110 512 läst · 260 svar
111k läst
260 svar
el fel...eller ok
Jag undrar hur man ska gå tillväga med att rätta till detta. Och frågan är på hur många ställen ser det likadant ut i just detta huset??
Husägaren ska inte godta något annat än att VP-rören förläggs fram till uttagens sockel och att kablaget byts ut. Nödlösningar med plastslang över ledarna är inte godtagbart, felen kommer då oundvikligen tillbaka.
En annan sak jag tänkt på är hur gör elektrikern om det ska vara plastmatta i stället för flytande golv?? Det blir ju en bula på mattan om man lägger FK under.
Husägaren ska inte godta något annat än att VP-rören förläggs fram till uttagens sockel och att kablaget byts ut. Nödlösningar med plastslang över ledarna är inte godtagbart, felen kommer då oundvikligen tillbaka.
En annan sak jag tänkt på är hur gör elektrikern om det ska vara plastmatta i stället för flytande golv?? Det blir ju en bula på mattan om man lägger FK under.
Myresjöhus anlitade elekrtiker har faktiskt hört av sig 080910 och "han kan väl komma ner o titta på det, men det är säkert som det är, det är han säker på detta till 150% ". Sedan vill jag i nuläget inte nämna här vad han sa mera. Men det är ljusår ifrån vad en fakman skulle ha föreslagit .
Jag framförde att våra krav är att felen ska rättas till så att kabelrören går ända in i dosorna, som förövrigt elkonstruktörens ritning visar i en detalj.
Fortsättning följer......
Men tack vare allt stöd på detta forum och synpunkter verkar det som om Myresjöhus gör något vi får se vad det blir av det......
Deralte
Jag framförde att våra krav är att felen ska rättas till så att kabelrören går ända in i dosorna, som förövrigt elkonstruktörens ritning visar i en detalj.
Fortsättning följer......
Men tack vare allt stöd på detta forum och synpunkter verkar det som om Myresjöhus gör något vi får se vad det blir av det......
Deralte
Redigerat:
Jag var på en installatörsträff där Elsäkerhetsverket höll ett föredrag.
Om det har gått två efter installationen färdigställdes så finns det ingen som kan komma åt installatören.
Elsäkerhetsverket har försökt driva fall som är mer än två år gamla men det är omöjligt/preskriberat.
Om det har gått två efter installationen färdigställdes så finns det ingen som kan komma åt installatören.
Elsäkerhetsverket har försökt driva fall som är mer än två år gamla men det är omöjligt/preskriberat.
p3C>Bra att veta... Detsamma torde ju då gälla eventuellt hempuleri.
/Kent
/Kent
Vilka sorts fall skullle detta vara de försökt driva? Har du något referensjobb?p3C skrev:
Jag kommer inte ihåg vilket fall som Elsäkerhetsverket försökte driva. det var ett par år sedan och vad jag minns så nämdes inte detta.
Vill du ha mer info får du höra med Elsäkerhetsverket. Jag vet inte mer än vad jag redan skrivit.
Vill du ha mer info får du höra med Elsäkerhetsverket. Jag vet inte mer än vad jag redan skrivit.
Jag har också fattat det så. Preskriptionstiden är två år. Om det är så illa att det blir vållande till annans död så antar jag att preskriptionstiden hoppar upp till 10 år. Hempuleri har samma tid precis som snickarboden skriver. Det som strular till det är att man som anläggningsinnehavare har ansvar för sin elanläggning. Detta ansvar är ju kontinuerligt. Även om man inte kan bli dömd för olaglig elinstallationsverksamhet om det är mer än två år sedan man pulade så kanske någon kan få till det att man brustit i sitt ansvar i och med det att man fortfarande vet om att en del av anläggningen är hempulad.
/m
/m
Om ett hempuleri är utfört enligt gällande krav så uppfyller den också kraven.
Det är inte installationen som är olaglig. Det är handlingen som är det, det olagliga är att installera när man inte har behörighet.
Sen att mycket hempuleri inte är utfört enligt gällande krav är en annan sak.
Det är inte installationen som är olaglig. Det är handlingen som är det, det olagliga är att installera när man inte har behörighet.
Sen att mycket hempuleri inte är utfört enligt gällande krav är en annan sak.
men blir "handlingen" preskriberad efter 2 år då??p3C skrev:
Jag träffar dem 22-23 sept då vi ska gå igenom de nya föreskrifterna som börjar gälla 1/10, så då kan jag ställa frågan till dem.p3C skrev:
Det är inte det att jag inte tror på dig, men Jag har svårt att se att det skulle föreligga någon preciserad preskriptionstid.
Det straffrättsliga ansvaret för felaktigheter i installationen ligger kvar i två år.
se längst ner sid.3 nedanstående länk.
http://www.elsak.se/download/18.60a759a611147b1cd6180004499/Behörighetsansvar.pdf
Angående preskribtionstider enligt Wikipedia:
Två års preskriptionstid, för brott med straff <= 1 år,
Fem års preskriptionstid, för brott med straff <= 2 år,
Tio års preskriptionstid, för brott med straff <= 8 år,
Femton års preskriptionstid, för brott med straff < livstid,
Tjugofem års preskriptionstid, för brott med livstidsstraff
se längst ner sid.3 nedanstående länk.
http://www.elsak.se/download/18.60a759a611147b1cd6180004499/Behörighetsansvar.pdf
Angående preskribtionstider enligt Wikipedia:
Två års preskriptionstid, för brott med straff <= 1 år,
Fem års preskriptionstid, för brott med straff <= 2 år,
Tio års preskriptionstid, för brott med straff <= 8 år,
Femton års preskriptionstid, för brott med straff < livstid,
Tjugofem års preskriptionstid, för brott med livstidsstraff
Det verkar som en del av tråden har delat upp sig i en kardel. Åter till huvudtråden. Ex. Några tankar på hur man löser det uppkomna problemet, dvs reparerar elfelen skulle vara värdefullt. Jag vill ta del av den samlade kunskapen som finns där ute i landet....Misförstå mig inte det är bra att veta att snart är tiden ute...
Kan det vara så att :
1. Man låter en kvalificerad golvläggare ta ut stavar i parkettgolvet, vid sockeluttaget, så att man kommer fram till där röret mynnar under golvet.
2. Bilar upp golvet så att kabelrör (VP?) kan läggas fram till vägguttaget. Lär finnas bilningsmaskin som man kan koppla på damsugare, för att minska dammet i bostadsrummet(rummen)
3. Skiftar kablar i rören. Använder en lokal kvalificerad elektriker.
4. Provar anläggningen. Hur? Vet säkert den i pkt 3 ovan.
5. Golvläggaren återställer golvet
6. Vad mera att göra?? Försöka kräva Myresjöhus på reparationskostnaderna lär väl kräva att man anlitar en advokat= stor kostnad som kanske överskrider kostnaden för att rätta till felet. David vs Goliat.
To be continued in your PC....
Deralte
Kan det vara så att :
1. Man låter en kvalificerad golvläggare ta ut stavar i parkettgolvet, vid sockeluttaget, så att man kommer fram till där röret mynnar under golvet.
2. Bilar upp golvet så att kabelrör (VP?) kan läggas fram till vägguttaget. Lär finnas bilningsmaskin som man kan koppla på damsugare, för att minska dammet i bostadsrummet(rummen)
3. Skiftar kablar i rören. Använder en lokal kvalificerad elektriker.
4. Provar anläggningen. Hur? Vet säkert den i pkt 3 ovan.
5. Golvläggaren återställer golvet
6. Vad mera att göra?? Försöka kräva Myresjöhus på reparationskostnaderna lär väl kräva att man anlitar en advokat= stor kostnad som kanske överskrider kostnaden för att rätta till felet. David vs Goliat.
To be continued in your PC....
Deralte
Moderator
· Stockholm
· 52 403 inlägg
Nu när det kommer in på ersättningfsfrågan så beror ju saker på lite vad du har haft för avtalsform? Är det totalentrepenad så är det solklart Myresjöhus som skall bekosta det här. Har du delad entrepenad så borde det vara elfirman som skall stå för fiolerna, men de kommer säkert att skylla på att VP rören inte låg där de skulle (vilket är helt irrelevant, för de skall inte dra i tråden om inte rören ligger där de skall).