D Daniel 109 skrev:
Det var liksom inte var jag nämnde i mitt inlägg.
Du skriver det inte är så konstigt vissa måste ha 16 graderar inomhus pga kriget i Europa. Men det är enbart en följd av dålig energipolitik till 90 procent utförd av vänsterblocket. Hade vi gjort som högern velat och inte lägga ner kärnkraften (Högern är dock delaktiga i den kassas ursprungliga folkomröstningen som skedde, vad är det för jävla omröstning när båda alternativen är dåliga) hade vi inte behövt förlita oss på gasen på samma sätt.

• Gilla
Jeppson
  • Laddar…
Dels var det en bredare energiöverenskommelse att elproduktionen skulle bli fossilfri. Dels är det här inte ett Svenskt problem. Sverige har lyckats exportera mer än tidigare årtionden. Problemet finns i Centraleuropa.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Dels var det en bredare energiöverenskommelse att elproduktionen skulle bli fossilfri. Dels är det här inte ett Svenskt problem. Sverige har lyckats exportera mer än tidigare årtionden. Problemet finns i Centraleuropa.
Jag har redan sagt att felet ligger på socialdemokrater och miljöpartister i sverige och Europa. Att Karlshamn behöver starta visar ju att vår exportkapacitet är högre än vår fossilfria kapacitet. Under all kritik. Helt galet att MP inte åkt ur riksdagen.

D Daniel 109 skrev:
Att tvingas klara sig med 16grader i stora delar av huset i en situation när det är krig i Europa ser jag inte som orimligt.

16grader är inget problem för en frisk person under pensionsålder. Är man frusen kan tex värmefiltar lösa problemet.
Har du en studie som visar på det?

Sedan tror jag inte att vi kommer se ”normala” priser på el framöver då producenterna har insett att det går att sälja el med dessa galna marginaler.

Min fråga var även miljön, hur den påverkas av att betydligt mer eldar frekvent än bara på helgerna.
Men den kanske är oviktig..

Nej, jag har ingen studie. Det behövs knappast.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag har redan sagt att felet ligger på socialdemokrater och miljöpartister i sverige och Europa. Att Karlshamn behöver starta visar ju att vår exportkapacitet är högre än vår fossilfria kapacitet. Under all kritik. Helt galet att MP inte åkt ur riksdagen.
När behövde Karlshamnsverket starta menar du? Det har inte behövt gå in den här säsongen alls, förra gick den in för att hjälpa Polen en gång. Det var allt.

D Daniel 109 skrev:
När behövde Karlshamnsverket starta menar du? Det har inte behövt gå in den här säsongen alls, förra gick den in för att hjälpa Polen en gång. Det var allt.
90 000 ton koldioxid släppte den ut 2021, hittar tyvärr inga nya siffror. Du går gärna leta fram dem.

D Daniel 109 skrev:
Nej, jag har ingen studie. Det behövs knappast.
Du får gärna ha 16 grader inne men tror inte det är hälsosamt i längden om du inte kan påvisa annat.

Och miljön?

• Gilla
jawen
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
90 000 ton koldioxid släppte den ut 2021, hittar tyvärr inga nya siffror. Du går gärna leta fram dem.
Ja, de körde en del på kommersiella grunder den hösten. Utsläppen är knappast värre än alternativen i Europa.

J Jeppson skrev:
Du får gärna ha 16 grader inne men tror inte det är hälsosamt i längden om du inte kan påvisa annat.

Och miljön?
Resten av familjen gnäller när temperaturen ligger på den nivån. Så jag siktar något högre.
Men jag ser inte 16grader som ett problem om det skulle behövas.

D Daniel 109 skrev:
Ja, de körde en del på kommersiella grunder den hösten. Utsläppen är knappast värre än alternativen i Europa.
Därför att billigare och bättre energislag som kärnkraft inte fanns tillgängliga.

Eller i Karlshamn chefens egna ord

– I det stora perspektivet hade vi ett extremt väderläge över stora delar av Europa, med mycket moln och lite vind. Det gjorde att de väderberoende kraftslagen inte kunde leverera det som marknaden efterfrågade. I ett sådant läge budas anläggningar in som oftast kör mer sällan – på grund av att de är fossila och primärt är reservresurser.

S
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vill inte vara den men hur kan man utesluta att denna besparing inte kommer från vädret? Dec 2022 var väl betydligt varmare än dec 2021? I alla fall ser elräkningen för flerbostadshus i Stockholm ut så när jag kollar.

Dec 22 var 2 grader kallare än dec 21

D Daniel 109 skrev:
Resten av familjen gnäller när temperaturen ligger på den nivån. Så jag siktar något högre.
Men jag ser inte 16grader som ett problem om det skulle behövas.
Samma här, blir gnäll om man drar ner under 19 här hemma och det kan jag hålla med om.

Socialstyrelsens riktlinjer är att den operativa inomhus temperaturen inte ska vara under 18, därav min fråga om att långvarigt ha lägre temperatur.

Det som jag löser här och där är att familjer behöver dra ner till ca 16 grader för att ha råd att betala räkningen och så ska vi inte behöva ha det

harry73 harry73 skrev:
Nu svarade Daniel redan, men priserna gick upp när putin började begränsa gastillförsel
Nej, men när de 2 nya kablarna från Sydnorge togs i drift sommaren 21.

• Gilla
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.