trähandtag trähandtag skrev:
Här kommer länken, då det tycks som lite lustigt.
[länk]
Där en läkare inte känner till stöd för att det är bra med låga temperaturer och som säger att sjuka inte ska ha under 18grader. Det är inte en uppgift som säger att det är ohälsosamt med lägre temperatur än 18grader för friska personer.

• Gilla
harry73
  • Laddar…
harry73
D Daniel 109 skrev:
Där en läkare inte känner till stöd för att det är bra med låga temperaturer och som säger att sjuka inte ska ha under 18grader. Det är inte en uppgift som säger att det är ohälsosamt med lägre temperatur än 18grader för friska personer.
Du är fantastisk att tolka saker på ett annat sätt än vad som sägs. Ska jag transkribera Peter Ljungman eller? Lyssna igen.

harry73
Jag tror att det är riskfritt att sänka temperaturen så mycket man känner sig bekväm med, även om det skulle vara -20.
Är man sjuklig eller äldre och kan man inte reglera temperaturen tillräckligt bra, ja då känner man sig inte heller bekväm vid låga temperaturer.
Det viktiga är alltså att man på platser där man inte själv sätter temperaturer som sjukhus, vårdhem, skolor, kontor, inte har för extrema temperaturer.

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
harry73
Ska jag transkribera Peter Ljungman eller?
Ja tack :)

D Daniel 109 skrev:
Känner du någon äldre frisk människa och hur de mår om temperaturen går under 20 grader?
Sen ska vi frysa för att Tyskland vägrar köra sin kärnkraft? (isf gasen de blev blåst på)

Du är fantastisk att tolka saker på ett annat sätt än vad som sägs. Ska jag transkribera Peter Ljungman eller? Lyssna igen.
Jag läste visserligen bara vad som stod. Sägs det något helt annat?

P paralun skrev:
Känner du någon äldre frisk människa och hur de mår om temperaturen går under 20 grader?
Sen ska vi frysa för att Tyskland vägrar köra sin kärnkraft? (isf gasen de blev blåst på)
Nu syftade jag inte på äldre, även om jag missade det i det inlägget. Friska personer under pensionsåldern.

harry73
D Daniel 109 skrev:
Jag läste visserligen bara vad som stod. Sägs det något helt annat?
Nej det gör han inte. Sedan känner han uppenbart inte till all forskning som säger att vi ska utsätta oss mer för kyla (och värme) för att aktivera vårt brunt fett och träna våra blodkärl.

harry73
P paralun skrev:
Nu vet jag inte var gränsen för äldre går för dig, men Wim Hof är 63 år och räknas om några år som pensionär. Han klarar absolut av lite kyla. Det kommer han också göra om några år.
Sedan kan man undra om han klarar av kyla eftersom han är frisk, eller om han är frisk för att han utsätter sig för kylan.
Obs. Jag vet svaret :)

harry73 harry73 skrev:
Nu vet jag inte var gränsen för äldre går för dig, men Wim Hof är 63 år och räknas om några år som pensionär. Han klarar absolut av lite kyla. Det kommer han också göra om några år.
Sedan kan man undra om han klarar av kyla eftersom han är frisk, eller om han är frisk för att han utsätter sig för kylan.
Obs. Jag vet svaret :)
Jo jag skulle bli strypt av min morsa om hon fick gå omkring och frysa i sin lägenhet.
Sen resten är mest genetiska faktorer! (inget jag diskuterar mer!)

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
harry73
P paralun skrev:
Sen resten är mest genetiska faktorer!
Nej det var inte det rätta svaret!

J Jeppson skrev:
Jo, jag håller med och känner även till socialstyrelsens riktlinjer om operativ innertemperatur.

Att ha kallare än 18 över tid är inte bra för hälsa och välmående
Redan före energikrisen hade vi 15 grader. Hade inte råd med mer. Nu eldar vi med ved och har kring 19

Attitudeswe
P paralun skrev:
Nu har ju staten gått in och tagit hela prissmällen. Jag har värmt min villa i se3 för 44öre/kWh under 2022 efter alla stöd (tibber med 15-30% besparing mot månadspris)

Enda rummet som tär acceptabelt att ha under 22 är i sovrummet där 20 är lagom

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.