Alla hackar väldigt på elektrikern, visserligen är det han som har blundat med bägge ögonen men felet är ju ursprungligen att det har hamnat fel i gjutningen och den som satt rören fel (troligen elektrikern) men är det ingen som har koll på var olika saker kommer upp ur betongen. Vilka ritningar tillhandahålles av Myresjö? Att mäta från formkanten och in till rören är ju ingen omöjlighet om man inte behöver gissa på väggens tjocklek.

Jag har gjutit tillräckligt med betong för att veta att man inte ska ha något som sticker upp ur betongen, det flyttar alltid på sig. Bertong har ett eget liv.

Protte
 
När det gäller placering av rör och andra detaljer i betong så är det a och o med förankring av dessa detaljer. Allt går att få att sitta på rätt plats efter gjutningen, bara man förankrar RÄTT. Men det brukar kosta och det är väl där skon klämmer i det här fallet också, någon har gjort lite för stora besparingar eller kanske glömt att ta hänsyn till att en den erhållna väggtjockleken skulle vara utanför bottenplattan......
 
Det må vara att det är i gjutfasen det gått fel. Men en elektriker FÅR inte förlägga ledningar på ett farligt sätt, oavsett vilka förutsättningar han har fått. Så skulden ligger på elektrikern.

Men i princip så ärdet helt ointressant om felet är gjort av elektrikern eller av gjutaren eller kontruktören hos Myresjöhus.

Myresjöhus har trots flera påstötningar inte brytt sig om att åtgärda det här felet. Det är en totalentrepenad, Myresjöhus ansvarar då för underentrepenaderna som för sina egna anställdas arbete.

Myresjöhus försöker göra sken av att inte begripa hur allvarligt felet är, men som sagt fullt så inkompetenta är det inte möjligt att de är.
 
Jag var tvungen att bli medlem när man ser sånt jävla skit jobb att han få var el kille är ju helt otroligt. Frågan om ni bor i huset eller bor ni någon annanstans? jag hade tagit in på hotel och skickat räkningen till MYRESJÖHUS... För jag tror att ni har betalt hela huset och inte har något ni kan hålla inne? Jag har visat det hos min grannes el killar och dom skämms för att en sådan svarta ner hela elektriker branchen. Se nu till att ta dit en som kan det han gör och tillåt inte klåparn komma innanför tomtgräns.............


Lycka till och stå på er!!
 
dom har väl 3 försök på sej att åtgärda felet, sedan är det väl bara att häva köpet! -plocka bort erat hus från min tomt..!;)
 
  • Gilla
Raptor50
  • Laddar…
Mikael_L
prag skrev:
Se nu till att ta dit en som kan det han gör och tillåt inte klåparn komma innanför tomtgräns.............
!
Deralte, du ska inte ta dit någon på eget bevåg, därvid håller jag med om vad som tidigare skrivits. Det är så lätt att dom efter det kan börja skylla på "tredje person".
Men ta dit elsäkerhetsverket och pressen, det borde kunna ta skruv.

Egentligen tycker jag elsäkerhetsverket ska bli inkopplat i vilket fall som helst, alltså även om MH ordnar till det för er snabbt. En sådan elektriker bör inte ha sin behörighet kvar. Lika lite som den som kör rattfull ska ha körkortet kvar.

prag kanske addresserade MH, inte Deralte, med inlägget ... ;)
 
Mikael_L
Mikael_L skrev:
.... En sådan elektriker bör inte ha sin behörighet kvar.
Om inte behörigheter dras in vid sådana här tillfällen så kan man undra vad för skämt det stränga svenska elbehörighetssystemet är. De flesta hempulare skulle insett att det där inte blir bra.
 
Men Myresjöhus försöker hävda att de inte begriper att detta är alvarligt. De skriver att felet bara handlar om att elektrikern glömt 5 cm VP rör, försöker bagatelisera.

Nu tror jag iofs inte att Myresjöhus är fullt så okunniga om husbygge som de försöker göra sken av, det är bara ett sätt att dölja sitt ointresse för kunderna.
 
E
är det en behörig så gå till elsäkerhets verket å begär en besiktining bara
för sånt ska inte få förekomma
ring den som bor i din närhet å fråga hur han vill det ska gå till
annars ta dit en annan beh. installatör å be honom se på det
så får han åtgärda/kräva ersättning eller anmäla det till elsäk.verk.
 
Synd att det är sista sidan, på denna tråd, har fortfarande inget besked ifrån Myresjöhus om/när de löser el problemen i vårt hus.
Däremot har jag hört ifrån Elsäkerhetsverket idag 080916,som ser felen som grova. Åtgärdas de inte snarast kommer vi som fastighetsägare att drabbas av ett föreläggande.
Som lekman kunde man kanske tro att de som har förorsakat problemen dvs Myresjöhus via sin underleverantör skulle drabbas men så fungerar det inte.
Vad jag förstår så är det så inom andra område där behörighet krävs att den som uppenbart utövar sitt yrke slarvigt/okunnigt så förlorar man behörigheten.
Deralte
 
Ingen fara med att detta är sista sidan. ;) Det kommer flera om flera skriver i tråden.
Tycker du ska ta Elsäkerhetsverkets uttalande och stoppa upp i nyllet på elekrikern och Myresjöhus och se vad de säger.
 
Deralte skrev:
Åtgärdas de inte snarast kommer vi som fastighetsägare att drabbas av ett föreläggande.
Som lekman kunde man kanske tro att de som har förorsakat problemen dvs Myresjöhus via sin underleverantör skulle drabbas men så fungerar det inte.
Deralte
Både ja och nej. Ditt juridiska ansvar som fastighetsägare kan du aldrig bli av med gentemot myndigheter. De kommer alltid att gå på fastighetsägaren med förelägganden, viten etc.

Däremot kan du i nästa steg civilrättsligt överföra konsekvenserna på den du har anlitat (under förutsättning att avtalen är skrivna till din fördel). I det här fallet torde det knappast vara några problem om ni har använt er av Myrsjöhus standardavtal, som jag antar är godkänt av konsumentverket etc.
 
Tråkigt att denna tråd med annan vinkling som delvis finns på "Fråga hustillverkare" -Myresjöhus nu är låst. (stängd). Vet att Myresjöhus är stor annonsör på just denna webb byggahus.se ,men att vika sig för detta är lite oetiskt.
Vart tog devisen" vi står på konsumentens sida vägen"? Här är vi inne på sista sidan också.....
Hur gick det sedan utblev ju då.......
Deralte
 
Tråden under Myresjöhus stängdes för att det blev infekterade debattinlägg i den tråden. Det är inte tillåtet att föra debatt i den delen av forumet. Jag har själv lite dåligt samvete för ett par av inläggen där, de tangerade vad forumreglerna tillåter i den delen av vårt forum.

Det är med andra ord (tyvärr) helt i sin ordning att den tråden stängdes, vi får hoppas att Myresjöhus själv öppnar en tråd i ämnet när et finns något de vill förmedla i frågan.

Deras agerande i detta ämne är helt obegripligt, de tar uppenbarligen hur stora badwill kostnader som helst för att slippa åtgärda fel de är ansvariga för. I princip så har de kört med full fart in i väggen och förstört sitt rykte för lång tid framåt.
 
Deralte skrev:
Tråkigt att denna tråd med annan vinkling som delvis finns på "Fråga hustillverkare" -Myresjöhus nu är låst. (stängd). Vet att Myresjöhus är stor annonsör på just denna webb byggahus.se ,men att vika sig för detta är lite oetiskt.
Vart tog devisen" vi står på konsumentens sida vägen"? Här är vi inne på sista sidan också.....
Hur gick det sedan utblev ju då.......
Deralte
Varför skulle detta vara sista sidan? Finns det någon gräns på hur många inlägg som kan vara i en tråd??
 
  • Gilla
Wheelabrator
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.