Självklart vore det bättre för en elfirma att få hela jobbet. Om det nu är tillåtet för en privatperson att göra en del av jobbet så får helt enkelt elfirman väga att ta en del av jobbet mot att inte ta jobbet alls.
 
Att låta en kompis som man vet klarar jobbet göra sin villa har väl förekommit i alla tider så där blir det knappast någon skillnad annat än att det legaliseras. Så där kommer knappast säkerheten att höjas.
Och dom som ev kommer att "tjäna" på systemet med delegering till vem som helst är dom som ser en möjlighet att tjäna pengar på att skriva på ett papper och slippa göra jobbet. Vilka det skulle vara kan man naturligtvis bara gissa, och jag tror att det tyvärr är "fel" typ av företagare, dvs dom som redan i dag tar genvägar, sätter fantasipriser, tar betalt och försvinn osv. och inte dom lite mer seriösa.
 
"M
ikael_L;1885661]Du får ju sätta in det i det sammanhang vi diskuterar just nu.
Det är ju det jag gör: Alltså::: El.inst. VISAR hur och vad kunden kan dra rör och går sedan och fikar >>>>>>>> Piloten/Läkaren VISAR hur och var/vart... ..... fikar

Och jag kan inte i min vildaste fantasi tänka mig att det betyder att elinstallatören står och hänger över ryggen och berättar hur man håller hammaren.och så.
Snacka om att lämna sammanhanget!!!!

Men jag skrev ju de "går och fikar" eller blir ensam i cockpit


Jag tänker mig att det går till ungefär som när en lärling eller praktikant har kommit ut
. Igen snackar vi lärlingsutbildning nu????


En fråga: Skulle det vara helt omöjligt för E.I.O. att komma till tals i denna tråd?
 
Nyfniken skrev:
Flygplanen flyger själva. Piloter har man bara till 2 saker:
1) Lyfta, det får av någon anledning inte planen göra själva.
2) Nödlandningar.
Kan inte dom där som sitter i tornet fixa detta med en "APP" kanske??
 
LGG-01 skrev:
Kan inte dom där som sitter i tornet fixa detta med en "APP" kanske??
Det kommer nog snart
 
sajjen skrev:
Självklart vore det bättre för en elfirma att få hela jobbet. Om det nu är tillåtet för en privatperson att göra en del av jobbet så får helt enkelt elfirman väga att ta en del av jobbet mot att inte ta jobbet alls.
Precis o där hamnar Vi när R O T en dag upphör,Då kanske dom hantverkare som idag är så emot att kunden själv gör en del av jobbet kommer med mössan i handen o föreslår att kunden själv kan väl göra en del bara "jag" får lite jobb
 
Elkludde skrev:
Precis o där hamnar Vi när R O T en dag upphör,Då kanske dom hantverkare som idag är så emot att kunden själv gör en del av jobbet kommer med mössan i handen o föreslår att kunden själv kan väl göra en del bara "jag" får lite jobb
Det var ett OT det som hette duga. Grattis.
 
LGG-01 skrev:
Kan inte dom där som sitter i tornet fixa detta med en "APP" kanske??
Det var ett OT det som hette duga. Grattis.
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
andersmc skrev:
Där sammanfattar du väldigt bra hela problematiken.
Hyfsat enkelt;

du måste dela in jobbet i två delar, kvalificerat och okvalificerat, jmf koppla centraler, beräkna dimensioneringar, kontrollmätningar och dra slang, koppla dosor, koppla strömbrytare/vägguttag m m

Elektrikern skulle kunna ta ett högre pris för det kvalificerade jobbet och lämna över det andra till kunden för att på så sätt få upp timdebiteringen...

Just att elektrikern idag gör en massa okvalificerat jobb håller bara tillbaka möligheten till högre lön/timdebitering :D

Jag skulle lätt kunna betala tre gånger så mycket till den behörige elektrikern för det kvalificerade jobbet om jag hade möjlighten att få göra allt det enklare själv...
 
Redigerat:
  • Gilla
Azkel och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
PCLarsson skrev:
Jag skulle lätt kunna betala tre gånger så mycket till den behörige elektrikern för det kvalificerade jobbet om jag hade möjlighten att få göra allt det enklare själv...
På något vis tvilvlar jag på det, ärligt talat.
Skulle du "lätt kunna betala" 1800:-/timme eller mer, bara för att du får göra en del enklare moment själv? :p

edit:
Men jag förstår hur du tänker ... ;)
 
Redigerat:
Och till dom som tror att tex rör och dosor är enkelt vill jag bara tala om att INNAN man börjar dra sina rör måste man i detalj veta hur slutresultatet ska vara och hur allt ska kopplas. Så kan man dra rör och sätta dosor kan man även koppla. Det är med andra ord inte så enkelt som vissa tycks tro. Och tro inte för ett ögonblick att man alltid har ritningar som i detalj visa hur det ska va, OM man en ritning är det i normala fall i första hand en som visar vilka funktioner man vill ha samt ev någon enstaka måttsatt apparat. Men naturligtvis kan man betala en konsult 10 - 15 000:- för en ritning i stället för att låta elinstallatören göra det gratis.
 
Diskuterar vi viljan eller möjligheterna här nu?

Att elinstallatörer är ovilliga till förändringar av denna typ är ingenting konstigt, ingenting jag ifrågasätter utan har full förståelse för, och ingenting man behöver smyga med genom argumentation att det skulle vara svårt eller omöjligt att låta innehavare göra en del av grovjobbet.

Det kanske finns möjligheter här som är positiva även i en elinstallatörs ögon?
 
elmont skrev:
Och till dom som tror att tex rör och dosor är enkelt vill jag bara tala om att INNAN man börjar dra sina rör måste man i detalj veta hur slutresultatet ska vara och hur allt ska kopplas. Så kan man dra rör och sätta dosor kan man även koppla. Det är med andra ord inte så enkelt som vissa tycks tro. Och tro inte för ett ögonblick att man alltid har ritningar som i detalj visa hur det ska va, OM man en ritning är det i normala fall i första hand en som visar vilka funktioner man vill ha samt ev någon enstaka måttsatt apparat. Men naturligtvis kan man betala en konsult 10 - 15 000:- för en ritning i stället för att låta elinstallatören göra det gratis.
Sjävklart så gör ju vi dumma amatörer som så att vi först sätter upp några dosor för strömställare och några för vägguttag, för att sedan hoppas på att det fungerar. Vi drar ju inte heller slang mellan dosorna utan vi tor ju att det ska fungera ändå :rolleyes:

Själv fixar jag det utan ritning;)
 
Mikael_L skrev:
På något vis tvilvlar jag på det, ärligt talat.
Skulle du "lätt kunna betala" 1800:-/timme eller mer, bara för att du får göra en del enklare moment själv? :p

edit:
Men jag förstår hur du tänker ... ;)
Såg din editering först nu,

men i huset kommer jag att ha någonstans mellan 120 - 150 strömställare/vägguttag/koplingsdosor/lamputtag. Där emellan kommer jag att dra ett par hundra meter flex...

Tänk om jag har kompetens att fixa detta och sedan behöver hjälp med centralen och testning m m. Tror att jag enkelt hade kommit ut som vinnare i detta. Speciellt med tanke på att det vara någon initierad yrkesutövare som hävdade att varje punkt kostar i snitt 1000 kr :eek:

En annan sak som givetvis är svår att bedömma är den enskilda individens kompetens, vilket jag har full förståelse för. Men de flesta diskusioner på detta forum utgår från det binära förhållande att det finns de som kan (yrkesutövarna) och de som inte kan (idioterna)!!!
 
Att du PCLarson , kan fixa det och några andra som häckar här helt säkert med glans skulle fixa att göra en elinstallation är jag övertygad om. Men man får väl kanske ha i minnet att dom som verkar här är långt ifrån ett snitt av svenska befolkningen utan snarare en liten samling "nördar". Och i alla fall jag diskuterar med ett perspektiv som i första hand ligger "utanför" forumdeltagarnas sfär.
Har man kometens för att dra och koppla ute i huset kan man säkert även koppla i centralen för det är knappast svårare än koppla i övriga delar av anläggningen.
Och sen blir jag lite nyfiken på vem som sagt att varje "punkt" skulle kosta 1000:-??
 
  • Gilla
Enk Projektet och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.