21 006 läst · 143 svar
21k läst
143 svar
eio lägger sig i innehållet i byggahus ...
Tydligen är el så farligt att man inte ens ska tänka på att pyssla med det själv. Man får väl gå ut i garaget och meka med bromsarna på bilen istället för det har jag inte läst något om att det skulle kunna vara farligt.
Och i just detta aktuella fall, frågan till experten vars svar sen eio retade sig på gällde just att dra rör och sätta dosor som sen elektrikern fick granska innan jobbet fortsatte.LGG-01 skrev:
Så i just detta fall gällde det alltså om personen hade nödvändig utbildning för att spika upp rör.
Vilken utbildning finner du lämplig för just detta moment?
Jamen det är väl ungefär vad som händer hela tiden, på lite olika vis.
Du har nog ingen aning om du har åkt flygplan någon gång med en styrman bakom rodret på sin allra första flygning, med lite övervakning av en erfaren pilot.
Du har ju kört bland röd och grönskyltade bilar där det sitter någon och rattar som är helt totalt utan körkort och har dessutom kanske knappt startat en bil ens tidigare.
Och åker man in på operation så vet man kanske inte att det kommer vara en AT-läkare (inte klar utbildning) som kommer att skära i en.
Och slutligen, beställer man att få ett extra uttag uppsatt hemma så kanske det är en lärling, eller t.o.m en skolpraktikant som grejar dit det.
Så jag vet inte riktigt var du vill komma. Ska ingen som inte redan kan allt få göra något?
Hur ska någon då kunna lära sig?
Jag tror precis som du. Detta kommer knappast förändra något för oss husägare direkt.
Det kommer knappast vara speciellt många elektriker som känner sig intresserade av att upprätta de dokument om arbetets omfattning för att deras kund ska få göra lite jobb själv - helt lagligt.
Utan det blir antagligen som tidigare, en del elektriker totalvägrar, andra har inga problem med att kunder begår lite brottslig handling och förbereder/hjälper till lite, dvs utan att upprätta lämpliga dokument.
Men däremot kan det hända att det blir förändringar på storbyggen, t.ex. att det upprättas dokument på att snickarna får montera dosor och rör. Att olika UE från både Sverige och utomlands lättare kan ta en del av elentreprenaden utan att ha egen behörig på företaget.
Att rörmokarna får papper på att det är grönt att själva koppla in värmepatronerna och cirkulationspumpas, osv osv.
Dvs att behörigheten "delas ut" i viss mån till andra inblandade firmor.
Ja tiden får väl utvisa hur det blir till sist.
Jag kan för mitt liv inte förstå varför det skulle vara så komplicerat att dra ett sketet plaströr i en vägg att det inte går att att kontrollera efteråt.
Blir det fel så blir det. Det är väl bara att säga: "Gör om, gör rätt!" Precis som man hade sagt till vilken praktikant som helst.
Blir det fel så blir det. Det är väl bara att säga: "Gör om, gör rätt!" Precis som man hade sagt till vilken praktikant som helst.
Det är inte ett enstaka rör som kan bli "problem" utan när nån drar alla rör och det blir många fel. Och ska jag komma i efterhand och kontrollera alla rör och dosor samt försöka sätta mig in i hur "amatören" tänkt lösa alla "knutar" kommer det att kosta lika mycket som om jag fixat allt från start. Och jag garanterar att det blir många fel om en "amatör" ska tex rörlägga en villa.
Så problemet är knappast att någon lägger ett eller två rör utan vart gränsen ev ska gå och varför just där.
Så problemet är knappast att någon lägger ett eller två rör utan vart gränsen ev ska gå och varför just där.
Jag har många läkare i min bekantskapskrets och de brukar skämtsamt säga att utbildningen går till på följande vis: See one. Do one. Teach one.Mikael_L skrev:
Man borde kunna göra likadant med slangdragning och dosmontering
Det kan ju bli korkat, men knappast livsfarligt.elmont skrev:Det är inte ett enstaka rör som kan bli "problem" utan när nån drar alla rör och det blir många fel. Och ska jag komma i efterhand och kontrollera alla rör och dosor samt försöka sätta mig in i hur "amatören" tänkt lösa alla "knutar" kommer det att kosta lika mycket som om jag fixat allt från start. Och jag garanterar att det blir många fel om en "amatör" ska tex rörlägga en villa.
Om man får instruktioner på ett arbete och utför det enligt instruktion t.ex :att dra rör sätta dosor så länge det inte finns spännings satta trådar i dessa kan man ju bli lite fundersam hur det kan vara farligt
Finns väl värre arbeten som en lärling ,amatör, eller vad vi nu ska kalla dem kan få göra.
Finns väl värre arbeten som en lärling ,amatör, eller vad vi nu ska kalla dem kan få göra.
Nja, när man dragit för lite rör och inte får in alla trådarna (grupperna) man skulle behöva, startar kreativiteten. Typ om jag sätter i en 16 A i stället för en 10 A så kan jag ju både micra och koka kaffe och det är ju ingen fara för jag kör nästan aldrig dom på samma gång. Eller eftersom jag får plats med lite mer tråd i röret kan jag ju utnyttja det till diskmaskinen, som jag glömde, osv. osv. Så visst kan det bli både korkat och farligt.
Sen får man inte glömma att det finns elektriker som är villiga att samarbeta fullt ut ,och dom som inte vill samarbeta alls
det finns såklart hemmapulare som är ganska så händiga på det mesta,och fattar direkt hur elen skall dras,efter genomgång med montören,sen finn det dom som aldrig fattar, och då kan det bli problem, men knappast livsfarlig
det finns såklart hemmapulare som är ganska så händiga på det mesta,och fattar direkt hur elen skall dras,efter genomgång med montören,sen finn det dom som aldrig fattar, och då kan det bli problem, men knappast livsfarlig
Men är det inte just det som är grejen?elmont skrev:Det är inte ett enstaka rör som kan bli "problem" utan när nån drar alla rör och det blir många fel. Och ska jag komma i efterhand och kontrollera alla rör och dosor samt försöka sätta mig in i hur "amatören" tänkt lösa alla "knutar" kommer det att kosta lika mycket som om jag fixat allt från start. Och jag garanterar att det blir många fel om en "amatör" ska tex rörlägga en villa.
Att om elinstallatören inte bedömer personen kompetent så får han inte heller utföra detta.
Kan man som elinstallatör inte bedöma om personen är kompetent så ska man självfallet heller inte tillåta personen att utföra behörighetskrävande arbete.
Således borde gränsen dras för vad elinstallatören anser att personen är kompetent nog att utföra.
Det kan vara alla rör och dosor i hela huset i någons fall, eller bara lite extra slang i någon annans fall och i en tredje persons fall är det kanske inte ett endaste skvatt!
Vi som är glada amatörer och dessutom intresserade och lär oss de flesta regler för att kunna utföra en del eljobb i våra egna hem, vi ser naturligtvis inte vad ni luttrade elektriker sett genom åren hemma hos folk.
Kan tänka mig att man får en annan syn på vad gemene man ska och absolut inte ska göra i det fallet!
Allt som dennes behörige elektriker bedömer "amatören" vara kompetent att utföra. För att det är rimligt.elmont skrev:
Hur många elektriker tror ni det jobbar i prefabindustrin där det gjuts/snickras in både rör och dosor i väggarna?
Ska säkert inte säga att det alltid blir helt rätt, men ganska ofta fungerar det bevisligen trots att det är en betong-/snickar-apa som har gjort jobbet.
Ska säkert inte säga att det alltid blir helt rätt, men ganska ofta fungerar det bevisligen trots att det är en betong-/snickar-apa som har gjort jobbet.
Som behörig installatör behövs det mer än ett handslag och någon tusenlapp för att seriöst bedöma om en person är "lämpad" att dra nått rör eller hundra. Det betyder att det i praktiken i princip är omöjligt att "godkänna" jobb som en obekant ska göra. Det innebär troligen att en liten klick, som inte bryr sig, låter vem som helst göra eljobb bara den behörige får sina pengar. Hur det ska bidra till ökad säkerhet har i alla fall jag svårt att förstå.