Ugnen och hällen ser man ju till att inte ha på samma fas. I den mån man har elpanna så har den effektvakt.

Har man vattenfall som nätägare ser man till att klara sig på 16A.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Attitudeswe
D Daniel 109 skrev:
Ugnen och hällen ser man ju till att inte ha på samma fas. I den mån man har elpanna så har den effektvakt.

Har man vattenfall som nätägare ser man till att klara sig på 16A.
Då överbelastar du garanterat din säkring i 10 min perioder.

Nog kör du väl boost på induktionen sammtidigt som du har en tvätt igång ibland. Då har du 26A förbrukning på den fasen..

Är kaffebryggaren,vattenkokaren eller micron också igång så skjuter du nog säkringen även om den är trög.
 
D Dilato skrev:
I de tre villor jag bott/bor i har det bara varit 16A huvudsäkringar och jag har aldrig förbrukat mer än kanske 12 kw toppeffekt.
Vad är det för prylar folk har som drar såna mängder energi ?
16A 3-fas är bara 11 kW
 
  • Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
Jag har aldrig bott i ett hus med mer än 16A. Visserligen har inte el varit primär värmekälla. Men det har inte varit något problem att klara sig på 16A.
 
Tycker införandet av effektavgifter känns svagt. Att de kan behövas och tanken bakom förstår jag men HUR det görs tycker jag är under all kritik. Genom åren har ju elräkningen varit föremål för diskussion kring att den är svårförstårlig, något som i viss mån rättats upp de senare åren.
Men om man på allvar vill nå ut till gemene man, tillika elkonsument, måste man ju göra ett sånt här system förståligt för alla, och det fattar jag inte hur det ska gå till.
Varför tillåts varje nätbolag komma upp med en egen effektmodell? Som då gissningsvis också kan förändras över tid. Om man hade infört en "nationell" modell som alla nätbolag varit tvungna till hade kommunikationen blivit betydligt enklare. Det hade ju också funnits en större marknad för att lansera smarta produkter, effektvakter, elbilsladdare, etc som kn hantera modellen. Nu blir ju alla automation utlämnad till några få entusiaster då jag gissar att det är svårt att ta fram produkter som kan stödja så vitt skilda modeller som verkar vara på gång.
Edit: även konsumentvägledning och liknande skulle klart underlättas med en gemensam modell.
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
Med tanke på att väldigt många inte ens förstår nu så lär inte alla förstå kommande modeller heller. Oavsett hur de ser ut.
 
  • Ledsen
Dilato
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag har aldrig bott i ett hus med mer än 16A. Visserligen har inte el varit primär värmekälla. Men det har inte varit något problem att klara sig på 16A.
Jag har 20A och det räcker inte alltid till, dels har vi två laddboxar, dels har vi elvärme, dels har vi bastu. Sedan lagar man ju mat också och tvättar. Huvudsäkringarna flyger då och då även på sommarhalvåret om man inte övervakar användningen. Då har jag ändå planerat om faserna, innan dess var det riktigt illa. Men sedan vi kompletterade vår FLVP med en LLVP och stängde av elpatronen i FLVP så är det mycket mer sällan det händer. Nu är det främst när matlagning modell större sker.
 
D Daniel 109 skrev:
Med tanke på att väldigt många inte ens förstår nu så lär inte alla förstå kommande modeller heller. Oavsett hur de ser ut.
Det är precis min poäng. Men med en gemensam modell kanske det kan komma produkter som kan hjälpa även de mest ointresserade.
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
Attitudeswe
Gemensam model för effektavgift för all del, men gör den inte överdrivet enkel. Den bör tillåta att man kör sin höga effekt när lokalnätet har gott om kapacitet till övers.

Ladda bil max en solig sommardag eller en mild vinternatt bör premieras. Inte att man ligger på konstant låg förbrukning.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej Bananskalare

Varför ”hittar du på” saker jag inte skrivit, som du sedan anmärker på?

I stället för att läsa det jag skrivit.

Det förvirrar de som läser, och minskar förståelsen.

Huset hade när det köptes ”vattenburen värme och en kombipanna för el/ved/olja” som jag ersatte med ”en varvtalsstyrd bergvärmepump som inte behövde elpatron för spets” för ca 17 år sedan. Denna första (och enda) bergvärmepump har jag alltså haft i ca 17 år.

Minskningen i elbehov genom bytet är ca 28 000 kWh/år och jag har ett maximalt effektbehov för värme och varmvatten vid dimensionerande utetemperatur DUT (som är -34 garder) på mindre än 5 500 W.

Detta är svårt att ens komma i närheten med ett fönsterbyte i ett hus med ett totalt elbehov på ca 42 600 kWh. Varför skall jag då prioritera fönsterbyte före bergvärmepump utan elspets?

Att ha en låg maxeffekt för värme och varmvatten i bostaden är en stor fördel vid effekttariff.

Jag har inga bekymmer att klara mig på 16 A säkringar nu i 17 år, och sparat ca 65 000 när jag lämnade 25 A säkringar.

Tråden har rubriken; ”EI: Dyrare nätavgift under effekttoppar senast 2027”.

Tråden bör rimligen innehålla hur vi hanterar den frågan.

När vi skriver här på Byggahus, då gör vi det för att hjälp andra!
Jag ber. om ursäkt men det vart lite fel i min skalle. Jag fick för mig att du bytte bv direkt för att senare byta bv mot en varvtalsstyrd.
På det baserade jag min slutsats om fönsterbyte. Men att byta fönster istället för att kasta ut el skrället och skaffa bv det vore verkligen galet. Nä de vart hel galet det jag skrev. Jag fick för mig att du väntade 10år med att byta? Stämmer det? Eller har min hjärna spelat mig ett spratt? Om jag nu läste rätt hur kom det sig att du väntade så länge?

De måste vara fönster bytet😋🤣

Jag försökte hitta lite info om effekttariff. Men jag ansträngde mig inte jätte noga. Om jag förstod det rätt så var en variant baserad på sin vanliga förbrukning. Man skulle sträva efter en jämn förbrukning. OM jag nu tolkade rätt så verkar det vara dumt att köra både tvättmaskin och diskmaskin under primetime.
Innan jag vet hur Vattenfall kommer att handskas med problemet så kommer jag inte kunna sätta mig in i problemet. Idag fanns det tre olika sätt.... Vattenfall har inget system
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Gemensam model för effektavgift för all del, men gör den inte överdrivet enkel. Den bör tillåta att man kör sin höga effekt när lokalnätet har gott om kapacitet till övers.

Ladda bil max en solig sommardag eller en mild vinternatt bör premieras. Inte att man ligger på konstant låg förbrukning.
Morot och piska! Jag gillar tanken på att istället motivera att använda elen mer klokt.
Jag tror generellt mer på morot. Tyvärr så kan en politiker bara säga en mening. "vi behöver höja skatterna"
 
S sjoelund skrev:
16A 3-fas är bara 11 kW
Jag överdrev maxförbrukningen fritt från minnet.

Max effekt i närtid var 9057W februari 2023
Månadsrapport för energiförbrukning med grafer, ökning jämfört med föregående månad, högsta och lägsta effektvärden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men jag har ju ingen elbil, ingen bastu, ingen pool att värma.

Jag har värmepump och vanlig spis/ugn 400V med vanliga plattor.
 
Är ju inget konstigt att man hamnar över den nominella maxeffekten per fas som säkringen avser.
Diazed klarar normalt rätt höga överströmmar, speciellt nu när det är kallt.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag ber. om ursäkt men det vart lite fel i min skalle. Jag fick för mig att du bytte bv direkt för att senare byta bv mot en varvtalsstyrd.
På det baserade jag min slutsats om fönsterbyte. Men att byta fönster istället för att kasta ut el skrället och skaffa bv det vore verkligen galet. Nä de vart hel galet det jag skrev. Jag fick för mig att du väntade 10år med att byta? Stämmer det? Eller har min hjärna spelat mig ett spratt? Om jag nu läste rätt hur kom det sig att du väntade så länge?

De måste vara fönster bytet😋🤣

Jag försökte hitta lite info om effekttariff. Men jag ansträngde mig inte jätte noga. Om jag förstod det rätt så var en variant baserad på sin vanliga förbrukning. Man skulle sträva efter en jämn förbrukning. OM jag nu tolkade rätt så verkar det vara dumt att köra både tvättmaskin och diskmaskin under primetime.
Innan jag vet hur Vattenfall kommer att handskas med problemet så kommer jag inte kunna sätta mig in i problemet. Idag fanns det tre olika sätt.... Vattenfall har inget system
Hej Bananskalare

Det är OK

När jag köpte huset 1994 så fanns inte varvtalsstyrda bergvärmepumpar. Jag kontaktade tre tillverkare NBE, Thermia och IVT men de svarade att det visserligen fanns två professorer som var oeniga om det var fördelar med varvtalsstyrning eller inte, men ingen av dessa tillverkare hade någon bergvärmepump med varvtalsstyrning.

IVT kontaktade mig några år senare och berättade att de nu hade den typ av varvtalsstyrd bergvärmepump som jag efterfrågade, och den installerades dec 2006.

Jag var redan då övertygad att avregleringen skulle konvergera mot att elnät skulle optimeras (slimmas) för att hålla ned kostnaderna bland annat genom att undvika överdimensionering. Som elanvändare bör jag då anpassa mig till att utjämna mitt elbehov (sett över tiden) och undvika effekttoppar.

Jag kritiserade då, bland annat, de som stenhårt marknadsförde luft/luft-värmepumpar som en generell lösning för alla, oberoende var de bodde i landet (hur kallt det var). De som marknadsförde menade luft/luft-värmepumpar att den direktel som behövdes vid stark kyla inte motiverade ”kostsamma lösningar”.

De berättade då, bland annat, inte om den risk som fanns att kompressorn pressades för hårt med kort livslängd som konsekvens.

Jag förlorade oftast dessa diskussioner (bland annat med villaägarföreningen) och nådde inte ut med mina synpunkter, som drunknade i euforin att nu kunde man välja den egna elleverantören och senare t.o.m. få bli sin egen, genom att installera solceller.

Idag snart 30 år efter avregleringen har snart omställningen börjat landa, där vi ser ökade kostnader för elnäten delvis beroende på oss elanvändare och hur vi agerar.

Det har dessutom tagits många optimistiska politiska beslut, som har lockat elanvändare att agera, men som inte varit förankrade i elkrafttekniska kunskaper.

Rimligen så kan vi framöver få se en svekdebatt där man känner sig lurade av ”guldglimmande löften” som visar sig kosta mer än förväntat, bland annat, beroende på fysikaliska begränsningar.

Den effektavgift som denna tråd handlar om är, bland annat, en konsekvens av avregleringen 1996 i kombination med fysikaliska begränsningar.
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej Bananskalare

Det är OK

När jag köpte huset 1994 så fanns inte varvtalsstyrda bergvärmepumpar. Jag kontaktade tre tillverkare NBE, Thermia och IVT men de svarade att det visserligen fanns två professorer som var oeniga om det var fördelar med varvtalsstyrning eller inte, men ingen av dessa tillverkare hade någon bergvärmepump med varvtalsstyrning.

IVT kontaktade mig några år senare och berättade att de nu hade den typ av varvtalsstyrd bergvärmepump som jag efterfrågade, och den installerades dec 2006.

Jag var redan då övertygad att avregleringen skulle konvergera mot att elnät skulle optimeras (slimmas) för att hålla ned kostnaderna bland annat genom att undvika överdimensionering. Som elanvändare bör jag då anpassa mig till att utjämna mitt elbehov (sett över tiden) och undvika effekttoppar.

Jag kritiserade då, bland annat, de som stenhårt marknadsförde luft/luft-värmepumpar som en generell lösning för alla, oberoende var de bodde i landet (hur kallt det var). De som marknadsförde menade luft/luft-värmepumpar att den direktel som behövdes vid stark kyla inte motiverade ”kostsamma lösningar”.

De berättade då, bland annat, inte om den risk som fanns att kompressorn pressades för hårt med kort livslängd som konsekvens.

Jag förlorade oftast dessa diskussioner (bland annat med villaägarföreningen) och nådde inte ut med mina synpunkter, som drunknade i euforin att nu kunde man välja den egna elleverantören och senare t.o.m. få bli sin egen, genom att installera solceller.

Idag snart 30 år efter avregleringen har snart omställningen börjat landa, där vi ser ökade kostnader för elnäten delvis beroende på oss elanvändare och hur vi agerar.

Det har dessutom tagits många optimistiska politiska beslut, som har lockat elanvändare att agera, men som inte varit förankrade i elkrafttekniska kunskaper.

Rimligen så kan vi framöver få se en svekdebatt där man känner sig lurade av ”guldglimmande löften” som visar sig kosta mer än förväntat, bland annat, beroende på fysikaliska begränsningar.

Den effektavgift som denna tråd handlar om är, bland annat, en konsekvens av avregleringen 1996 i kombination med fysikaliska begränsningar.
På det glada 70-talet fick man betalt om man använde direktverkande el. Se vart vi står idag. Nu får du nästan betala för att bli av med ett hus med direktverkande el.
Sen som jag skrev tidigare nu ska all man gör gå på el. Förutom värmen. men du ska byta ut bensin bilen mot en el bil. Du ska byta ut gräsklipparen mot en eldriven. Men samtidigt så gör man ingenting åt infrastrukturen. Så nu ska vi helt plötsligt spara el igen. Snart blir bensinbil rumsren igen. Hur gör man en politiker nöjd? Det är svårt. Du har en lucka på en dag vart fjärde år.
Nu kommer man på att infrastrukturen inte var dimensionerad för dagens förbrukning.
Men det är billigare att låta förbrukarna betala för ingenting istället för att göra någonting. Ändå har Vattenfall sagt att det är inga problem om alla börjar med elbil.
Alla med en gnutta intelligens begriper att det inte skulle fungera. På 90-talet så hade man inte uppdaterat transformatorstationen. Så när kom hem kl 17 och startade ugnen dippade strömmen....
Luft/luft är överreklamerat som värmekälla. komplement absolut. Men eftersom vi flesta vill ha väggar så blir det svårt att sprida värmen.
Jag skaffade en till landet. Det blir varmt väldigt fort. Men värmen sprider sig inte lika kvickt till de andra rummet. Men å andra sidan, i sommar fåt jag kyla. i sovrummet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.