17 231 läst · 242 svar
17k läst
242 svar
Elanvändningen minskar kraftigt
Renoverare
· Stockholm
· 18 683 inlägg
Du skriver det inte är så konstigt vissa måste ha 16 graderar inomhus pga kriget i Europa. Men det är enbart en följd av dålig energipolitik till 90 procent utförd av vänsterblocket. Hade vi gjort som högern velat och inte lägga ner kärnkraften (Högern är dock delaktiga i den kassas ursprungliga folkomröstningen som skedde, vad är det för jävla omröstning när båda alternativen är dåliga) hade vi inte behövt förlita oss på gasen på samma sätt.D Daniel 109 skrev:
Dels var det en bredare energiöverenskommelse att elproduktionen skulle bli fossilfri. Dels är det här inte ett Svenskt problem. Sverige har lyckats exportera mer än tidigare årtionden. Problemet finns i Centraleuropa.
Renoverare
· Stockholm
· 18 683 inlägg
Jag har redan sagt att felet ligger på socialdemokrater och miljöpartister i sverige och Europa. Att Karlshamn behöver starta visar ju att vår exportkapacitet är högre än vår fossilfria kapacitet. Under all kritik. Helt galet att MP inte åkt ur riksdagen.D Daniel 109 skrev:
Har du en studie som visar på det?D Daniel 109 skrev:
Sedan tror jag inte att vi kommer se ”normala” priser på el framöver då producenterna har insett att det går att sälja el med dessa galna marginaler.
Min fråga var även miljön, hur den påverkas av att betydligt mer eldar frekvent än bara på helgerna.
Men den kanske är oviktig..
Nej, jag har ingen studie. Det behövs knappast.
När behövde Karlshamnsverket starta menar du? Det har inte behövt gå in den här säsongen alls, förra gick den in för att hjälpa Polen en gång. Det var allt.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 683 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 683 inlägg
Därför att billigare och bättre energislag som kärnkraft inte fanns tillgängliga.D Daniel 109 skrev:
Eller i Karlshamn chefens egna ord
– I det stora perspektivet hade vi ett extremt väderläge över stora delar av Europa, med mycket moln och lite vind. Det gjorde att de väderberoende kraftslagen inte kunde leverera det som marknaden efterfrågade. I ett sådant läge budas anläggningar in som oftast kör mer sällan – på grund av att de är fossila och primärt är reservresurser.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 152 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 152 inlägg
Här kan man se vilka orter det var varmare respektive kallare 2022 än 2021.
https://www.smhi.se/klimat/klimatet...adens-vader-i-sverige/ars-och-manadsstatistik
https://www.smhi.se/klimat/klimatet...adens-vader-i-sverige/ars-och-manadsstatistik
Samma här, blir gnäll om man drar ner under 19 här hemma och det kan jag hålla med om.D Daniel 109 skrev:
Socialstyrelsens riktlinjer är att den operativa inomhus temperaturen inte ska vara under 18, därav min fråga om att långvarigt ha lägre temperatur.
Det som jag löser här och där är att familjer behöver dra ner till ca 16 grader för att ha råd att betala räkningen och så ska vi inte behöva ha det