Jag förstår att det handlar om en praktisk fråga, att få plats med alla ledare på PEN-plinten. Skulle det bli tveksamma anslutningar så ska vi ju inte dumma oss bara för att det finns regler, utan då kan du använda 2 st PEN-plintar. Den enda skillnaden i det praktiska utförandet är att bygeln mellan de två plintarna ska ha en blå tilläggsmärkning i ändarna. Det är kanske onödigt men på något sätt är det bra att tala om vad plinten har för funktion, PEN eller PE.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Valet är enkelt då både alt 1 och alt 2 är fel :(
Du får inte dra en N-ledare från PE-plinten för den har ju blivit just en PE-plint nu.
Och du får ju heller inte ta ut PEN-ledare från PE-plinten.

En kombination av dessa skulle bli bättre:
- Utgå från alt 2
- Färgen på N-ledaren till N-plinten ska vara blå.
- Ta ut PEN från PEN-plinten istället för PE-plinten.
Hej Bo

Jag förstår vad du menar, men problemet är ju att varje plint har fyra anslutningar
och om jag då ska ta ut PEN ur PEN-plinten blir det ju fem kablar.

Mikael_L
Jag anser först och främst att Bo har helt rätt. Det blir väldigt fint och överskådligt så, med både N-plint, PE-plint och två PEN-plintar.
Alla plintar och kablar har tydliga placeringar och funktioner.

Men ska jag hårdra det så är alt 2 i princip rätt också.
Ledaren till N-plinten ska däremot vara blå, då det går N-ström och inget annat i den.
Och båda gulgröna plintarna är då PEN-plintar, inte en PE och en PEN.

Då går det ut PE-ledare ifrån PEN-plinten, och det är som det ska. Och inte speciellt förvirrande om det är som i detta fall få kablar. Men det är jättebra att här märka alla PEN gulgrönt med ett varv blå tape i ändarna, för att lite tydligare särskilja den ifrån den rena PE-kabeln.
Allra snyggast blir det med PEN-tape
1812392_m.jpg

Och faktiskt går det att även skippa N-plinten, utan bara dra in den blå ledaren direkt på PEN-plinten istället.
Skulle det vara fler N-ledare så blir det allt sämre att göra så, men för en enda så är det ganska OK.

Du har valet mellan det mest snygga och överskådliga, alternativt billigare, färre plintar och färre kopplingspunkter som var och en är en möjlig felkälla.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag anser först och främst att Bo har helt rätt. Det blir väldigt fint och överskådligt så, med både N-plint, PE-plint och två PEN-plintar.
Alla plintar och kablar har tydliga placeringar och funktioner.

Men ska jag hårdra det så är alt 2 i princip rätt också.
Ledaren till N-plinten ska däremot vara blå, då det går N-ström och inget annat i den.
Och båda gulgröna plintarna är då PEN-plintar, inte en PE och en PEN.

Då går det ut PE-ledare ifrån PEN-plinten, och det är som det ska. Och inte speciellt förvirrande om det är som i detta fall få kablar. Men det är jättebra att här märka alla PEN gulgrönt med ett varv blå tape i ändarna, för att lite tydligare särskilja den ifrån den rena PE-kabeln.
Allra snyggast blir det med PEN-tape
[bild]

Och faktiskt går det att även skippa N-plinten, utan bara dra in den blå ledaren direkt på PEN-plinten istället.
Skulle det vara fler N-ledare så blir det allt sämre att göra så, men för en enda så är det ganska OK.

Du har valet mellan det mest snygga och överskådliga, alternativt billigare, färre plintar och färre kopplingspunkter som var och en är en möjlig felkälla.
Hej

Tack för svaret. Då beställer jag RK 10mm2 i både gul/grön och blå. Tror att jag kör även en N-plint. Kan ju hända i framtiden att jag även uppgraderar säkringsskåp i gamla garaget/huset och då kan man ju köra TN-S även där.

Mikael_L
beställ gärna också den där tapen, märkt PEN och med rätt färger, och märk alla ledare som är PEN, både inkommande och de som är utgående PEN.
Det är ett mycket bra sätt att göra det hela övertydligt för någon som kommer dit sen.

Egentligen skulle det varit trevligt om även de gulgröna plintarna hade ett lite stänk av blått någonstans som markerar PEN.

Mikael_L Mikael_L skrev:
beställ gärna också den där tapen, märkt PEN och med rätt färger, och märk alla ledare som är PEN, både inkommande och de som är utgående PEN.
Det är ett mycket bra sätt att göra det hela övertydligt för någon som kommer dit sen.

Egentligen skulle det varit trevligt om även de gulgröna plintarna hade ett lite stänk av blått någonstans som markerar PEN.
Hej

Har nyss beställt. Hittade inte den tejp du visade på elbutik, men beställde blå och gul/grön.
Frugans brorsa som har behörighet får koppla in detta så det blir rätt. Tack för alla tips och hjälp

//Johan

Hej

Väcker liv i denna tråd igen gällande TN-C och TN-S. Frågan från början var att splitta till TN-S för ett nybyggt garage och köra vidare med TN-S till huset och gamla garaget. Splitten skulle ske efter huvudsäkringarna. Fick lite kabel över 5G6 så för att få en snyggare lösning tänkte jag även byta till TN-S i gamla garaget.

Pilarna på ovansidan av plintarna på bilden som pekar uppåt skulle i så fall gå till de båda garagen TN-S. Pilarna under plintarna är inkommande samt utgående till huset TN-C.

Schematisk bild som visar övergången från TN-C till TN-S system för eldistribution till garage och hus.

Frågan är då om man även ska byta till en normcentral i gamla garaget eller använda befintlig med separat jordfelsbrytare samt porslinssäkringar.

Vad tror/tycker ni?

J JED skrev:
Frågan är då om man även ska byta till en normcentral i gamla garaget eller använda befintlig med separat jordfelsbrytare samt porslinssäkringar.

Vad tror/tycker ni?
Finns ingen anledning att byta en diazedcentral i bra skick! Den är bättre på vissa punkter än modernare centraler med dvärgbrytare. (Detta förutsatt att den har separata noll och jord-skenor då förstås. Annars så blir det krångligare).

Diazedkramare i alla länder, förenen eder!

• Gilla
Ljus och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.