Mikael_L
... och utverkar censurering ... ? :eek: :x :|

http://www.byggahus.se/el/225465-elarbete

Verkar snurrigt värre.:eek:



Passa er för vad ni säger, när ni pratar med någon ni inte riktigt säkert vet vem det är.
Det kan ju komma till "deras" kännedom ... :confused:
 
Det är väl bara kul om EIO blir irriterade, dom är ingen myndighet.
 
  • Gilla
1457g och 1 till
  • Laddar…
När Bengt hade publicerat det svaret fick jag mail från både Elsäkerhetsverket och Eio, som ville ha uttalande från mig angående svaret som de menade var helt uppåt väggarna fel och farligt och allt vad det kan vara. Eftersom jag själv var osäker så valde jag att avpublicera det, tills jag hade fått tag på Bengt och kunde reda ut det.

Bengt menade att hans svar visst var korrekt, men han ringde ändå och diskuterade det med både Elsäkerhetsverket och Eio. Efter diskussion var de överens om att Bengt hade rätt. Jag tänkte inte sedan på att lägga tillbaka hans svar, för han sa att han skulle reda ut det i en annan fråga. Men jag la tillbaka det nu, för det spelar ju ingen roll.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
ullberg
Det blir ju desto roligare nu när man kan se att EIO & ESV levt runt och krävt uttalanden, för att senare behöva backa då det visade sig att de inte riktigt hade koll på vad man ändå får säga är ett område där de ska sitta på den yttersta kompetensen. Bra att det blev återpublicerat och att du kommenterar här Marlen!

/U

PS & OT (moderator får flytta om det inte passar in): Detta är en variant på något som jag tycker är lite synd med BH idag, nämligen att "dolda" reklaminlägg modereras helt bort. Jag tycker det hade varit bättre om de fick stå kvar och att moderator istället lägger in en text längst upp där det i fetstil står "Reklaminlägg från företagare som låtsats vara konsument", då måste man stå för sin lögn i efterhand, vilket man nog inte är så sugen på. Som det görs nu har man allt att vinna och inget att förlora (max en notis om dolda reklaminlägg) på att göra sådana inlägg, jag tror de skulle minska kraftigt om ni ändrade strategi.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
Vad var det för (fråga och) svar som EIO/ES blev irriterade på. Fans mycket att välja på.:surprised:
 
Redigerat:
EIO verkar arbeta hårt för att en stor del av elföretagens arbetsuppgifter skall förbli montering av VP-slang.

Man undrar om dom har sina medlemmar och dess anställda med sig i den frågan.. Kunderna verkar dom i alla fall ha tappat bort någonstans på vägen bort från kompetensutveckling och meningsfulla arbetsuppgifter.
 
mycke_nu skrev:
EIO verkar arbeta hårt för att en stor del av elföretagens arbetsuppgifter skall förbli montering av VP-slang.

Man undrar om dom har sina medlemmar och dess anställda med sig i den frågan.. Kunderna verkar dom i alla fall ha tappat bort någonstans på vägen bort från kompetensutveckling och meningsfulla arbetsuppgifter.
...jag som trodde det var meningslösa.... ;)
 
..meningsfullare.. menade jag. :)
 
Man kan konstatera att det inte är första gången en branschorganisation har pinsamt många skygglappar för ögonen.
 
Som jag läser den artikeln så idiotförklarar Johan Martinsson, bransch- och affärsutvecklingschef på EIO sig själv genom att säga att elsäkerhetsverket har fel.
 
ullberg
Skummade igenom den där rapporten man hänvisar till i länken ovan ang. information i butiker. ganska tidigt kommer följande
Johan Martinsson skrev:
Behörighetssystemet är, trots sina brister,vårt främsta verktyg för att idag förhindra att farliga elinstallationer utförs av obehöriga.
Tänk om EIO hade tyckt det viktiga var att det inte ska utföras några farliga elinstallationer, snarare än som det står här att farliga elinstallationer enbart ska utföras av behöriga...
 
Redigerat:
  • Gilla
Albert13 och 17 till
  • Laddar…
Skulle vara kul om EIO och Johan Martinsson vågade skriva en rad här. :)
 
Det vore att dumförklara dem, för dumma är det säkerligen inte. Allmänheten kan de förleda med sin propaganda för att skydda skrået, men inte oss här på BH. Dom har helt enkelt ingenting att hämta här.
 
  • Gilla
Gabbe1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.