E elmont skrev:
Vill du styra hur och vad som skrivs i tråden? Ifall det är så vill jag bara göra dig medveten om att du tyvärr inte kan det. Trådar har en viss förmåga att spreta iväg åt alla möjliga och omöjliga håll, speciellt efter flera hundra inlägg. Och som sagt det är inte trådskaparen som styr innehållet utan alla andra som deltar.
Ps
Jordkällare är INTE lösningen utan ett av många alternativ.
OCH en vecka utan ström torde alla klara av, men kanske inte utan att göra vissa avkall på sitt vanliga liv.
Hej Elmont

Du skriver ”Vill du styra hur och vad som skrivs i tråden? Ifall det är så vill jag bara göra dig medveten om att du tyvärr inte kan det. Trådar har en viss förmåga att spreta iväg åt alla möjliga och omöjliga håll, speciellt efter flera hundra inlägg. Och som sagt det är inte trådskaparen som styr innehållet utan alla andra som deltar.”

Den som startar tråden har naturligtvis ett intresse att tråden handlar om det trådskaparen skriver i rubrik och ingress och eventuellt påpekar senare i tråden. Inte att tråden "vandrar bort" i nya ämnen.

De som ser en rubrik och ingress till en tråd har även de ett intresse att tråden handlar om detta. Speciellt om det finns många inlägg på tråden.

Man kan naturligtvis skriva inlägg som struntar i detta men, så länge det är fritt att skapa egna trådar, då visar man naturligtvis dålig respekt för trådskaparen, och för de som är intresserade av ämnet, om man ”kapar” pågående trådar och byter innehåll (ämne).

Det är valfritt att skapa en egen tråd om man vill byta ämne.

• Haha
  • Gilla
Tubes och 2 till
  • Laddar…
Tanken är god men såna forum existerar nog inte ens.............

• Gilla
Tubes och 1 till
  • Laddar…
Som boende i SE4 blir detta mer och mer aktuellt. SE4 har ingen större möjlighet att producera mer kraft än från volatila källor som vind och sol. Att Karlshamnsverket behöver köras är ett misslyckande. HVDC-linan mellan Nössjö och Hörby är äntligen i drift efter 6 år av förseningar men tillgången till den har inte påverkat elpriserna alls i SE4 utan vi får betala kontinentala priset. Det var sagt en gång i tiden att denna lina skulle agera ersättning för de båda reaktorerna i Barsebäck och klarar därför att överföra 1200MW. Men tar elen slut norröver tjänar den inget mer till än att föra över importel norrut.

Sedan kan någon kanske få förklara hur Microsoft fick lov att bygga en serverhall i Staffanstorp när Pågen gav upp försöket att bygga ett bageri här i söder.

Jag räknar kallt med att vi får se rullande avbrott i SE4 i nära framtid och sitter nu och planerar reservkraft för min egen del. Jag har 3 sådana i närtid. Stor solpanel på villataket med växelriktare som levererar till nätet. Mindre panel på garagetaket som levererar till batteribank. Möjlighet att koppla om stora panelen till batteribanken vid behov. Batteribanken ska i första hand agera online UPS till kylfrysarna, dvs de sitter ständigt på en inverter och batterierna laddas med sol, elverk eller nätet.

Batteribanken kan vara byggd av en i offgridsammanhang populär cell, 3,2V 280Ah LiFePO4. 16 st i serie. Lagrar 13kWh och kan laddas fulla på en timme om strömmen finns. Lång livslängd, typiskt 3500 cykler och tål opportunisk laddning. Svindyrt men kan ändå vara värt det.

Huset är elvärmt med luftvattenvärmepump. Här har jag inte funderat vidare men någon lösning som inte behöver el blir nog nödvändig. Jag skulle kunna sätta in en modern pelletspanna men hur länge till har vi god tillgång till pellets? Får vi inte avverka skogen längre blir det ingen sågspån över... Inomhustemperaturen kan dras ner en bit. Tröjor och filttofflor ska inte underskattas. Men trådens ämne handar om en vecka så jag kanske tog i lite.

• Gilla
JA”Snabbe” och 2 till
  • Laddar…
Logad Logad skrev:
Som boende i SE4 blir detta mer och mer aktuellt. SE4 har ingen större möjlighet att producera mer kraft än från volatila källor som vind och sol. Att Karlshamnsverket behöver köras är ett misslyckande. HVDC-linan mellan Nössjö och Hörby är äntligen i drift efter 6 år av förseningar men tillgången till den har inte påverkat elpriserna alls i SE4 utan vi får betala kontinentala priset. Det var sagt en gång i tiden att denna lina skulle agera ersättning för de båda reaktorerna i Barsebäck och klarar därför att överföra 1200MW. Men tar elen slut norröver tjänar den inget mer till än att föra över importel norrut.

Sedan kan någon kanske få förklara hur Microsoft fick lov att bygga en serverhall i Staffanstorp när Pågen gav upp försöket att bygga ett bageri här i söder.

Jag räknar kallt med att vi får se rullande avbrott i SE4 i nära framtid och sitter nu och planerar reservkraft för min egen del. Jag har 3 sådana i närtid. Stor solpanel på villataket med växelriktare som levererar till nätet. Mindre panel på garagetaket som levererar till batteribank. Möjlighet att koppla om stora panelen till batteribanken vid behov. Batteribanken ska i första hand agera online UPS till kylfrysarna, dvs de sitter ständigt på en inverter och batterierna laddas med sol, elverk eller nätet.

Batteribanken kan vara byggd av en i offgridsammanhang populär cell, 3,2V 280Ah LiFePO4. 16 st i serie. Lagrar 13kWh och kan laddas fulla på en timme om strömmen finns. Lång livslängd, typiskt 3500 cykler och tål opportunisk laddning. Svindyrt men kan ändå vara värt det.

Huset är elvärmt med luftvattenvärmepump. Här har jag inte funderat vidare men någon lösning som inte behöver el blir nog nödvändig. Jag skulle kunna sätta in en modern pelletspanna men hur länge till har vi god tillgång till pellets? Får vi inte avverka skogen längre blir det ingen sågspån över... Inomhustemperaturen kan dras ner en bit. Tröjor och filttofflor ska inte underskattas. Men trådens ämne handar om en vecka så jag kanske tog i lite.
Så du tror att det kommer att tillåtas att ström till hushållen saknas istället för att dra ner till industrin?

• Gilla
Logad
  • Laddar…
Fairlane
Logad Logad skrev:
Att Karlshamnsverket behöver köras är ett misslyckande
Krasst så behöver det inte köras. Elpriset är så pass högt så att ägaren väljer att köra det för att tjäna pengar.

För att inte avvika allt för mycket så får jag väl säga att en vecka utan el skulle nog fungera. Jag trivseleldar bara normalt, men blir det elavbrott och det är svinkallt så finns möjligheten att elda mer. Dock kommer ju värmespridningen vara ett litet problem, men det får man stå ut med då.

Vatten har jag cirka 40-50 liter lagrat, bortsett från poolen och regntunnorna. Poolvattnet är nog ingen höjdare att dricka och inte regnvattnet heller. Beroende på yttemperatur, eventuell snö etc får man väl anpassa sig.

• Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Krasst så behöver det inte köras. Elpriset är så pass högt så att ägaren väljer att köra det för att tjäna pengar.

För att inte avvika allt för mycket så får jag väl säga att en vecka utan el skulle nog fungera. Jag trivseleldar bara normalt, men blir det elavbrott och det är svinkallt så finns möjligheten att elda mer. Dock kommer ju värmespridningen vara ett litet problem, men det får man stå ut med då.

Vatten har jag cirka 40-50 liter lagrat, bortsett från poolen och regntunnorna. Poolvattnet är nog ingen höjdare att dricka och inte regnvattnet heller. Beroende på yttemperatur, eventuell snö etc får man väl anpassa sig.
Ägaren kör det för att de får betalt, hur dyr tror du elen hade blivit utan Karlshamnsverket?

Vad är nästa steg? Skall vi bara jobba när elen är billig, dvs när det blåser?

Rörande att kalra sig utan el, min familj med ett spädbarn och en gravid fru klarade sig i tre dygn efter Gudrun. Jag hängde ett täcke i trappan och värmde bara upp bottenvåningen med kaminen (tillräckligt läckte upp för att göra ovanvåningen OK att vistas på med varma kläder). Maten lagade vi på Trangia-kök. Frysvarorna fick åka till bekanta samt att mycket konsumerades under de tre dagarna. Kylvarorna förvarade vi utomhus i plastbackar. Toaletten spolades med regnvatten. Tvättvatten värmde vi på spiselkransen. Förnöjelser hade vi via den batteridrivna FM-radion. Allting går om man är lite förberedd.

• Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Karlshamnsverket påverkar priset ytterst marginellt , det som styr priset i SE4 är i första hand vad man på kontinenten och i Östersjöområdet är villig att betala

• Gilla
Daniel 109 och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
OCH en vecka utan ström torde alla klara av, men kanske inte utan att göra vissa avkall på sitt vanliga liv.
Hej Elmont

Jag förutsätter inte att alla framtida strömavbrott kommer på sommaren (läs, då det är plusgrader) i det jag beskrivit.

Det finns även risk för strömavbrott på vintern och där jag bor har jag varit med en gång med -43 grader. Senaste åren brukar det vara några veckor med -20 och ibland en vecka ned mot – 30 grader eller mer.

Utgångspunkten för det jag skriver är att jag tittar på vad som behövs att klara ett plötsligt strömavbrott, i en vecka, där man bor idag, oberoende av årstid.

När du skriver ”OCH en vecka utan ström torde alla klara av” menar du då verkligen ALLA, eller väljer du t.ex. bort de som kan ha kallt på vintern.

Med "vissa avkall på sitt vanliga liv" menar du då att huset står utan värme en vecka, och riskerar att förstöras?

Fairlane
pacman42 pacman42 skrev:
Ägaren kör det för att de får betalt, hur dyr tror du elen hade blivit utan Karlshamnsverket?
Det vet jag inte, men jag gissar ungefär detsamma som nu, jag tror inte det påverkar priset mycket alls.

Klart att de vill tjäna pengar, men det är skillnad på att köra för att man vill tjäna pengar och att man kör för att man måste.

Eftersom jag bor i den del av landet som under vintertid kan få rejält kallt är jag naturligtvis helt medveten om dom problem som kan uppstå under vinterhalvåret.
Ps
Även där jag bor har vi haft en temperatur under 40 grader, det var om jag inte mins fel nyår 1978/1979
Ps Ps
Man kan såklart inte ge nått allmänt råd för hela landet då det enormt stor skillnad mellan det nordligaste och sydligaste delarna av vårt långa land.

• Gilla
ylven
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Så du tror att det kommer att tillåtas att ström till hushållen saknas istället för att dra ner till industrin?
Ja. Det är samhällsekonomiskt bättre att hushållen är utan el någon timme då och då än att industrin tvingas dra ner. Jag vet att man inte tänker så nu men man kommer att göra det.

Logad Logad skrev:
Ja. Det är samhällsekonomiskt bättre att hushållen är utan el någon timme då och då än att industrin tvingas dra ner. Jag vet att man inte tänker så nu men man kommer att göra det.
Åh fan! Får jag låna din tidsmaskin?

Ingen kommer att stå utan el. Men priserna kan sticka iväg så mycket att elintensiv industri drar ner och privatpersoner drar ner sin förbrukning så mycket det går. Jag ser ingen överhängande risk för avbrott.

• Gilla
Tubes
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej Elmont

Du skriver ”Vill du styra hur och vad som skrivs i tråden? Ifall det är så vill jag bara göra dig medveten om att du tyvärr inte kan det. Trådar har en viss förmåga att spreta iväg åt alla möjliga och omöjliga håll, speciellt efter flera hundra inlägg. Och som sagt det är inte trådskaparen som styr innehållet utan alla andra som deltar.”

Den som startar tråden har naturligtvis ett intresse att tråden handlar om det trådskaparen skriver i rubrik och ingress och eventuellt påpekar senare i tråden. Inte att tråden "vandrar bort" i nya ämnen.

De som ser en rubrik och ingress till en tråd har även de ett intresse att tråden handlar om detta. Speciellt om det finns många inlägg på tråden.

Man kan naturligtvis skriva inlägg som struntar i detta men, så länge det är fritt att skapa egna trådar, då visar man naturligtvis dålig respekt för trådskaparen, och för de som är intresserade av ämnet, om man ”kapar” pågående trådar och byter innehåll (ämne).

Det är valfritt att skapa en egen tråd om man vill byta ämne.
Jag tycker att du borde starta en ny tråd, då du inte håller dej till ämnet, jag ser inte att du i ditt intägg alls diskuterar "Elavbrott, hur gör man, klarar man en vecka?"

Jag klarade >1vecka vid stormen Gudrun och avser att göra på samma sätt vid kommande strömavbrott. Jag eldar i lokaleldstäder för värme, kan laga mat på ved eller gasol om jag behöver, försöker äta upp färskvaror i kyl snarast möjligt om utomhustempraturen inte tillåter att jag flyttar ut kylvarorna, väntar minst ett dygn innan jag öppnar frysbox då jag erfarenhetsmässigt vet att temperaturen håller sig tillräckligt låg om jag inte öppnar i onödan, lyse löser jag med ledlampor och stearinljus, laddning/drift av telefon/dator via löst marinbatteri eller i bilen, vatten hämtar jag i brunnen.

Korvgubbe
M Martin Lundmark skrev:
Jag tror inte du får medhåll från de som sysslar med livsmedel om du påstår att det ” Känns som många överdriver behovet av kylda varor.” och menar att kylda varor klarar tre veckor.
Jag råkar händelsevis jobba med just detta, livsmedelshygien.
Först och främst behöver vi reda ut vad vi menar med "kylda varor" och hur länge de klarar att vara utanför denna temperaturzon.
Saker som hårdost och lufttorkade charkuterier klarar sig i princip hur länge som helst om övrig hygien sköts, men "spillet" kommer att öka. Svartmögelangrepp innebär att hela biten skall kastas, grön- och vitmögel räcker det med att skära bort de delarna med "god marginal", vilket innebär två centimeter som branschstandard. Ett enkelt, och relativt billigt, sätt att kunna långtidsförvara dessa varugrupper är att köpa en vacuumpackmaskin.
Bakterieberikade mejeriprodukter (yoghurt, fil, gräddfil etc.) klara sig oftast några dagar i låg rumstemperatur, det vill säga under 18 grader. Ett enkelt, och relativt billigt, sätt att öka hållbarheten på dessa varor är att tillsätta konserveringsmedel i form av socker.
Vad det gäller kött&fisk så håller det utan problem i många månader om man konserverar det med rikliga mängder salt. Saltet kan sedan utlakas med hjälp av vatten för att få en ätbar produkt. Ett annat alternativ är torka köttet/fisken, men då behöver man kunna hålla koll på luftfuktigheten. Det går även att röka köttet eller fisken om man har möjlighet till det för att förlänga hållbarheten med en vecka till ett par månader beroende på hur man kan förpacka det.
Ytterligare ett alternativ är att torka produkterna, frystorkning går att göra om det är tillräckligt kallt ute, lufttorkning kräver lite snävare temperaturer mellan 4 och 8 grader.
Hängmörning är lite mer komplicerat, då man behöver ha koll på såväl temperatur som luftfuktighet, och det kan vara svårt att genomföra om man har ett långvarigt strömavbrott.

Vidare ska man nämna att "bäst före datum" utgår ifrån den rekommenderade förvaringstemperaturen och att kylkedjan inte bryts i mer än 3 timmar sammanlagt.
"Bäst före" innebär inte "oätligt efter".
Att förvara något utanför rekommenderad temperatur innebär inte att det blir dåligt, bara att datumen förkortas. Likaså kan man tillaga något och därigenom förlänga hållbarheten avsevärt. Har du t ex kyckling som du genomsteker så håller den (förmodligen) i sex dagar om den förvaras i 0-4 grader. Förvaras den i 8 grader minskar tiden, men den kommer (förmodligen) vara okej att äta efter tre dagar.
Dessa "förmodligen" är beroende på dels hur det förvaras, dels din hygien.

Min slutsats, efter att ha jobbat med just det här i många år, är att se till att ha ett gott förråd med socker, salt och ättika hemma för att kunna konservera dina livsmedel tillräckligt bra för att klara ett längre strömavbrott.

• Gilla
civilingenjören och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.