F frityreldarn skrev:
Är det draget med 1,5mm2 kabel som det ofta är till enfas uttag mm så är ju standard 10a, men ofta funkar det med 13.
Man kanske ska tillägga att fungerar i det här sammanhanget lite förenklat betyder "inte börjar brinna". Så ofta börjar det inte att brinna om man okontrollerat byter från 10A till 13A. :rolleyes:
 
Mikael_L
F frityreldarn skrev:
Ofta kan man montera en 13 a säkring, istället för en 10 a. Är det draget med 1,5mm2 kabel som det ofta är till enfas uttag mm så är ju standard 10a, men ofta funkar det med 13. Skriver ofta eftersom det har att göra med kabellängd mm. 13 finns både som snabbsäkring och skruv. Det kanske är de sista 3 amperen som gör att du klarar dig med 13.
Nu missar ju sådana här svar själva frågorna i tråden, dvs vems är ansvaret att åtgärda, är det ett egentligt fel, ska man förvänta sig ett sådant här fel, förväntas man hitta det.

Frågan var inte "Jag har köpt en BR med fel, hur fuskfixar jag detta utan att det kostar något?"

Det är väl inte helt fel att föreslå fix, men det är inte det primära här i tråden.
Jag ser det som att eljobbet är långt ifrån fackmannamässigt, och att det var ett nyrenoverat kök så därför hade köparen fog att förvänta sig att detta skulle vara fackmannamässigt utfört och att undersökningsplikten därmed inte var så omfattande.
Så jag tycker det är säljaren som är skyldig att ordna detta på något vis, och då inte med någon fuskåtgärd, utan fackmannamässigt så det blir ett fungerande kök.
 
  • Gilla
Spikin
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu missar ju sådana här svar själva frågorna i tråden, dvs vems är ansvaret att åtgärda, är det ett egentligt fel, ska man förvänta sig ett sådant här fel, förväntas man hitta det.

Frågan var inte "Jag har köpt en BR med fel, hur fuskfixar jag detta utan att det kostar något?"

Det är väl inte helt fel att föreslå fix, men det är inte det primära här i tråden.
Jag ser det som att eljobbet är långt ifrån fackmannamässigt, och att det var ett nyrenoverat kök så därför hade köparen fog att förvänta sig att detta skulle vara fackmannamässigt utfört och att undersökningsplikten därmed inte var så omfattande.
Så jag tycker det är säljaren som är skyldig att ordna detta på något vis, och då inte med någon fuskåtgärd, utan fackmannamässigt så det blir ett fungerande kök.
Ok. Så det är bättre på alla vis att ta reda på vem som är lagligt skyldig och se till att de åtgärdar felet, än att göra en fullt laglig fullt fungerande"fuskåtgärd" att byta en säkring? Och med byta en säkring innefattar att på något sätt kolla upp så att förutsättningarna för att göra detta uppfylls så att det exempelvis inte är förenat med brandrisk, så som jag skrev i mitt svar? Exempelvis fråga en elektriker.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu missar ju sådana här svar själva frågorna i tråden, dvs vems är ansvaret att åtgärda, är det ett egentligt fel, ska man förvänta sig ett sådant här fel, förväntas man hitta det.

Frågan var inte "Jag har köpt en BR med fel, hur fuskfixar jag detta utan att det kostar något?"

Det är väl inte helt fel att föreslå fix, men det är inte det primära här i tråden.
Jag ser det som att eljobbet är långt ifrån fackmannamässigt, och att det var ett nyrenoverat kök så därför hade köparen fog att förvänta sig att detta skulle vara fackmannamässigt utfört och att undersökningsplikten därmed inte var så omfattande.
Så jag tycker det är säljaren som är skyldig att ordna detta på något vis, och då inte med någon fuskåtgärd, utan fackmannamässigt så det blir ett fungerande kök.
Instämmer i resonemanget, men kanske inte i slutsatsen. Domen i förra veckan angående fel i bostadsrätt visar att säljare har ett stort ansvar, särskilt om utfästelser gjorts. Vi vet inte alla detaljer här. Har köparen uppmanats till undersökning, det hade inte gjorts i det fall som HD avgjorde. Exakt hur ser utfästelsen ut? Men det avgörande är nog kostnaderna. För att kunna ge ersättning måste felet innebära att försäljningspriset hade blivit betydligt lägre. I fallet som avgjordes var bedömningen 6 procent, vilket var tillräckligt. I ett annat fall var bedömningen 3 procent vilket ansågs för lågt för att ge ersättning. Så det avgörande är vad kostnaden för felet är i relation till försäljningspriset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.