hlph hlph skrev:
Hej! Vi bytte nyligen elcentral och då blev det fel säkring till ugen dvs, det blev en 10A istället för 16A. Vi har en normalstor Miele ugn, när man startade den på vanligt sätt så gick säkringen under uppvärmningen. Under uppvärmningen dra ugnen på allt vad den har och tar rimligen full effekt. Men om man stängde av snabbuppvärmning så gick det bra att använda ugnen med över och undervärme med 10A säkringen. Så beroende på hur man använder ugnen så skulle man ju kunna klara sig med 10A.
Tack för ditt svar. Visserligen tycker jag ju att man bör kunna använda ugnen normalt men sedan ligger ju också annat på samma säkring såsom diskmaskinen.
 
S
BeaumontX BeaumontX skrev:
Generellt sett har man en väldigt långtgående undersökningsplikt. Det är av vikt vilka utfästelser som har gjorts, exempelvis i annonsen. Så dessa bör du spara/dokumentera om du inte redan har gjort det. Normalt skulle jag påstå att ett sådant fel skulle falla på ditt ansvar eftersom det hade kunnat upptäckas om en elektriker hade besiktigat innan köpet. Men det kom en intressant dom från Högsta domstolen, som någon annan redan länkat till här i forumet. Eftersom köket var omgjort på grund av vattenskada skulle man eventuellt kunna analogt med den domen anse att du hade fog för att anta att renoveringen var fackmässigt utfört.
Domen gör klart att du inte har en väldigt långtgående undersökningsplikt vid köp av BR. Viktigt att inte blanda ihop köp av fastighet och av BR när du läser på om detta. Dina utmaningar som jag ser det är (a) att du behöver säkra dokumentation på att problemet fanns vid tillträde, och framförallt (b) att det kan vara ett allt för ringa värde på felet i förhållande till vad varan i sin helhet kostade, som nämnts tidigare.

Här är tråden som nämns i citatet ovan: https://www.byggahus.se/forum/threa...ekningsplikt-vid-koep-av-bostadsraett.398970/
 
  • Gilla
andost och 2 till
  • Laddar…
Du har i inlägget ovan fått en länk till den intressanta dom som kom i veckan. Högsta Domstolen ändrade tidigare dom till säljarens fördel angående ett undermåligt badrum till köparens fördel. Läs domen noga och fundera över om den kan gälla ert fall. Det är väl två saker som kan vara tveksamt. Först och främst rekvisitet att det måste vara en betydande del av köpekostnaden som krävs för att åtgärda problemet. Domen anger att 3 procent är för litet och att 6 procent räcker, så någonstans där emellan går gränsen. Om det är ett lägre belopp så vill man nog undvika tvister, då får köparen leva med det. Det går att förstå , rättegångskostnaden i detta fall var nog över en miljon, som säljaren nu får stå för. Nästa tveksamhet gäller att man avvisar ett generellt krav beträffande tvivelaktig el. Kanske annorlunda i ert fall, beror nog på vad som utlovades. Läs också i kontraktet, numera så finns ofta en paragraf om att köparen uppmanats till besiktning, det saknades i det fall som domen avser.
 
  • Gilla
axxa och 1 till
  • Laddar…
O Odsch skrev:
Visserligen tycker jag ju att man bör kunna använda ugnen normalt men sedan ligger ju också annat på samma säkring såsom diskmaskinen.
Att dessa ligger på samma säkring är inte önskvärt men det är inget direkt problem så länge du inte använder båda samtidigt.

Går säkringen om du enbart använder ugnen? Vilken effekt har ugnen?
 
TS har väl inte svarat på om det är en lägenhet med en fas eller tre fas. Om det funnits gas tidigare så brukar det ju bara vara enfas och då är det ju inte byggt alls för att man ska laga mat med el.
Då kan det ju bli väldigt dyrt om man ens får dra en ny stigare för trefas.

Sen kan jag inte förstå varför man tar bort gasen om man nu har en gammal lägenhet med bara enfas men det är ju en annan fråga.
 
  • Gilla
erkka
  • Laddar…
S fiar4387 skrev:
Domen gör klart att du inte har en väldigt långtgående undersökningsplikt vid köp av BR.
Njae. Om du lägger till så lydelsen blir "[...] i vissa fall inte har en [...]" så är jag med på påståendet. Men det är kanske en diskussion för andra tråden.

Alfredo Alfredo skrev:
Att dessa ligger på samma säkring är inte önskvärt men det är inget direkt problem så länge du inte använder båda samtidigt.
Nu får det anses som att jag gissar, men ska inte en ugn anslutas till en egen gruppledning (se SS 437 01 02, pkt 11.4)? Om så, kan knappast installationen hos TS ses som fackmässigt utfört.
 
  • Gilla
batsan och 1 till
  • Laddar…
BeaumontX BeaumontX skrev:
Nu får det anses som att jag gissar, men ska inte en ugn anslutas till en egen gruppledning (se SS 437 01 02, pkt 11.4)? Om så, kan knappast installationen hos TS ses som fackmässigt utfört.
Utan att gräva ner oss på detaljer finns det mycket inom "elinstallationsområdet" som ska göras på ett sätt idag men anses acceptabelt om det utfördes enligt de normer/regler som gällde då det gjordes.

Idag tror jag inte enfasmatning till en lägenhet görs eller skulle anses OK (har dock inga säkra källor) men "en gång i tiden" var det helt normalt.

Om en "nyrenovering" borde ha gjorts bättre i det aktuella fallet vågar jag inte gissa men har lägenheten enbart en enfasmatning kan möjligheterna att "göra rätt" vara starkt begränsade.
 
BeaumontX BeaumontX skrev:
Generellt sett har man en väldigt långtgående undersökningsplikt. Det är av vikt vilka utfästelser som har gjorts, exempelvis i annonsen. Så dessa bör du spara/dokumentera om du inte redan har gjort det. Normalt skulle jag påstå att ett sådant fel skulle falla på ditt ansvar eftersom det hade kunnat upptäckas om en elektriker hade besiktigat innan köpet. Men det kom en intressant dom från Högsta domstolen, som någon annan redan länkat till här i forumet. Eftersom köket var omgjort på grund av vattenskada skulle man eventuellt kunna analogt med den domen anse att du hade fog för att anta att renoveringen var fackmässigt utfört.

Spontant låter det märkligt att allt de skulle dela på en 10A säkring. Hur många watt är ugnen på?
BeaumontX BeaumontX skrev:
. Normalt skulle jag påstå att ett sådant fel skulle falla på ditt ansvar eftersom det hade kunnat upptäckas om en elektriker hade besiktigat innan köpet.
Vänta nu här, köper man en lägenhet finns väl ingen anledning att be en elektriker besikta innan köp? Absolut om man köper ett ruckell och vill få koll på hur läget är.. Om elen i köket ej fungerar alls som den ska redan vid inflyttning är något fischy oavsett vad säljare säger, men då måste man bevisligen påtalat strulet direkt. Vi var med om en en situation då vi sålde vår gamla kåk. Elcentralen var gammal och helt klart inne på sista varvet. Men inget som doldes eller så. Nya ägarna fick nåt strul efter en månad då huvudsäkr gick om/om igen. Under våra 11 år i kåken hade aldrig något sådan inträffat. Det var alltså ren otur för dom att det skedde efter övertagandet. Dom försökte åberopa dolt fel. Gick så klart inte eftersom det inte var dolt. Men i TS fall, om ett nyrenoverat kök ej funkar och hans elektriker visar på ”hemmameck” torde saken varann annan..
 
  • Gilla
Spikin
  • Laddar…
Menar du ugn eller menar du spis?

Det finns massor med ugnar som ansluts till en 10A grupp, om de har en separat häll som ansluts till andra grupper.

Kolla bruksanvisningen till ugnen så ser du vad den drar. Drar den mer än 2300W så går säkringen. Men det är ofta anpassat för 10A.
 
  • Gilla
azellen
  • Laddar…
O Odsch skrev:
Jag köpte en lägenhet nyligen. Pga av en tidigare vattenskada i köket var det helt nyrenoverat. Jag fick också veta att man tagit bort gasen och satt dit häll och elugn. Enligt säljaren har försäkringsbolagets hantverkare stått för allt jobb i köket.

Jag testade snabbt alla vitvaror vid visning och de startade och allt verkade normalt. När jag flyttade in gick säkringen efter 5-10 min varje gång jag satte på ugnen. Alla lampor i vardagsrummet, diskmaskinen och ugnen slocknade. Allt detta är kopplat till 10a på en och samma säkring.

Säljaren hävdar att de har använt ugnen och att det alltid fungerat. Elektrikern, som jag nu har anlitat, hävdar att det inte kan stämma.

Så vad gör man nu? Vems ansvar är detta? Försäkringsbolagets hantverkare? Säljaren? Mitt?
Idag får man säkra upp 1,5mm2 kablar till 13A det är en rätt stor ökning. Kör man diskmaskin och ugn så att dom inte värmer samtidigt så fungerar det nog eftersom det tog såpass lång tid innan en 10A säkring gick.
 
Min standardugn ska ha 16A
 
O Odsch skrev:
Ja och ugnen går ju överhuvudtaget inte att köra i mer än 5-10..
O Odsch skrev:
Ja och ugnen går ju överhuvudtaget inte att köra i mer än 5-10..
Hej ! Har inte läst hela tråden men ugn/häll skall ha en egen gruppsäkring, inte blandas med andra belastningar.
Här är det en klåpare/okunnig som har installerat detta förhoppningsvis, inte en elektriker.Det är för jefligt att det går till så här, stå på dig och fortsätt ditt ställningstagande.
Som sagt man börjar med säljaren och försöker ordna upp det med han, sen vidare med andra inblandade.
Detta är ju uppenbart en felaktig elinstallation, sen vet jag inte hur mycket det kostar och göra om elinstallationen så det blir korrekt, någon skrev att går det bara på några tusenlappar och lägenheten kostar några miljoner så hänvisas till någon "lag" ?
 
  • Gilla
Maxitupla och 1 till
  • Laddar…
Inte elektriker, men skulle det inte gå att säkra upp till 13A (med hjälp av elektriker som kan räkna och mäta på det först)? Kanske räcker. Om det är normcentral, vilken karaktäristisk är det på dvärgbrytarna? Är det inte lite märkligt att säkringen går efter bara 5 min när bara ugnen används? Säkringar brukar väl kunna överbelastas ganska mycket under betydligt längre tid än så.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
A Avalon50 skrev:
Idag får man säkra upp 1,5mm2 kablar till 13A det är en rätt stor ökning. Kör man diskmaskin och ugn så att dom inte värmer samtidigt så fungerar det nog eftersom det tog såpass lång tid innan en 10A säkring gick.
Förstår tanken med att det funkar OM diskmaskin och ugn inte värmer samtidigt, men det är mer tur än träff att lyckas med det, om man inte studerar strömkurvorna för båda apparaterna noga och kan matcha det.
Å andra sidan kan tidigare ägare använt köket på ett sätt så ugn och diskmaskin inte körts samtidigt. Kan tycka att det inte är en optimal installation men att påstå att den är felaktig är nog långt draget.
Skall man optimera elen i en bostad för att kunna vara effektiv med hushållsarbetet borde tvättmaskin, tumlare, spis, ugn och diskmaskin gå på var sin fas. Tyvärr har man inte 5-fas system i Sverige så någonstans får man kompromissa med större huvudsäkring eller inte kunna köra allt samtidigt.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Att dessa ligger på samma säkring är inte önskvärt men det är inget direkt problem så länge du inte använder båda samtidigt.

Går säkringen om du enbart använder ugnen? Vilken effekt har ugnen?
Hej !
Stort problem och felaktig elinstallation !
 
  • Gilla
Mikedigitize och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.