LGG-01 skrev:
Nu har ju tråden hamnat på en inst. teknisk nivå (trevligt) MEN jag gör ett nytt försök.

Vad tycker ni: Borde E.I.O. få vara med och bemöta argumenten/påståenden som förekommer i början av denna tråg.

Och kom nu inte dragandes med argumenten att: BH får inte komma till tals i "Installatören" utan vi höjer oss en liten bit bara.:what::what:
Ja de borde de väl få, varför inte?

Fast då får de stå sitt kast och vara beredda på mothugg och frågor om vad de baserar sina påstående på.

(Jag råkar veta hur statistiken ser ut och att den betyder att de inte har så mycket på fötterna. Vad gäller SÄKERHET vill jag vara tydlig med. Att en elektriker kan göra ett snyggare jobb rent hantverksmässigt, göra klart det på kortare tid etc. det hör inte till diskussionen när vi pratar om varför *elsäkerhetslagstiftningen* ser ut som den gör.)

Om man skall döma av inhoppen från företrädare på elsäkerhetsverket här, så kommer det att bli en kortvarig historia...
 
Visst är EIO välkomna. Jag ska vara snäll och argumentera sakligt, om även Lars-Stefan är snäll, snällare än han var mot överinspektör Sjödin ;)
 
-RB- skrev:
Nu är det just ordet "one" som gör att de säger det med skämtsam ton. Undervisningsmetodiken som sådan fungerar bra. Även inom andra områden.
Ahh nu förstår jag hur du tänker. Du vet syftningen är på ".. one [procedure]", men byter man till [patient] så blir ju betydelsen lite annorlunda .. (see one patient. do one patient. teach one patient :)
 
  • Gilla
-RB- och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
Visst är EIO välkomna. Jag ska vara snäll och argumentera sakligt, om även Lars-Stefan är snäll, snällare än han var mot överinspektör Sjödin ;)
Jag förstår inte att alla klagar hela tiden, jag som är så snäll! Lovar. ;)
 
Mikael_L
Ja drevet verkar ju ha kommit igong både här och hos intresseorganisationerna.
Det kanske vore lämpligt att ByggaHus gjorde en liten intervju med EIO / Elsäkerhetsverket om hur de ser på den sortens hjälp som forumet kan ge. Frågan är ju vad som är värst: Att folk hempular efter eget huvud eller att folk hempular med hjälp av kunniga elektirker?
 
ullberg
Janus82 skrev:
Frågan är ju vad som är värst: Att folk hempular efter eget huvud eller att folk hempular med hjälp av kunniga elektirker?
Det där resonemanget förutsätter att man accepterar att folk alltid kommer hemmapula. Jag är nästan lika säker på att så är fallet som jag är säker på att intresseorganisationerna inte accepterar det antagandet ;)
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Verkar varit rosenrasande han/hon som skrev frågan :)
 
och med tanke på stavning meningsbyggnad och vilken ton personen ifråga har så var det troligtvis en överbetald elekriker som är orolig för att vanligt folk ska göra sakerna själv istället för att betala överpriser
 
ullberg
ikeo skrev:
och med tanke på stavning meningsbyggnad och vilken ton personen ifråga har så var det troligtvis en överbetald elekriker som är orolig för att vanligt folk ska göra sakerna själv istället för att betala överpriser
Något säger mig att du kommer få äta upp det där uttalandet, speciellt givet läsarkresten i denna tråd...

Själv känner jag många elektriker som är mycket duktiga på att uttrycka sig i tal och skrift, även när de är förbannade. Jag känner faktiskt fler pappervändande kontorsråttor som inte är speciellt duktiga på att formulera sig, men så känner jag fler kontorsråttor än elektriker också...

/U
 
Mikael_L skrev:
Har artikeln piskat igång ett drev tro?

[länk]
Ju mer drev desto bättre :).

Ja inte mot stackars Bengt alltså, men det är utmärkt att den unkna luften vädras ur frågan.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
ullberg
lars_stefan_axelsson skrev:
En annan fråga. Den upprörde (upprörda?) nämde bränder. Elsäkerhetsverket skulle ju göra en stor utvärdering som skulle varit klar i våras någon gång (se exv: [länk])

Är det någon som sett den? Jag hittar ingenting bland elsäkerhetsverkets egna publikationer iaf...
Jag efterfrågade vad jag tror är samma rapport här: http://www.byggahus.se/forum/el/209...amtidssakra-vid-renovering-8.html#post1879164 men har inte hört något...
 
ikeo skrev:
och med tanke på stavning meningsbyggnad och vilken ton personen ifråga har så var det troligtvis en överbetald elekriker som är orolig för att vanligt folk ska göra sakerna själv istället för att betala överpriser
Helt otroligt hur man kan avgöra folks lön och utbildning bara med hjälp av stavning, meningsbyggnad och vilken ton personen ifråga har....
Hur mycket behöver jag skriva innan du kan avgöra min lön och utbildning?

Ps varför stavar du "elekriker"? stavas det inte elektriker?
 
Troligen pga låg lön och dålig utbildning :rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.