110 513 läst · 260 svar
111k läst
260 svar
el fel...eller ok
Det är totalentreprenad:hempularen skrev:
http://www.byggahus.se/forum/juridik/27351-juridik-avtal-enligt-abs-05-a.htmlDeralte skrev:
...och då skall man väl inte skylla ifrån sig:
http://www.byggahus.se/forum/myresj...-elinstallation-i-myresjoehus.html#post693063Myresjohus skrev:
"I vissa fall längre, beroende på vilka konsekvenser felet inneburit. "
Man märker väl den dagen man hamnar där.
Åter till detta "case".
Elsäkerhetsverket kan både ge en varning samt dra tillbaka en behörighet. Det behöver inte föreligga något straffbart för att elsäk ska kunna dra in en behörighet.
Nu framgår det inte vad jobbet är sålt på för leveransvillkor, om det är ett standard kontrakt från myresjö eller vad. Kan du möjligtvis lägga upp det här?
Då jag mestadels jobbar mot AB04 och ABT06 så kan jag svara för hur juridiken är där.
Det du inte ska göra är att ta in andra entrepenörer och rätta till om du vill ha ut något från huvudentrepenören.
Vem utförde besiktningen?
Man märker väl den dagen man hamnar där.
Åter till detta "case".
Elsäkerhetsverket kan både ge en varning samt dra tillbaka en behörighet. Det behöver inte föreligga något straffbart för att elsäk ska kunna dra in en behörighet.
Nu framgår det inte vad jobbet är sålt på för leveransvillkor, om det är ett standard kontrakt från myresjö eller vad. Kan du möjligtvis lägga upp det här?
Då jag mestadels jobbar mot AB04 och ABT06 så kan jag svara för hur juridiken är där.
Det du inte ska göra är att ta in andra entrepenörer och rätta till om du vill ha ut något från huvudentrepenören.
Vem utförde besiktningen?
Jag håller med gnistjägare. Om du själv börjar åtgärda bristerna - vilket jag förstår är frestande - kan du försämra ditt juridiska läge. Så fungerar i alla fall de normala villkor man jobbar efter vid entreprenader, som gnistjägare nämner.
Är det en totalentreprenad enligt ABT06 så är din enda motpart Myresjöhus. Att de har valt att handla upp en inavlad UE för eldragning och/eller har brustit i samordning är deras problem och deras åtagande. Detta alltså under normala avtalsvillkor, observera att andra villkor kan förekomma.
Är det en totalentreprenad enligt ABT06 så är din enda motpart Myresjöhus. Att de har valt att handla upp en inavlad UE för eldragning och/eller har brustit i samordning är deras problem och deras åtagande. Detta alltså under normala avtalsvillkor, observera att andra villkor kan förekomma.
Moderator
· Stockholm
· 52 404 inlägg
Har du fått någon tidplan från elektrikern? Dvs när skall han komma?Deralte skrev:Myresjöhus anlitade elekrtiker har faktiskt hört av sig 080910 och "han kan väl komma ner o titta på det, men det är säkert som det är, det är han säker på detta till 150% ". Sedan vill jag i nuläget inte nämna här vad han sa mera. Men det är ljusår ifrån vad en fakman skulle ha föreslagit .
Jag framförde att våra krav är att felen ska rättas till så att kabelrören går ända in i dosorna, som förövrigt elkonstruktörens ritning visar i en detalj.
Fortsättning följer......
Men tack vare allt stöd på detta forum och synpunkter verkar det som om Myresjöhus gör något vi får se vad det blir av det......
Deralte
Jag vet fortfarande inte när/om Myresjöhus och deras elentreprenör avser att rätta till problemen. Det verkar mest handla om förhalningsteknik från deras sida. Huset är köpt med totalenterprenad enligt ABS 05. Min uppfattning är att problemägaren är Myresjöhus.
Man blir lite förtvivlad och tänker hur fae.... ska man få problemet löst. Vi har barnbarn som kryper på golven, det är kanske farligt om inte jordfelsbrytaren löser ut.
Deralte
Man blir lite förtvivlad och tänker hur fae.... ska man få problemet löst. Vi har barnbarn som kryper på golven, det är kanske farligt om inte jordfelsbrytaren löser ut.
Deralte
alltså vore Myresjöhus lite smarta nu så kunde dom ju skaffa sig lite positiv reklam genom att åtgärda detta utan snack på direkten! det är uppenbarligen DERAS fel, och då är det DERAS ansvar, de tjänar säkert stora summor så att fixa detta är säkert en piss i havet jämfört med deras VD's lön!
men alla företag är inte lika smarta, ju längre tid detta fallet ligger ouppklarat synligt här på forumet, desto färre kunder får de! men det verkar de förtjäna anser jag.
men alla företag är inte lika smarta, ju längre tid detta fallet ligger ouppklarat synligt här på forumet, desto färre kunder får de! men det verkar de förtjäna anser jag.
De har varslat i två omgångar totalt c:a 50 personer om uppsägning bara här i byn där HK och en fabrik ligger så de har nog lite annat att tänka på också, men det är klart, negativ publicitet är aldrig bra.
Om det nu har gått två arbetsdagar utan att Myrsjöhus efter påtalan har varit och på plats och inspekterat arbeten som på goda grunder kan utgöra fara för personskada och egendom, skulle jag allvarligt överväga att kontakta Sverker på Plus samt lokaltidningen. Det är inte osannolikt att de tycker att er situtation är tillräckligt intressant för att göra en artikel/ett inslag.
Här kommer lite info om kontakter/försök som har ägt rum mellan oss o Myresjöhus.
080327 Felanmälan till Myresjöhus region väst. Byggledaren. Inget händer............
080812 Felanmälan igen till Myresjöhus HK.
080815 Mail till Myresjöhus HK.
080819 Stötte på till Myresjöhus HK.
080821 Stötte på till Myresjöhus HK.
080822 Samtal med Myresjöhus HK, trycker på att det är alvarliga fel och begär lösning på problrmet.
080824 Söndag. Myresjöhus elentreprenör vill komma idag och titta på problemet. Det går inte för vi har gäster hos oss. Då får det bli en annan helgdag, för en vardag går tydligen inte för entreprenören.
080830 Myresjöhus elentreprenör här. Men löser inte problemet
080904.Mail till Myresjöhus HK. till Teknik/service, kvalitet, VD
080905 Kvalitet ringer och meddelar att det är Byggledaren som ska lösa problemet. Rundgång= problemet är inte löst, åter tii 080327.
080910 Vid 19 tiden ringer Myresjöhus elentreprenör och meddelar att han är säker på att allt är ok till 150%. Jag framför att vi är inte det. Vänligen lös problemet med felaktig kabeldragning.
Bifogar bilder på hur kabeldragningen ser ut i anslutning till säkringarna i tvättstugan. Kortet taget under byggnationen av huset höst 06. Kanske inte helt rätt metod heller för klinker som ligger över skarvarna ligger i en bula i golvet .
Deralte
080327 Felanmälan till Myresjöhus region väst. Byggledaren. Inget händer............
080812 Felanmälan igen till Myresjöhus HK.
080815 Mail till Myresjöhus HK.
080819 Stötte på till Myresjöhus HK.
080821 Stötte på till Myresjöhus HK.
080822 Samtal med Myresjöhus HK, trycker på att det är alvarliga fel och begär lösning på problrmet.
080824 Söndag. Myresjöhus elentreprenör vill komma idag och titta på problemet. Det går inte för vi har gäster hos oss. Då får det bli en annan helgdag, för en vardag går tydligen inte för entreprenören.
080830 Myresjöhus elentreprenör här. Men löser inte problemet
080904.Mail till Myresjöhus HK. till Teknik/service, kvalitet, VD
080905 Kvalitet ringer och meddelar att det är Byggledaren som ska lösa problemet. Rundgång= problemet är inte löst, åter tii 080327.
080910 Vid 19 tiden ringer Myresjöhus elentreprenör och meddelar att han är säker på att allt är ok till 150%. Jag framför att vi är inte det. Vänligen lös problemet med felaktig kabeldragning.
Bifogar bilder på hur kabeldragningen ser ut i anslutning till säkringarna i tvättstugan. Kortet taget under byggnationen av huset höst 06. Kanske inte helt rätt metod heller för klinker som ligger över skarvarna ligger i en bula i golvet .
Deralte
den där elentreprenören.. han verkar säker han.. en riktig stjärna :/
förstår jag dig rätt nu att du pga. vp slangen som är dragen under klinkers har fått en bula i golvet?
är det så är det ju ännu en skandal.
förstår jag dig rätt nu att du pga. vp slangen som är dragen under klinkers har fått en bula i golvet?
är det så är det ju ännu en skandal.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 52 404 inlägg
Läs på myresjöhus forumet.
Deras bortförklaring idag är ju närmast skatttretande.
De har uppfattat problemet som att elektrikern "glömt 5 cm VP rör".
Man får väl anta att det är lika litet problem om någon råkar glömma 5 cm av en bjälke precis där den skall läggas upp....
Det är lite lustigt när man ser olika företag som i sin iver att bortförklara fel, utmålar sig själva som stendumma och inkompetenta.
Jag tror faktiskt inte att Myresjöhus är helt oduglig som hustillverkare, även om de jobbar hårt på att förmedla det budskapet. Fullt så inkomeptenta som de själva försöker utmåla sig är det inte möjligt att de är.
Men de bryr sig inte om ifall husen de bygger brinner ned, det får försäkringsbolaget ta hand om. Det är patetiskt att se hur ett relativt framgångsrikt företag just nu slänger bort all trovärdighet de har, detta kommer att följa bolaget under mycket lång tid.
Deras bortförklaring idag är ju närmast skatttretande.
De har uppfattat problemet som att elektrikern "glömt 5 cm VP rör".
Man får väl anta att det är lika litet problem om någon råkar glömma 5 cm av en bjälke precis där den skall läggas upp....
Det är lite lustigt när man ser olika företag som i sin iver att bortförklara fel, utmålar sig själva som stendumma och inkompetenta.
Jag tror faktiskt inte att Myresjöhus är helt oduglig som hustillverkare, även om de jobbar hårt på att förmedla det budskapet. Fullt så inkomeptenta som de själva försöker utmåla sig är det inte möjligt att de är.
Men de bryr sig inte om ifall husen de bygger brinner ned, det får försäkringsbolaget ta hand om. Det är patetiskt att se hur ett relativt framgångsrikt företag just nu slänger bort all trovärdighet de har, detta kommer att följa bolaget under mycket lång tid.
Konstigt att inte golvläggaren har reagerat på detta? De brukar ju ha ett hum om vad som är rätt och fel.
Det vore roligt att ha hört deras diskussion..
-Äh släng på lite spackel och täck det med lite laminatgolv..
-Får man göra det?
-Ja, visst..
Eller stod han med händerna i byxfickorna och visslade när golvläggaren gjorde sitt?
Kanske är det ett vanligt fel eftersom ingen verkar ha brytt sig?
Det vore roligt att ha hört deras diskussion..
-Äh släng på lite spackel och täck det med lite laminatgolv..
-Får man göra det?
-Ja, visst..
Eller stod han med händerna i byxfickorna och visslade när golvläggaren gjorde sitt?
Kanske är det ett vanligt fel eftersom ingen verkar ha brytt sig?