långt det

• Gilla
ylven och 2 till
  • Laddar…
G
GK100 GK100 skrev:
Och lika fånigt är det att stänga ned fungerade baskraft. En definition på I-land kan vara tillgång på trygg energiförsörjning till förutsägbar kostnad. Vi bygger nu bort det och vart är vi på väg då?

• Gilla
civilingenjören och 4 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Nej för enligt EU:s New Green Deal är Sverige nu att betrakta som en råvarukoloni vars skog bara skall stå och suga upp koldioxid från kontinenten. Det står uttryckligen i den så kallade taxonomin att uttag av biomassa för förbränning skall undvika så långt det
Det intressanta med det är också att det bara ger en temporär vinst, ett spel för galleriet helt enkelt.

• Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Vi var utan ström i tre veckor en gång...........inte mitt i vintern förvisso men väl höst tror jag om jag inte minns fel för det var väl nån storm. Känns som många överdriver behovet av kylda varor. Har inget minne av att vi gjorde nå speciellt annat än att lät det vara bara. Det var inget som blev dåligt eller nåt sånt. Har inget minne av att vi gjorde nåt speciellt med frysen heller. Den är oftast ganska full så det lär väl ha hållt sig skapligt.

• Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Swetrot Swetrot skrev:
Det är väl bra att man har så man klarar sig själv om det blir elavbrott, men jag tror inte man behöver bunkra upp väldigt mycket med ved och batterier. Är det kallt ute, så kan ju frysvaror klara sig bra utomhus, och det går att lasta in en hink med snö/is i kylskåpet så håller det sig kallt.
Hej Swetrot

Tack att du håller dig till ämnet för tråden.

Vad man behöver ”bunkra” och hur mycket varierar naturligtvis. Men jag satte upp en målbild att klara mitt hus en vecka bl.a. utifrån det myndigheterna skriver (även de mål som sjukhusen har).

I m3 ved räcker då (teoretiskt, och om mina siffror stämmer) att värma mitt hus en vecka vid ca – 20 grader. 3 m3 ved innebär att jag även klarar av att ”mys-elda” annan tid etc.

Jag har en generator som jag kan köra på bränsle som går lagra lång tid (Aspen). Men om jag bara behöver några hundra W i effekt i snitt att driva min utrustning, som jag vill ha igång när det är strömlöst, då det är ”slösaktigt” (dåligt bränsleutnyttjande) att köra generatorn med så låg belastning.

Har jag batterier i systemet beräknar jag att klara 1 vecka med mellan 25–50 liter bränsle (vilket är tillåtet att förvara hemma) och att jag kan omsätta det på ca 5 år i gräsklipparen.

Det kylskåp och den frys jag nu köpt klarar (enligt tillverkaren) 24 timmars strömavbrott och det underlättar naturligtvis planeringen att klara kyl och frysvaror.

S star_daddy skrev:
Den verkliga förbrukningen beror givetvis på hur många gånger per dag som man öppnar dörren, och vilken omsättning man har på kylvarorna.
Hej star_daddy

Tack att du håller dig till ämnet för tråden.

Naturligtvis, jag har kontinuerlig mätning av effekten till kylskåp och frysskåp och kan därmed t.ex. se medelförbrukningen under en vecka i normaldrift. Jag har då ”hittat” att frysskåpet avfrostar någon gång då och då med drygt 200 W i ca 12 minuter.

Skulle jag frysa in någonting så kan jag även se effekten (energiåtgången) för detta.

Ett av målen i det jag gör är att lära mig själv, det jag idag inte vet, samtidigt som jag ökar sannolikheten att jag praktiskt (men även mentalt) skulle kunna klara ett strömavbrott.

A Anders_Nilsson skrev:
Jag är inte tillräckligt intresserad för att ens försöka ta mig igenom taxonomin, för att inte frysa eldar jag. Att klara elavbrott en vecka är inga problem, blir det längre är det inte oproblematiskt med tvätt, vatten till matlagning och grundläggande hygien kan jag bära i hink från brunnen, till helgen får man elda bastu och bada i sjön, det gick fint vid stormen Gudrun.
Tvätt av kläder har jag ingen rimligt arbetsintensiv lösnig på.
Har jag nu skog ska den brukas, vad politiker i Europa tycker om den saken skiter jag fullständigt i. Vad som är pk för stunden varierar med konjunktur och politiskt styre, det kortsiktiga tänket kan inte jag pyssla med, här tar gott talltimmer 100-150 år att växa till och när det blivit bostadshus av det bör det stå i åtminstånde 100år till.

Den eller de som önskar ha skog stående till ingen nytta får köpa egen skog, min är inte till salu då den ska fortsätta gå i släkten och befrämja hälsa och välstånd åt mina efterkommande intill tidens ände.

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.