9 477 läst · 32 svar
9k läst
32 svar
grovt felaktig elinstallation i myresjöhus
Sida 1 av 3
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
har ni på myresjöhus ingen yrkesheder?
se denna tråd:http://www.byggahus.se/forum/el/99277-el-fel-eller-ok.html
se denna tråd:http://www.byggahus.se/forum/el/99277-el-fel-eller-ok.html
Jag har svarat.
Magnus Brusefält
Myresjöhus marknadsavdelning
Magnus Brusefält
Vad jag vet har inte husfabrikanterna rätt att göra inlägg i någon annan del av forumet än "Fråga hustillverkaren". Vi är nog många som är intresserade av en kommentar från Myresjöhus till det som uppkommit i ovan nämnda tråd - därför tycker jag att en kommentar om byggsättet och riskerna för att fler hus är drabbade vore på sin plats här under "Myresjöhus"
/Ingenjören
/Ingenjören
När jag inte har alla fakta så kan jag inte heller få fram ett officiellt utlåtande. Vi kan kan inte göra uttalande med underlag om vad kunden tycker är fel. Vi måste få fram fakta.
Vi anlitar alltid lokala entreprenörer vilka alltid får monteringsanvisningar och tillvägagångsätt från oss. Det är utifrån detta som vi måste göra bedömningen om det är ett byggfel eller inte.
Jag har bett den drabbade att ta kontakt med mig. (troligen är redan ärendet igång)
Magnus Brusefält
Vi anlitar alltid lokala entreprenörer vilka alltid får monteringsanvisningar och tillvägagångsätt från oss. Det är utifrån detta som vi måste göra bedömningen om det är ett byggfel eller inte.
Jag har bett den drabbade att ta kontakt med mig. (troligen är redan ärendet igång)
Magnus Brusefält
Här kommer ytterligare fakta från lokal kvalificerad oberoende elektriker, för övrigt så visar fotografierna att kabelrören inte går fram till sockeluttagen.
Felsökning av jordfel.
Jordfelsbrytaren löste ut pga att ledarna är klämda mellan
golvbrädorna och betongplattan. Felet är fastställt med
hjälp av en installationstestare när meggning utfördes.
Det är kortslutning mellan fas och jordledare.
Elinstallationen är ej utförd på korrekt vis.
Felstället är i "allrum" nedanför kök mellan två sockeluttag
Misstanke finns att fler ledar kan komma att kortslutas i
framtiden pga att golvet på flera ställen i rummet, trycker
mot elledarna. Åtgärd behövs.
Deralte
Felsökning av jordfel.
Jordfelsbrytaren löste ut pga att ledarna är klämda mellan
golvbrädorna och betongplattan. Felet är fastställt med
hjälp av en installationstestare när meggning utfördes.
Det är kortslutning mellan fas och jordledare.
Elinstallationen är ej utförd på korrekt vis.
Felstället är i "allrum" nedanför kök mellan två sockeluttag
Misstanke finns att fler ledar kan komma att kortslutas i
framtiden pga att golvet på flera ställen i rummet, trycker
mot elledarna. Åtgärd behövs.
Deralte
Som sagt; Ta kontakt med mig, eller, allra helst din byggledare, så ska vi se till att vi får en korrekt bedömning av detta! (min förhoppning är att du redan är i kontakt med byggledaren)
Magnus Brusefält
Magnus Brusefält
Byggledaren kontaktades i mars 08 för att få löst problem, det blev inget resultat. Det är nu sept 08- Kontaktade därefter huvudkontoret i augusti.
Det verkar vara förhalningtaktik som gäller från Myresjöhus sida. Acceptera fakta i fallet och som sagt ta er an problemet och lös det.
Deralte
Det verkar vara förhalningtaktik som gäller från Myresjöhus sida. Acceptera fakta i fallet och som sagt ta er an problemet och lös det.
Deralte
Moderator
· Stockholm
· 52 386 inlägg
Jag tror att vi är många som är ganska nyfikna på hur det går i den här frågan?
När räknar Myresjöhus med att det är utrett vad som skall göras?
När räknar Myresjöhus med att det är utrett vad som skall göras?
Nu vet inte jag om det inlägget är en respons på mitt inlägg.
I vilket fall, så var det inte alls meningen att häckla Myresjöhus eller så.
Utan det är en mycket ärlig undran över vad en husfabrikant gör i ett sånt här läge.
De bilder som visas i andra tråden + konstruktionen gör att det finns god anledning att misstänka att samma fel finns i fler hus.
Allvarlighetsgraden av ett sådant här elfel är såpass betydande att Myresjöhus borde, iaf enligt min åsikt, vara mycket intresserade av att åtgärda ev felaktigheter i alla levererade hus, innan det står i tidningarna om en elolycka pga av ett seriefel i Myresjöhusen.
Särskilt nu, när Myresjöhus bevisligen har blivit uppmärksammade på problemet.
I vilket fall, så var det inte alls meningen att häckla Myresjöhus eller så.
Utan det är en mycket ärlig undran över vad en husfabrikant gör i ett sånt här läge.
De bilder som visas i andra tråden + konstruktionen gör att det finns god anledning att misstänka att samma fel finns i fler hus.
Allvarlighetsgraden av ett sådant här elfel är såpass betydande att Myresjöhus borde, iaf enligt min åsikt, vara mycket intresserade av att åtgärda ev felaktigheter i alla levererade hus, innan det står i tidningarna om en elolycka pga av ett seriefel i Myresjöhusen.
Särskilt nu, när Myresjöhus bevisligen har blivit uppmärksammade på problemet.
Det där borde väll vara en enskild entreprenör som inte följt monteringsanvisningar eller några lagar ö.h.t. och inte ett systematiskt fusk av en hustillverkare. Vad skulle de tjäna på det?
Dock så är det ju intressant att många husföretag inte kan fixa anmärkningar snabbare än vad de gör, speciellt ett sånt här fel som är direkt farligt.
Dock så är det ju intressant att många husföretag inte kan fixa anmärkningar snabbare än vad de gör, speciellt ett sånt här fel som är direkt farligt.
Usch.. Detta ser ju inte bra ut. Är ju själv elektriker och vet allvaret i sådana här saker. I bästa fall händer inget innan detta åtgärdas, men i värsta fall kan ju någon dö. Det som är absolut bäst är väl att huset brinner ned så kunden får ett nytt. Kanske hittar man då en bättre entreprenör..
Hade jag sålt detta hade jag åkt ut samma dag som det blev känt. Tagit dit expertis om jag inte begripit något och åtgärdat felet.
Nej, ut med sådant här skit i media. Sverker brukar ju gilla sådant :eek:
Magnus, är det meningen att killen ska behöva vänta så här länge på en åtgärd?
Hade jag sålt detta hade jag åkt ut samma dag som det blev känt. Tagit dit expertis om jag inte begripit något och åtgärdat felet.
Nej, ut med sådant här skit i media. Sverker brukar ju gilla sådant :eek:
Magnus, är det meningen att killen ska behöva vänta så här länge på en åtgärd?
Redigerat:
åp åp åp, bara frågor till hustillverkaren här!Bezt skrev:Det där borde väll vara en enskild entreprenör som inte följt monteringsanvisningar eller några lagar ö.h.t. och inte ett systematiskt fusk av en hustillverkare. Vad skulle de tjäna på det?
Men själva konstruktionen är Myresjöhus, så den borde MH ändra på, så det inte blir så underentrepenörskritiskt.
Elektriken är meddelad och denne är ombedd att ta kontakt med "Deralte". Åtgärd bör ske.
"Mikael_L"- det är precis som "Bezt" skriver; det är inte Myresjöhus som utfört elarbetet, det är en lokalt upphandlad elektriker. Följer dom våra anvisningar så ska sånt här inte inträffa. Men nu har det inträffat och då får vi ta vårt ansvar.
Magnus Brusefält
"Mikael_L"- det är precis som "Bezt" skriver; det är inte Myresjöhus som utfört elarbetet, det är en lokalt upphandlad elektriker. Följer dom våra anvisningar så ska sånt här inte inträffa. Men nu har det inträffat och då får vi ta vårt ansvar.
Magnus Brusefält
Moderator
· Stockholm
· 52 386 inlägg
Om man skall tro Deralte, så har ju elektrikern redan tidigare blivit kontaktad av Myresjöhus, och ändå inte åtgärdat på ett sätt som är vare sig fackmannamässigt eller lagligt.
Vad finns det som tyder på att elfirman skall lyckas göra rätt den här gången?
Dvs. kommer Myresjöhus att på något sätt säkerställa att kvaliteten på åtgärden denna gång blir acceptabel?
Det är lite magstarkt att lägga på en husköpare att avgöra om en elektriker håller på att elda upp huset, eller vet vad han håller på med. Denna elfirma har ju tydligt visat att de inte har ens grundläggande kunskaper om elinstallation.
Vad finns det som tyder på att elfirman skall lyckas göra rätt den här gången?
Dvs. kommer Myresjöhus att på något sätt säkerställa att kvaliteten på åtgärden denna gång blir acceptabel?
Det är lite magstarkt att lägga på en husköpare att avgöra om en elektriker håller på att elda upp huset, eller vet vad han håller på med. Denna elfirma har ju tydligt visat att de inte har ens grundläggande kunskaper om elinstallation.