AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag skriver ju att dagens pannor och kaminer är bättre men någonstans måste gaserna ta vägen. Och det är ut i vår lokalmiljö. Helt klart ett steg tillbaka i utvecklingen.
Vilka gaser menar du?
 
  • Haha
Björn Lövdahl
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Vilka gaser menar du?
Vid förbränningen.
 
harry73
Koldioxid och vattenånga?
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
J
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vid förbränningen.
Läs på om sekundärförbränning. Eldar man rätt i en modern eldstad så släpps knappt nått giftigt ut.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
J Johannes56 skrev:
Läs på om sekundärförbränning. Eldar man rätt i en modern eldstad så släpps knappt nått giftigt ut.
Om alla knappt släpper ut något giftigt vad tror du att det addar upp till. Det är som med dieselbilar spelar ingen roll hur lite gift varje bil spottar ur sig. När alla kör dieselbilar.

Centraliserad el/värme-produktion är framtiden.
 
J
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Om alla knappt släpper ut något giftigt vad tror du att det addar upp till. Det är som med dieselbilar spelar ingen roll hur lite gift varje bil spottar ur sig. När alla kör dieselbilar.

Centraliserad el/värme-produktion är framtiden.
Ok, även för de på landet? Alla bor ju inte i en stadskärna.
 
  • Gilla
lat och 1 till
  • Laddar…
J Johannes56 skrev:
Ok, även för de på landet? Alla bor ju inte i en stadskärna.
Över 9 miljoner personer eller 88 procent av den svenska befolkningen bor i en tätort.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag skriver ju att dagens pannor och kaminer är bättre men någonstans måste gaserna ta vägen. Och det är ut i vår lokalmiljö. Helt klart ett steg tillbaka i utvecklingen.
Inte nödvändigt om man jämför med alternativen och verkligen tar med hela produktionskedjan.
Dessutom har ved fördelen att fler har råd med uppvärmd bostad. Du kanske borde prova på hur det är att inte ha råd med mer än knappt plusgrader inomhus?
 
J
Betyder ju inte att det finns fjärrvärme. Visst, du skrev el också. Men jag som bor i i en storstad får inte ens möjlighet till fjärrvärme, men gratis ved istället. I framtiden vill nog även fler bo på landet. Stockholm är väl bortsprängt snart.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Inte nödvändigt om man jämför med alternativen och verkligen tar med hela produktionskedjan.
Dessutom har ved fördelen att fler har råd med uppvärmd bostad. Du kanske borde prova på hur det är att inte ha råd med mer än knappt plusgrader inomhus?
Sluta rösta på partier som gjort
uppvärmningen dyr.
 
  • Gilla
  • Haha
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
J Johannes56 skrev:
Betyder ju inte att det finns fjärrvärme. Visst, du skrev el också. Men jag som bor i i en storstad får inte ens möjlighet till fjärrvärme, men gratis ved istället. I framtiden vill nog även fler bo på landet. Stockholm är väl bortsprängt snart.
Fjärrvärme är något helt annat, där använder man rester som sopor osv. Samt det sker med ordentliga filter samt långt bort från vår lokalmiljö.
 
J
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Fjärrvärme är något helt annat, där använder man rester som sopor osv. Samt det sker med ordentliga filter samt långt bort från vår lokalmiljö.
Ja, därför eldar jag i en modern kamin.
En värmepump är väl inte helt miljövänlig heller, och inte elen heller för den delen.
 
J Johannes56 skrev:
Ja, därför eldar jag i en modern kamin.
En värmepump är väl inte helt miljövänlig heller, och inte elen heller för den delen.
Jag kör 100 procent kärnkraft i mitt elavtal. Det plus en bergvärmepump skulle ju vara mycket bättre.
 
  • Älska
David Wallin
  • Laddar…
J
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag kör 100 procent kärnkraft i mitt elavtal. Det plus en bergvärmepump skulle ju vara mycket bättre.
nej, för jag har gratis ved.
Dina pengar går till kärnkraften men rent fysiskt så kan det lika väl komma från Karlshamn
 
  • Gilla
lat och 1 till
  • Laddar…
J Johannes56 skrev:
nej, för jag har gratis ved.
Dina pengar går till kärnkraften men rent fysiskt så kan det lika väl komma från Karlshamn
Det är två olika diskussioner, det ena är klimatet (Karlshamn är negativt här, plus det är enbart S/MP fel samt deras motsvarighet i Tyskland denna måste starta) och miljön. Karlshamn är inte negativt för min eller din lokalmiljö. Ved är inte gratis den ska köpas in och fraktas. Eller sågas ned från egen mark och fraktas. Tid är pengar.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.