S sjoelund skrev:
Ja, frågan är vad som skulle vara poängen med effekttariff. Man betalar ju redan för storleken på säkringen så nätet ska ju redan vara dimensionerat för att klara uppvärmning med el.

Då både syftet med effekttariff vara att minska toppar (jämfört med dalar).

Alltså borde priset på effekttariff vara högsta timme minus lägsta timme kan man tycka... Finns det någonstans i landet?
Men eller hur! Den lilla avgiften (säkringsavgift) har inte försvunnit från fakturan utan dom har ”bara” lagt till effektavgiften och timmedeleffekt/månad så att man blir bestraffad en hel månad plus skatt på det och så vidare.
I norge har det vart ett jäkla rabalder för att regeringen sänkte ”elstötten” som norska hushåll får avdrag för varje månad och som de har haft sedan elpristoppen förra året.
Släktingarna i norge får dessutom avdrag om de har sparat el under månaden och får då en grön faktura som ger ytterligare avdrag för förbrukad el.
Verkligen helt tvärt om mot här.
 
B BSOD skrev:
Vinnare är ju helt klart de som har fjärrvärme, eller annan uppvärmning av huset som inte är elbaserad.
Är det så klart? På vintern har väl en elvärmd villa mycket jämnare förbrukning över dygnet än en fjärrvärmevärmd villa?

En fjärrvärmevärmd villa förbrukar typ inget på natten och har väl relativt sin förbrukning kraftigare toppar för matlagning, bastu, billaddning och sånt? Kan man vara säker på att det premieras i de nya effekttarrifferna?
 
  • Gilla
ViktorHg och 1 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Någonting jag stör mig på är effektiviteten i detta?

En värmepump t ex är ju mer effektiv på dagen när det är varmt. T ex nu har vi runt -1 på dagen och -10 på natten. Det sänker COP en hel del och då riskerar man åka på 9kw elspets på natten. Batterier vill gärna ha runt 20 grader varmt vid laddning så då behövs mer el på natten för att ladda bilen. Sen har vi ökad brand och vattenskade risk vid disk och tvättmaskin på natten.
Om jag fick göra en kvalificerad gissning angränsande folieland så finns det säkerligen dokumenterade prognoser kring detta upplägg där elförbrukarna antingen kommer ta kostnaden som minskad effektivitet eller användning på höglasttimmar innebär. Alternativt helt enkelt sänka sin förbrukning som helhet. Typ en extra skatt på dom med hög levnadsstandard.
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Oj. Svårt att få den prismodellen att inte bli dyrare. Bara stora villor med elbil som tjänar på den förändringen...

Potatiskok och stek i ugn ligger väl på iaf 2kWh/h. Råkar man ha en tvätt igång tillkommer kanske 1kWh/h

Har man en 3kW VVB är det ju svårt att komma under 5kWh/h vid matlagning utan smartstyrning som hindrar en oturlig termostattriggning i VVB
Pojken lagade middag idag, ugn och spis. Max effekt 3kW på en timme trots uppvärmning med LLVP parallellt (ca 1kW).
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe
J Joakim götet skrev:
Men eller hur! Den lilla avgiften (säkringsavgift) har inte försvunnit från fakturan utan dom har ”bara” lagt till effektavgiften och timmedeleffekt/månad så att man blir bestraffad en hel månad plus skatt på det och så vidare.
I norge har det vart ett jäkla rabalder för att regeringen sänkte ”elstötten” som norska hushåll får avdrag för varje månad och som de har haft sedan elpristoppen förra året.
Släktingarna i norge får dessutom avdrag om de har sparat el under månaden och får då en grön faktura som ger ytterligare avdrag för förbrukad el.
Verkligen helt tvärt om mot här.
I Partille och Göteborg så har säkringen storlek inte längre någon påverkan på månadsavgiften (sedan effektavgiften infördes). Så elnätsbolagen gör alla sin egen modell...

Ett krav från myndigheterna är dock att effektavgiften måste vara differentierad (för att inte bara platta ut utan också styra enskildas effekttoppar till tider när nätet ej är belastat med kollektivets effekttop). Så där får Partille och Gbg se till att ändra sig til 2027 då dom ny har samma effektavgift 24/365...
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Notera att huvudorsaken till effekttarifferna för exempelvis Göteborg Energi är en oro för högre elförbrukning på nätterna än på dagen pga laddning av elbilar under de billigaste timmarna.
 
Så här ser min dygnsförbrukning ut, men jag har inte effekttariff idag.
Stapeldiagram och linjediagram över energiförbrukning och effektanvändning under en onsdag, data i MWh och Watt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Attitudeswe
pacman42 pacman42 skrev:
Notera att huvudorsaken till effekttarifferna för exempelvis Göteborg Energi är en oro för högre elförbrukning på nätterna än på dagen pga laddning av elbilar under de billigaste timmarna.
Jasså - har dom kommunicerat att dom dyraste villaområderna nu har så många elbilar att detta blivit ett problem för transformatorstationerna längst ut i näten?

När Partille införde sin effektavgift 2010 så var nog inte elbilarna den drivande orsaken...
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Jasså - har dom kommunicerat att dom dyraste villaområderna nu har så många elbilar att detta blivit ett problem för transformatorstationerna längst ut i näten?

När Partille införde sin effektavgift 2010 så var nog inte elbilarna den drivande orsaken...
De kommunicerade detta i en artikel i GP när införandet i Göteborg gjordes.
 
  • Gilla
Danne76a
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Oj. Svårt att få den prismodellen att inte bli dyrare. Bara stora villor med elbil som tjänar på den förändringen...

Potatiskok och stek i ugn ligger väl på iaf 2kWh/h. Råkar man ha en tvätt igång tillkommer kanske 1kWh/h

Har man en 3kW VVB är det ju svårt att komma under 5kWh/h vid matlagning utan smartstyrning som hindrar en oturlig termostattriggning i VVB
Ja, får nog se min lilla kalkyl som ett "best case"-scenario - få kan få annat än en ökning.

Måste ju komplettera med en kalkyl över vad förändringen innebär under sommaren.

Om vi som tidigare räknar på ca 3,5 kW peak timmedelvärde köpt el (medelvärde av de tre högsta under månaden). På en månad blir det då med våra 95 kWh köpt el för juni -23:

Gamla prismodellen
- abb: 105 kr
- överföring: 0,44*95 = 42 kr
Summa: 147 kr

Nya prismodellen
- abb: 230 kr
- överföring: 0,14*95 = 13 kr
- effektavgift: 3,5 * 42 = 147 kr
Summa: 390 kr

Här får jag, med min blygsamma peak timmedel på 3,5 kW, en fördyring av nätavgiften med 2,65 ggr...

Dvs på årsbasis blir detta kännbart även om man har en förhållandevis låg peakeffekt. Och givetvis, progressivt värre om man har låt säga dubbla peakeffekten.

Rena rama rånet detta anser jag, det var dyrt innan detta infördes men nu blir det absurt.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
Attitudeswe
pacman42 pacman42 skrev:
De kommunicerade detta i en artikel i GP när införandet i Göteborg gjordes.
Då blir det säkert en effektavgift på solinmarning från samma villaområde snart med. Om varje 300kvm villa har en 20kWp anläggning på taket så får nog transformatorstationerna uppgraderas för dubbelriktad transformering (under semestern när alla elbilar är på Smögen/Österlen :D)
 
M Martin Lundmark skrev:
Dayangel

Om du inte förstod det i det jag tidigare skrev så har jag sedan avregleringen, som skedde 1996, påbörjat en anpassning till den och hunnit ganska långt i min anpassning.

Det är mitt sätt att ”ändra scenariot”.

Fler kan naturligtvis följa mitt exempel och genomföra en anpassning till de nya villkoren men det är för de flesta ingen ”quick fix”. Vi har i princip haft åren sedan 1996 på oss.

Jag har i flera år försökt berätta för andra, med det verkar ha varit för döva öron.

Vi får se hur villkoren blir när ”mitt” elnätsbolag inför effektavgifter. Men jag är idag inte speciellt orolig eftersom jag, som jag skrivit, redan har anpassat mig.

Det kan därför tänkas att effektavgifter för mig inte innebär en ökad kostnad.
Martin,

jag läser redan din tråd om att klara sig utan elnätet om det är den du refererar till när du skriver att du anpassat dig. Vi är nog många som inte är eller kommer vara på den nivån att kunna klara sig off grid (även om insikten finns att man borde.. men det är mycket här i livet man borde).

Vidare, om nu samhället, politiken, EU-byråkrater (pick your choice) sitter och skissar på framtidsscenarion som innebär man i princip behöver gå off grid för att inte bli ruinerad på livskvalitet och plånbok när elräkningen skall betalas så är nog steget till folkligt uppror eller stadskupper inte långt borta. Då får makthavarna helt enkelt ändra scenariot eller återställa systemet till dess tidigare fungerande skick.
 
  • Gilla
Jättefranskan och 4 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
De kommunicerade detta i en arti
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Då blir det säkert en effektavgift på solinmarning från samma villaområde snart med. Om varje 300kvm villa har en 20kWp anläggning på taket så får nog transformatorstationerna uppgraderas för dubbelriktad transformering (under semestern när alla elbilar är på Smögen/Österlen :D)
Jag har diskuterat det i andra trådar...

Citat från GP:

Så stort elnät skulle behövas om alla ägde en elbil​

Lars Edström tar en göteborgsk villagata med 20 hus som som exempel. I genomsnitt tar varje hus ut omkring 8 kilowatt.

– Då måste det lokala elnätet på gatan klara av 160 kilowatt. Och om vi då tänker att alla kunder skaffar elbil och installerar laddare som klarar 22 kilowatt och laddar dessa bilar samtidigt utan att förändra sitt grundläggande effektuttag – då går det åt 600 kilowatt på den gatan. Och då blir det mörkt, säger han.
 
  • Haha
Roger Fundin
  • Laddar…
Attitudeswe
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har diskuterat det i andra trådar...

Citat från GP:

Så stort elnät skulle behövas om alla ägde en elbil​

Lars Edström tar en göteborgsk villagata med 20 hus som som exempel. I genomsnitt tar varje hus ut omkring 8 kilowatt.

– Då måste det lokala elnätet på gatan klara av 160 kilowatt. Och om vi då tänker att alla kunder skaffar elbil och installerar laddare som klarar 22 kilowatt och laddar dessa bilar samtidigt utan att förändra sitt grundläggande effektuttag – då går det åt 600 kilowatt på den gatan. Och då blir det mörkt, säger han.
Nu är det nog få villagator där det finns större huvudsäkring än 25A. Så 340kW skulle vara mer rätt i hans exempel( där alla har 2 bilar som skall laddas samma natt med max möjlig effekt.)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Nu är det nog få villagator där det finns större huvudsäkring än 25A. Så 340kW skulle vara mer rätt i hans exempel( där alla har 2 bilar som skall laddas samma natt med max möjlig effekt.)
Jo, jag vet. Lite intressant hur skruvad argumentation de för...
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.