Vad menar du med ransonering?
 
D Daniel 109 skrev:
Vad menar du med ransonering?
Hej Daniel 109

Jag tänkte bland annat på detta som skede före 1996.

"Energisparkampanjer 1974–1975"
https://riksarkivet.se/psidata/energisparkampanjer

”Ransonering”
K”På 1940-talet under andra världskriget ledde ett importförbud av kol och olja följt av en kall vinter till elransonering 19411942.[6] Två år efter kriget ledde en torr sommar 1947 till elransonering vintern 1947–1948.”
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ransonering

Du får gärna ge hänvisning till det du frågar om?

Jag kan ha skrivit ordet "ransonering" mer än en gång i mitt liv 😊
 
Redigerat:
Menar du att det finns planer för ransonering?
 
D Daniel 109 skrev:
Menar du att det finns planer för ransonering?
Daniel 109

Kan du visa var jag skrivit ”att det finns planer för ransonering?”

Det vore mindre förvirrande om du kan ge hänvisning till vad du frågar om.

Jag kan ha skrivit ordet ransonering mer än en gång i mitt liv 😊
 
Det var första inlägget som du inleder med avregleringen. Men tydligen beskrev du hur det var innan avregleringen. Jag läste nog lite snabbt.
 
D Daniel 109 skrev:
Det var första inlägget som du inleder med avregleringen. Men tydligen beskrev du hur det var innan avregleringen. Jag läste nog lite snabbt.
Daniel 109

Genom inte vara tydlig i det du skriver riskerar du, som här, att tillskriva andra saker de inte sagt eller påstått.

Det är förvirrande både för mig och för andra som läser.

Vill du ha respons på en kommentar gällande vad andra skriver, var då korrekt och visa tydligt så alla har en möjlighet att förstå var du hämtat det. 🙂
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
TRJBerg
D Daniel 109 skrev:
Det blir INTE en avgiftshöjning.
Citat från artikeln:
"Energimarknadsinspektionens konsekvensanalys visar att de hushåll som inte ändrar sitt beteende under toppar i elanvändningen kan få upp till 20 procent högre räkning."
 
  • Gilla
Lullejulle och 1 till
  • Laddar…
Ja, som jag skrivit är det en omfördelning av avgiften, inte en höjning. Det medför att vissa får högre avgift och andra lägre.
 
TRJBerg
D Daniel 109 skrev:
Ja, som jag skrivit är det en omfördelning av avgiften, inte en höjning. Det medför att vissa får högre avgift och andra lägre.
Får man högre elräkning är det en höjning. Per definition.
 
  • Gilla
Lullejulle och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Istället för att åtgärda problemet så höjer avgiften
Man höjer inte avgiften, man omfördelar avgiften.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Citat från artikeln:
"Energimarknadsinspektionens konsekvensanalys visar att de hushåll som inte ändrar sitt beteende under toppar i elanvändningen kan få upp till 20 procent högre räkning."
Hej TRJBerg

Den som förstår nyhetsförmedlingen i Energimarknadsinspektionens konsekvensanalys och riskerar att ”få upp till 20 procent högre räkning”, kan genom att ändra sitt beteende undvika eller begränsa denna ”högre räkning” genom att utnyttja att det sker en omfördelning av avgiften.

Den som riskerar att ”få upp till 20 procent högre räkning” och nonchalerar eller inte förstår nyhetsförmedlingen i Energimarknadsinspektionens konsekvensanalys kan däremot tillhöra de som drabbas av en ”högre räkning”.

På byggahus försöker vi hjälpa varandra, inte skapa förvirring.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
TRJBerg
M Martin Lundmark skrev:
Hej TRJBerg

Den som förstår nyhetsförmedlingen i Energimarknadsinspektionens konsekvensanalys och riskerar att ”få upp till 20 procent högre räkning”, kan genom att ändra sitt beteende undvika eller begränsa denna ”högre räkning” genom att utnyttja att det sker en omfördelning av avgiften.

Den som riskerar att ”få upp till 20 procent högre räkning” och nonchalerar eller inte förstår nyhetsförmedlingen i Energimarknadsinspektionens konsekvensanalys kan däremot tillhöra de som drabbas av en ”högre räkning”.

På byggahus försöker vi hjälpa varandra, inte skapa förvirring.
Det jag pratar om är huruvuda en ökning av en avgift är just en ökning av en avgift. Inte generellt om hur man hanterar elkostnader.
För att återgå till min poäng:
Om jag vid tidpunkt 1 köper vara A för 100 kronor och vid tidpunkt 2 måste betala 120 kronor för samma vara så är det en prishöjning, oavsett om man kallar det en avgift. Att det finns en vara B vid tidpunkt 2 som kostar 80 kronor är irrelevant.
Om jag går in på min situation (det kanske underlättar för en del?) så är det så att antingen måste jag betala de 20% mer för elen eller så får jag låta mina vattenledningar frysa sönder.
 
Attitudeswe
TRJBerg TRJBerg skrev:
Det jag pratar om är huruvuda en ökning av en avgift är just en ökning av en avgift. Inte generellt om hur man hanterar elkostnader.
För att återgå till min poäng:
Om jag vid tidpunkt 1 köper vara A för 100 kronor och vid tidpunkt 2 måste betala 120 kronor för samma vara så är det en prishöjning, oavsett om man kallar det en avgift. Att det finns en vara B vid tidpunkt 2 som kostar 80 kronor är irrelevant.
Om jag går in på min situation (det kanske underlättar för en del?) så är det så att antingen måste jag betala de 20% mer för elen eller så får jag låta mina vattenledningar frysa sönder.
Just vattenledningar går väl utmärkt att undvika att värma den timmen på dygnet man har sin effekttop.

Värmer jag mitt dåligt isolerade 70kvm garage med 2000w element så värms det typ 5 grader på en natt. Sen tar det 24 timmar innan dom förlorats igen (+5 inne och -5 ute)

Om du bara producerar värme med din el så har du dessutom inga effekttoppar att tala om. Effekttoppar får du om du måste turboladda bilen, bada bastu eller köra tvätt+disk+dammsugning+dusch+matlagning samtidigt.

Är du ett snitthushåll så får du ingen fördyrning. Är du ett hushåll som misshandlar elnätet så blir det helt rättvist dyrare... Orkar du anstränga dig lite genom att använda fördröjd start på TM+DM så kan du spara upp mot en hundring i månaden jfr innan...
 
  • Älska
Roger Fundin
  • Laddar…
TRJBerg
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Just vattenledningar går väl utmärkt att undvika att värma den timmen på dygnet man har sin effekttop.

Värmer jag mitt dåligt isolerade 70kvm garage med 2000w element så värms det typ 5 grader på en natt. Sen tar det 24 timmar innan dom förlorats igen (+5 inne och -5 ute)

Om du bara producerar värme med din el så har du dessutom inga effekttoppar att tala om. Effekttoppar får du om du måste turboladda bilen, bada bastu eller köra tvätt+disk+dammsugning+dusch+matlagning samtidigt.

Är du ett snitthushåll så får du ingen fördyrning. Är du ett hushåll som misshandlar elnätet så blir det helt rättvist dyrare... Orkar du anstränga dig lite genom att använda fördröjd start på TM+DM så kan du spara upp mot en hundring i månaden jfr innan...
Nej. Du vet ingenting om mina förhållanden. Inte heller om hur "toppeffektsavgifter" fungerar.
 
  • Gilla
Dayangel
  • Laddar…
Attitudeswe
TRJBerg TRJBerg skrev:
Nej. Du vet ingenting om mina förhållanden. Inte heller om hur "toppeffektsavgifter" fungerar.
Jag är väl insatt i hur de flesta nätägare väljer att debitera effektavgift.

Vad jag vet så har alla en modell där dom per månad debiterar för dom 1-3 timmar som haft högst snitteffekt. Ibland bara dagtid på vintern och ibland samma över hela året.

Jag kan ju inte veta hur din elförbrukning ser ut. Men om du skyddar vattenrör så kan jag ju gissa att den effekten är väldigt jämn över dygnet... Har du bara ett jämnt effektuttag så kommer du få sänkt avgift; oavsett hur mycket energi du köper.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.