28 213 läst · 390 svar
28k läst
390 svar
EI: Dyrare nätavgift under effekttoppar senast 2027
Allvetare
· Tullinge
· 6 034 inlägg
Antingen betalar vi för att de löser problemet Eller så betalar vi för att de inte läser problemet. EI har valt åt oss man inför en straffavgift..
Kanske dags att se över EI's.fumktion?
Kanske dags att se över EI's.fumktion?
Hej BananskalareBananskalare skrev:
Alla kostnader i elnäten betalas av de som använder elnäten.
Det gäller alla aktörer, både de som matar in och de som tar ut eleffekt och elenergi i elnäten.
Energimarknadsinspektionen (Ei) utövar tillsyn energimarknaden.
Så här berättar Ei om sitt uppdrag:
”Energimarknadsinspektionen (Ei) är en myndighet och vårt ansvarsområde regleras av svensk lagstiftning och EU-lagstiftning.”
https://ei.se/om-oss/lagar-och-regler
” En av våra huvudsakliga uppgifter är att säkerställa att marknadernas aktörer följer lagar och regler inom energiområdet.”
https://ei.se/om-oss/var-verksamhet
Sverige har väl nästan alltid ambitionen att göra tvärt emot.J Joakim götet skrev:Men eller hur! Den lilla avgiften (säkringsavgift) har inte försvunnit från fakturan utan dom har ”bara” lagt till effektavgiften och timmedeleffekt/månad så att man blir bestraffad en hel månad plus skatt på det och så vidare.
I norge har det vart ett jäkla rabalder för att regeringen sänkte ”elstötten” som norska hushåll får avdrag för varje månad och som de har haft sedan elpristoppen förra året.
Släktingarna i norge får dessutom avdrag om de har sparat el under månaden och får då en grön faktura som ger ytterligare avdrag för förbrukad el.
Verkligen helt tvärt om mot här.
Attitudeswe skrev:Just vattenledningar går väl utmärkt att undvika att värma den timmen på dygnet man har sin effekttop.
Värmer jag mitt dåligt isolerade 70kvm garage med 2000w element så värms det typ 5 grader på en natt. Sen tar det 24 timmar innan dom förlorats igen (+5 inne och -5 ute)
Om du bara producerar värme med din el så har du dessutom inga effekttoppar att tala om. Effekttoppar får du om du måste turboladda bilen, bada bastu eller köra tvätt+disk+dammsugning+dusch+matlagning samtidigt.
Är du ett snitthushåll så får du ingen fördyrning. Är du ett hushåll som misshandl
Om fler optimerar effekt- och energianvändning behövs mindre kapacitetsförstärkning av elnäten (befintligt nät kan användas längre) - vilket ger mindre investeringskostnader för elnätsföretagen > lägre intäktsram > sänkta elnätsavgifter.pacman42 skrev:
Allvetare
· Tullinge
· 6 034 inlägg
Trevligt inlägg! Vem var målgruppen? Alla här på forumet vet hur en marknads ekonomi fungerar. Det lärde vi oss alla i grundskolan. Du glömde berätta att elnätsbolagen tjänar pengar avgifterna.M Martin Lundmark skrev:Hej Bananskalare
Alla kostnader i elnäten betalas av de som använder elnäten.
Det gäller alla aktörer, både de som matar in och de som tar ut eleffekt och elenergi i elnäten.
Energimarknadsinspektionen (Ei) utövar tillsyn energimarknaden.
Så här berättar Ei om sitt uppdrag:
”Energimarknadsinspektionen (Ei) är en myndighet och vårt ansvarsområde regleras av svensk lagstiftning och EU-lagstiftning.”
[länk]
” En av våra huvudsakliga uppgifter är att säkerställa att marknadernas aktörer följer lagar och regler inom energiområdet.”
[länk]
Förresten, EI...
Du var snäll att informera mig om hur dessa fungerar. Det var snällt av dig! Men kanske ett förtydligande. Jag ifrågasatte EI. Jag bad inte om information.
Nästa gång du svarar någon så.personligt.
Ha gärna någonting att säga!
Allvetare
· Tullinge
· 6 034 inlägg
Vi måste öka kapaciteten i elnäten. Det kommer vi inte undan. Vi betalar för att elnätsbolagen ska kunna skjuta upp den oundvikliga kostnaden. Nu har elbolagen fått uppskov med att uppdatera näten. Så egentligen ska vi fortsätta med eftektavgiften? Kan jag skicka fakturan till dig de gånger jag inte lyckas göra som de säger?D DaLundh skrev:
Är det inte bättre att det gör ett ordentligt jobb när de ändå håller? Med största sannolikhet kommer det inte bli någon större skillnad.
Hej BananskalareBananskalare skrev:Trevligt inlägg! Vem var målgruppen? Alla här på forumet vet hur en marknads ekonomi fungerar. Det lärde vi oss alla i grundskolan. Du glömde berätta att elnätsbolagen tjänar pengar avgifterna.
Förresten, EI...
Du var snäll att informera mig om hur dessa fungerar. Det var snällt av dig! Men kanske ett förtydligande. Jag ifrågasatte EI. Jag bad inte om information.
Nästa gång du svarar någon så.personligt.
Ha gärna någonting att säga!
Tack för respons
Du skrev ”Kanske dags att se över EI's.fumktion?”
Ditt ordval gjorde mig intresserad om du möjligen ingår i de som sysslar med reglering av ”svensk lagstiftning och EU-lagstiftning” och att du nu tänker sätta igång något reformarbete?
Allvetare
· Tullinge
· 6 034 inlägg
Hmmm vi gör som politikerna säger vi använder mer el. Vi köper elbil, Vi använder elgräsklippare, el trimmer. När vi nu gjort allt detta. Då får vi straffavgifter för att elbolagen inte hängt med.
(jag kan vara lite konspiratorisk ibland, men jag är övertygad om att hur vi än gör så är elbolagen vinnare.)
(jag kan vara lite konspiratorisk ibland, men jag är övertygad om att hur vi än gör så är elbolagen vinnare.)
Allvetare
· Tullinge
· 6 034 inlägg
Försöker du värva mig eller?M Martin Lundmark skrev:
Medlem
· Stockholm
· 962 inlägg
Det jag undrar är ifall någon utvärderat vad som sparar mest pengar, att förlägga 90% av sitt uttag till de billigaste 6 timmarna tex 25A konstant de timmarna. Eller att lägga en jämn last på typ 5A dygnet runt.Attitudeswe skrev:
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 1 615 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 1 615 inlägg
Det beror väl helt på modellen hos nätägaren. Vissa har ju ingen effektavgift alls på natten.V Viktorbyggahus skrev:
Men är effektavgiften på 40kr/kW och man har nytta av 15kW så kan man ju räkna på att om man behöver 2500kWh/mån till värme+bil att om man kan köpa den 1kr billigare per kWh genom att maxa på natten så kan det spara säg 1500kr jfr jämn förbrukning. Då är det ju värt att betala 600kr för det om man kan leva med komfortstörning av att bunkra värme på natten...
Hej BananskalareBananskalare skrev:Hmmm vi gör som politikerna säger vi använder mer el. Vi köper elbil, Vi använder elgräsklippare, el trimmer. När vi nu gjort allt detta. Då får vi straffavgifter för att elbolagen inte hängt med.
Jag sviker i så fall den linjen, eftersom jag inte ”gör som politikerna säger vi använder mer el”.
Jag köpte huset 1994, och använder bl.a. med bergvärme, LED-belysning och nya vitvaror idag ca 33 % av nivån när jag köpte huset.
Bergvärmen är återbetalad och, i princip, har jag dessutom ett helt nytt kök av de pengarna och kan fortsätta arbetet att minska elbehovet genom att byta drygt 50 år gamla fönster.
Menar du att elbolagen är förlorare på mig?