O
Tyckte det nästan var skrattretande att läsa artikeln hos EIO
visserligen har väl inte alltid Bengt Loord alla rätt och fått rätta sig lite ibland efter tillrättavisning från proffsen här...
Men jag är helt övertygad om att när det gäller det teoretiska så är han väldigt kunnig....
Intressant i det hela är att inte EIO kan mer.... eller bryr sig om att kunna mer....
Det roligaste är att de fortfarande anser att de har rätt och elsäkerhetsverket har fel...

Jag trodde att det var elsäkerhetsverket som satte spelreglerna... men tydligen hade jag fel.... det var visst EIO... som gör det... eller så anpassar dom reglerna för att alltid få rätt....
 
Bo.Siltberg skrev:
Det vore att dumförklara dem, för dumma är det säkerligen inte. Allmänheten kan de förleda med sin propaganda för att skydda skrået, men inte oss här på BH. Dom har helt enkelt ingenting att hämta här.
Det värsta är väl att EIO dumförklarar sina medlemmar som man får förmoda att skriften Elinstallatören vänder sig till. Det finns väl ingen elektriker i det här landet som håller med om att montering av VP-slang i samråd med sin elektriker skulle vara fullständigt livsfarligt.
 
  • Gilla
-PC- och 3 till
  • Laddar…
Precis. EIO gör en sak rätt - det värnar för kåren. Det är deras jobb, och det är absolut ingenting konstigt med att värna om sitt yrke. Men de gör fel genom att använda lögnaktiga argument. Och som du säger, de inkompetensförklarar sina egna medlemmar med antydan att de inte klarar av att avgöra om Nisse i torpet kan dra lite slang.
 
mycke_nu skrev:
montering av VP-slang i samråd med sin elektriker skulle vara fullständigt livsfarligt.
Klart det är livsfarligt. Jag har flera gånger varit nära att snubbla på den förbannade slangen som ormar sig på golvet och alltid trasslar in sig i mina stackars ben. Nej vissa saker bör lekmän hålla sig ifrån! :p
 
  • Gilla
Tom_N och 5 till
  • Laddar…
Äntligen fick jag en trovärdig förklaring på vad som är så farligt med att dra slang att det är behörighetskrävande :)
 
Finns det någon som kan bifoga utdrag ur de nya säk.försk. där det står att det är tillåtet o.s.v.

Så en fråga: går gränsen vid att dra rör eller är gränsen flytande så att det går att dra kabel/ledningar o.s.v.

Bara nyfiken, får nämligen inte per automatik nya föreskrifterna. :surprised:
 
http://www.elsakerhetsverket.se/Global/Föreskrifter/ELSÄK-FS 2013-1_web.pdf

Den springande punkten i denna diskussion är väl 13§
Det är inte längre krav att den behörige och den som utför jobbet måste vara anställda i samma firma.
Med utgångspunkt av detta så skrev Bengt sitt svar, vilket fick EIO att surna till.

EIO menar att benämningen "yrkesman" innebär att inte vem som helst får jobba under överinseende..
 
Redigerat:
Inte konstigare än att kravet på anställningsförhållande ändras vid årsskiftet. Man kan då utöva tillsyn och överinseende för andra personer än de i samma företag. Dock ska det gälla ett avgränsat och i dokumentation beskrivet jobb och en lista över vilka som står under installatörens ansvar ska finnas.
 
  • Gilla
pelpet
  • Laddar…
Gabbe1 skrev:
[länk]

Den springande punkten i denna diskussion är väl 13§

EIO menar att benämningen "yrkesman" innebär att inte vem som helst får jobba under överinseende..
"Detta är inte riktat mot dig: Gabbe1"

Ja om nu det står yrkesman i "Elsäkerhetsverkets författningssamling" så är väl det detta som gäller, vad är då en yrkesman? jo enl. mina gamla och tydligen förlegade kunskaper så är det en person som har viss (ursäkta luddigheten) utbildning för det arbetet som skall utföras, gissar att lagstiftaren inte menar att särbehandla VP-rör dragning hemma hos en privatperson, där denna person först får en grundlig genomgång av rör-dragningens olika problem och sedan dras rören.

El-inst. skall ju dokumentera vad denna ej utbildade yrkesman har gjort och hur länge, så tror nog att lagstiftaren menar att rör-dragning skall utföras av en person som har utbildning inom el-branchen.
 
Redigerat:
De flesta är nog yrkesmän ;). ESV avser nog elektriker i första hand ja, men skrivningen lämnar öppet för branschen att reglera detta, precis som branschen idag styr upp yrkesmännens kompetens.

Tror inte någon elinstallatör kommer att utbilda innehavare, om de inte får betalt vill säga... Det är helt upp till varje elinstallatör att bedöma om han vill släppa loss innehavaren på några delmoment.

I stort kommer nog inte så mycket att förändras.
 
Men branschen läs E.I.O 's tolkningar hånas (av yrkesmän) på detta forum, har varit medlem mellan 1974-2011 och tycker att jag som småföretagare (mini) fått hjälp med och utbildning i samt fått nödvändig information från E.I.O..

Så begreppet "yrkesman" kommer nog att diskuteras i det oändliga men för min del är det en person med nödvändig utbildning för det arbete som h-n är satt att utföra.

Jag skulle inte vilja sitta i ett flygplan med en pilot som under flygningen lär upp en data tekniker att spaka när autopiloten är programmerad (lite fel där men ni förstår nog), rätt man/kvinna på rätt plats vid rätt tillfälle det förordar jag.

Tror för övrigt som Bo Siltber att inget kommer att förändras i verkligheten vare sig på jobbet eller här i BH's forum (var jag kymig nu?) :beer:
 
Redigerat:
Jag hånar deras uttalanden som HEMMAFIXARE FICK LIVSFARLIGT EXPERTRÅD och andra direkt lögnaktiga påståenden som t.ex att Bengt givit rådet att "dra elen själv". Är övertygad om att det finns sansade personer inom EIO också.
Jag välkomnar en mer ärlig argumentation med ärliga mål.
 
  • Gilla
jeppeknaster och 3 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
Jag hånar deras uttalanden som HEMMAFIXARE FICK LIVSFARLIGT EXPERTRÅD och andra direkt lögnaktiga påståenden som t.ex att Bengt givit rådet att "dra elen själv". Är övertygad om att det finns sansade personer inom EIO också.
Jag välkomnar en mer ärlig argumentation med ärliga mål.
Och jag tycker inte att håna är den rätta vägen att föra fram sitt budskap (har säker missat själv i upphetsning).

För övrigt kan du kopiera in dessa uttalanden så slipper jag och andra leta.

Kände du dig utpekad?
 
Redigerat:
Enkelt uttryckt är en yrkesman någon som vet vad han (eller hon) gör, till skillnad mot en amatör som inte behärskar yrket i alla dess aspekter. Ett ord med liknande betydelse är proffs.En annan aspekt är att yrkesmannen kanske gör sitt jobb, varken mer eller mindre, medan amatören lägger ned sin själ i arbetet. Ibland hjälper det förstås inte.
Så en elektriker kan även vara amatör när han inte är inom sitt el-område jämför industriel /fastighetsel osv.
 
LGG-01 skrev:
Och jag tycker inte att håna är den rätta vägen att föra fram sitt budskap (har säker missat själv i upphetsning).
Det har du alldeles rätt i - man ska inte behöva sänka sig så lågt som till hån i diskussioner.

LGG-01 skrev:
För övrigt kan du kopiera in dessa uttalanden så slipper jag och andra leta.
Länken till hela EIOs artikel finns i #10.

LGG-01 skrev:
Kände du dig utpekad?
Nej, jag har inte fått några sådana råd. Jag råder mig själv! ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.