Ifall det blir ett elfel så kan det yttre höljet i metall bli strömförande.

tommib
Bild på ett gammalt kontrollpanel med mätare för ström (A) och spänning (V), knappar, brytare och etiketter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den här är från tidigare i sommar. Jag gillar ju både el och gröna saker så jag tog lite bilder. De små säkringarna är alltså vanliga gänga 2. Den stora ser rätt stöddig ut i jämförelse....

En stor strålkastare med en massiv framlykta monterad på ett militärt fordon i en lokal.
Skapa konto

Detta är vad generatorn på förra bilden drev. Blev nog bra ljus i den.

• Gilla
InsidersUnited och 12 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jordanslutningen fallerade lite väl ofta pga korrosion och övrigt mekaniskt utförande.
Och särskilt farligt och illa var det när det kördes TN-C med PEN-ledare genom handsken samt att handsken var i metall. Det var många som fick strömgenomgång från hand till hand när de skulle koppla isär eller ihop en sådan skarvsladd.
Det dig väl typiskt en person om året i snitt under semko17-handskens glansdagar. Främst bönder och byggarbetare.
Vanligt var också att ändra rotationsriktning på trefasmotorer som användes på gårdar till vedkap, höfläkt mm. genom att byta plats på kablar i handsken. Stor risk för misstag och strömförande hölje.

Det var väl även förekommande att någon filat bort styrstiftet på 16A stickproppen om det var 3-polig handske för att ändra motorns rotation...
Detta medförde att man kunde vända stickproppen och jordblecken mötte ej varandra när man satt i stickproppen åt fel håll...

Redigerat:
  • Wow
  • Gilla
  • Ledsen
GK100 och 2 till
  • Laddar…
När jag grävde för att bygga ett trädäck hittade jag dessa i jorden. Är det någon som vet hur gamla de är? Jag gissar på inte nyare än 20-tal. Och då fanns det inte el på fastigheten. Uttaget är märkt 250 V 6 A.
Gammal vit keramikplugg och stickkontakt märkt 250 V 6 A, funna vid grävning, på trädäck.
Skapa konto

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
När jag grävde för att bygga ett trädäck hittade jag dessa i jorden. Är det någon som vet hur gamla de är? Jag gissar på inte nyare än 20-tal. Och då fanns det inte el på fastigheten. Uttaget är märkt 250 V 6 A.
[bild]
De var i alla fall jordade....:D

• Gilla
  • Haha
InsidersUnited och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Såna här hittar man i gamla apparatskåp. Då fanns det en knapp att trycka på för lampprov, alla lampor lyste upp då, så man kunde hitta ev trasiga för att byta.
Det är nog inte en grunka som nyinstallerats på rätt många år nu. :)

Gammalt lampprovningsdon med etikett och anslutna kablaranager.
Skapa konto
Gammalt apparatskåps lampprovsknapp med numrerade kabelanslutningar, slitna från användning.
Skapa konto
Gammaldags elektrisk apparatskåps komponent med flera gula kontakter och texten "HM Automatik AB, Huddinge Sweden" på skåpet.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
  • Wow
Henrik.woll och 6 till
  • Laddar…
Och etiketten är märkt "LAMPROVNINGSDON", har saknats ett "P" i alla år.

• Gilla
  • Älska
Pen och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
Annat gammalt.
Jag tar mest bild och lägger upp för att det ska gå att hitta någon bild på internet över sånt här.

Här ett rakapparatuttag med en integrerad stor tung trafo (1,3kg säger vågen). 220V -110V fulltransformator.
Kräver en mycket större dosa än annars.
Gammalt uttag märkt "ENDAST FÖR RAKAPPARAT 110 V" för rakapparat med transformator.
Skapa konto
Gammalt rakapparatuttag med integrerad tung transformator på 1,3 kg och 220V till 110V kapacitet, kräver stor dosa.
Skapa konto

Gammal rakapparatuttag med integrerad transformator märkt "AB Lesjöfors Elektroprodukter" 220V till 110V.
Skapa konto

Lesjöfors, är det inte som som tillverkar vildhästar bilfjädrar?

Tänk att bilfjädrar blir vildhästar med autokorrekt ... :thinking:

Redigerat:
  • Gilla
stigarn och 3 till
  • Laddar…
Totte_S Totte_S skrev:
Kidnappar tråden lite. Har fått en armatur med tillhörande reservljuskällor, 500 W & 1000W.
Verkar vara en gammal byggstrålkastare.
Vad kan gängan heta? Drygt 39mm dia. E40?
Vore kul att hitta effektsnålare ljuskälla så den kan användas till mer än värmekälla
[bild] [bild] [bild]
Har en E40 1000 W nere i krypgrunden och 4 st E40 500 W i garagetaket - perfekt arbetsbelysning och där även värmen är välkommen på kalla vinterkvällar.
När ett gäng koaxialkabeldragare höll på att jobba i krypgrunden hade de svårt att se. Jag erbjöd mig att dra på min 1000W:are där nere - och då hörde jag på komradion "nu gick solen upp här nere" :cool:.

• Gilla
Peitursnur och 3 till
  • Laddar…
Totte_S
Kul! :cool:
har skaffat en adapter E40->E27 så jag ska använda armaturen med lite rimligare LED ljuskällor.

B Boggi skrev:
Har en E40 1000 W nere i krypgrunden och 4 st E40 500 W i garagetaket - perfekt arbetsbelysning och där även värmen är välkommen på kalla vinterkvällar.
När ett gäng koaxialkabeldragare höll på att jobba i krypgrunden hade de svårt att se. Jag erbjöd mig att dra på min 1000W:are där nere - och då hörde jag på komradion "nu gick solen upp här nere" :cool:.

Jag rekommenderar varmt ett besök på Lesjöfors museum som visar vad AB Lesjöfors en gång var. Filmen som rullar på övre plan är särskilt fin.

Arbetare i äldre kläder med skottkärra lastad med stora spiralfjädrar utanför en träbyggnad.
Skapa konto

Ursäkta OT

• Gilla
RYZKC och 7 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag rekommenderar varmt ett besök på Lesjöfors museum som visar vad AB Lesjöfors en gång var. Filmen som rullar på övre plan är särskilt fin.

[bild]

Ursäkta OT
Hmm fjäder ... ventilfjäder till en fartygsmotor eller en elak säkerhetsventil ?
Eller skakskydd till en byggnad i plåt nere i ett berg ?

Mikael_L Mikael_L skrev:
Annat gammalt.
Jag tar mest bild och lägger upp för att det ska gå att hitta någon bild på internet över sånt här.

Här ett rakapparatuttag med en integrerad stor tung trafo (1,3kg säger vågen). 220V -110V fulltransformator.
Kräver en mycket större dosa än annars.
[bild] [bild]
[bild]

Lesjöfors, är det inte som som tillverkar vildhästar bilfjädrar?

Tänk att bilfjädrar blir vildhästar med autokorrekt ... :thinking:
Var var du när jag behövde en ny plastkåpa till mitt uttag?!
Omonterad vit plastkåpa för vägguttag ovanför en vit bänk, mot en kakelvägg.
Skapa konto

För övrigt använder vi gasfjädrar från Lesjöfors på jobb.

• Gilla
  • Haha
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Var var du när jag behövde en ny plastkåpa till mitt uttag?!
[bild]

För övrigt använder vi gasfjädrar från Lesjöfors på jobb.
Kan förtydliga att det inte är jag som står bakom den fina silikon-kladden.
Skulle gissa på att det är samma hantverkare som ligger bakom denna:
Dåligt utförd silikonfog och elarbeten vid kakel i badrum, med synligt eluttag och ledningar.
Skapa konto

Oklart om det verkligen varit en elektriker involverad i badrumsrenoveringen.

• Gilla
  • Wow
Staffan_V och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.