Problemet är ju bastun. Vi har väldigt låga effekttoppar då vi klarar ner mot -20 i Stockholm utan elpatron. Men bastun kommer att bli omöjlig att använda förutom helger och nätter...
 
D Dayangel skrev:
Hej Martin,
Klagomuren beror på inte oförståelse kring det tekniska, det är som så alltid att vissa konsumenter skall klämmas åt och få det sämre bara för att nätägarna vill ta den billigare vägen och köra på nåt good enough nät där dom försöker tråckla in så mycket kapacitet som bara går trots alla miljarder av nätavgifter de plockat konsumenterna på under herrans många år. Lastbalansering och good enough inom IT är ekonomernas våta dröm, användarna är sällan lika imponerande. Fråga svenska medborgare varje år det skall deklareras eller när Bingolotto drar igång nyårsbingon. Jag ser ogärna att elnätet går samma öde till mötes.
Dayangel

Jag vet inte vad du har för metoder, för att runda de fysikaliska lagar som vi måste förhålla oss till när vi t.ex. bygger elnät och därigenom göra det till lägre kostnader för elanvändarna.

Jag tillhör de som blev bekymrad när elmarknaden avreglerades 1996, jag deltog i diskussionen men mina synpunkter drunknade i jubelkören.

Jag blev efter avregleringen tvungen att anpassa mig till de nya villkoren. Jag styrde t.ex. valet av uppvärmning till en varvtalsstyrd bergvärmepump, utan elspets, utifrån de nya villkoren.

Jag tycker inte om att många elnät nu ägs av nätbolag, med avkastningskrav till ägarna, och inte längre av staten eller de kommuner där de, som idag använder elnäten och betalar skatt, bor.

Men jag kan naturligtvis inte blanda äpplen och päron om jag vill förstå hur elnäten kan byggas till låga kostnader. eftersom det inte ger någon hjälp.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 4 till
  • Laddar…
J Joakim götet skrev:
Va!?! Har inte alla det redan? Göteborg energi införde effektavgifter under senhösten 2022.
Man märker tydligt om man använder tvättmaskinen eller diskmaskinen samtidigt som man lagar mat.. Då blir nätavgiften väldigt dyr.. Tvättmaskinen och diskmaskinen går bara på natten på olika dagar sedan förra året och matlagningen sker senare på kvällen..
Göteborg energi baserar nätavgifterna på de tre högsta förbrukade timmarna under tre dygn som ger ”timmedeleffekten” per månad vilket kan leda till riktigt otrevliga överraskningar.
De som hade någon form av eluppvärmning när effektavgiften infördes blev i och med det tvungna att stänga av värmen vissa timmar under dygnet eller byta till annat system och hushåll med elbil fick rejäla kallduschar om man inte laddade mellan 23 och 05 på morgonen under låg effekt.
Nu har man vant sig vid detta även om centrifugen drar igång klockan 01 på natten och det har blivit en ny sommarupplevelse när grannen med elgräsklippare klipper gräset så där lagom klockan nio på söndagskvällarna när effektavgiften är som lägst.
Sakta kokar grodan när den vänjer sig med det allt varmare vattnet. Vad kommer härnäst? Tariffer på höglaster inom sjukvården kanske.. patienter som skippar besöket och främjar minskade köer får billigare avgift 🤔
 
  • Gilla
AFH och 4 till
  • Laddar…
J Joakim götet skrev:
De som hade någon form av eluppvärmning när effektavgiften infördes blev i och med det tvungna att stänga av värmen vissa timmar under dygnet eller byta till annat system och hushåll med elbil fick rejäla kallduschar om man inte laddade mellan 23 och 05 på morgonen under låg effekt.
Ja, frågan är vad som skulle vara poängen med effekttariff. Man betalar ju redan för storleken på säkringen så nätet ska ju redan vara dimensionerat för att klara uppvärmning med el.

Då både syftet med effekttariff vara att minska toppar (jämfört med dalar).

Alltså borde priset på effekttariff vara högsta timme minus lägsta timme kan man tycka... Finns det någonstans i landet?
 
  • Gilla
Lullejulle och 1 till
  • Laddar…
Nätet dimensioneras INTE så att alla kan lasta sina säkringar till max samtidigt.
 
  • Älska
  • Gilla
ViktorHg och 1 till
  • Laddar…
F
J Joakim götet skrev:
Va!?! Har inte alla det redan? Göteborg energi införde effektavgifter under senhösten 2022.
Man märker tydligt om man använder tvättmaskinen eller diskmaskinen samtidigt som man lagar mat.. Då blir nätavgiften väldigt dyr.. Tvättmaskinen och diskmaskinen går bara på natten på olika dagar sedan förra året och matlagningen sker senare på kvällen..
Göteborg energi baserar nätavgifterna på de tre högsta förbrukade timmarna under tre dygn som ger ”timmedeleffekten” per månad vilket kan leda till riktigt otrevliga överraskningar.
De som hade någon form av eluppvärmning när effektavgiften infördes blev i och med det tvungna att stänga av värmen vissa timmar under dygnet eller byta till annat system och hushåll med elbil fick rejäla kallduschar om man inte laddade mellan 23 och 05 på morgonen under låg effekt.
Nu har man vant sig vid detta även om centrifugen drar igång klockan 01 på natten och det har blivit en ny sommarupplevelse när grannen med elgräsklippare klipper gräset så där lagom klockan nio på söndagskvällarna när effektavgiften är som lägst.
Nej alla har inte fått det.
 
  • Gilla
Joakim götet
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Dayangel

Jag vet inte vad du har för metoder, för att runda de fysikaliska lagar som vi måste förhålla oss till när vi t.ex. bygger elnät och därigenom göra det till lägre kostnader för elanvändarna.

Jag tillhör de som blev bekymrad när elmarknaden avreglerades 1996, jag deltog i diskussionen men mina synpunkter drunknade i jubelkören.

Jag blev efter avregleringen tvungen att anpassa mig till de nya villkoren. Jag styrde t.ex. valet av uppvärmning till en varvtalsstyrd bergvärmepump, utan elspets, utifrån de nya villkoren.

Jag tycker inte om att många elnät nu ägs av nätbolag och inte längre av staten eller de kommuner där de, som idag använder elnäten och betalar skatt, bor.

Men jag kan naturligtvis inte blanda äpplen och päron om jag vill förstå hur elnäten kan byggas till låga kostnader. eftersom det inte ger någon hjälp.
Jag kommer inte med någon antydan om att det finns en teknisk lösning som rundar fysiska lagar. Du utgår från ett scenario som någon sagt; så här är det, löst det. Man kanske inte kan ändra lösningen men man kan rimligtvis ändra scenariot.

Jag gissar vidare att du som många andra utvecklare/arkitekter/designers blev lemlästad med ett pristak långt innan brainstormen på whiteboardtavlan påbörjades. Att börja med ett maxpris och sen hitta lösningen är omöjligt den enda metodiken här i världen. Det är ett konstrukt av ekonomer och för ekonomer, inget annat.
 
  • Gilla
Jättefranskan
  • Laddar…
Vi har just fått effektavgift i Växjö. Gissar det tar ett tag att "bo in sig" i det nya systemet som marknadsförs storslaget med att "NU KAN FLER VÄXJÖBOR PÅVERKA SIN NÄTAVGIFT".

Det kunde alla iofs göra innan också genom att förbruka mindre el och på så vis få ner den rörliga elöverföringsavgiften...

Förändringen innebär för ett 16A-abbonemang:
- höjning av fasta abb-avgiften från 105 kr/mån (småförbrukare) till 230 kr/mån
- sänkning av överföringsavgiften från 44 öre (småförbrukare) till 14 öre/kWh
- nytillskottet: effektavgift 42 kr/kW vardagar mellan 07:00 -- 20:00

Rent krasst betyder detta att man - relativt den gamla prismodellen - gynnar hushåll med hög förbrukning pga den betydligt lägre överföringsavgiften, under förutsättningen att man kan platta ut sin effektprofil under de tider effektavgiften beräknas (timmedelvärde av de tre högsta effekttopparna under en månad i detta fall).

Jag har väldigt begränsat med data hittills men det verkar som att vi kan klara oss på ca 3,5 kWh peak timmedelvärde, med litet eftertanke under effekträkningsperioderna*). På en månad blir det då med våra 900 kWh senaste månadens elförbrukning:

Gamla prismodellen
- abb: 105 kr
- överföring: 0,44*900 = 396 kr
Summa: 501 kr

Nya prismodellen
- abb: 230 kr
- överföring: 0,14*900 = 126 kr
- effektavgift: 3,5 * 42 = 147 kr
Summa: 503 kr

Lyckas vi hålla dessa 3,5 kW peak timmedel så går vi på ett ut, ingen prishöjning för oss.

Men handen på hjärtat, hur realistiskt är det för de flesta hushåll att klara sig på denna blygsamma toppeffekt vardagar 07:00 -- 20:00?

En kvalificerad gissning är att denna nya prismodell medför betydande ökning av nätavgiften för de flesta hushåll. Visst, "vi kan påverka nätavgiften" men bara i vilken utsträckning den ökar.

Självklart öppnar detta upp för mer av automation av avstängning av "onödiga" elförbrukare vid en given topplastnivå av köpt el, men där är åtminstone inte vi idag.
__
*) Jag har tex stängt av LLVP medan vi lagade litet käk i ugnen, försöker använda gasplattorna istf elplattorna om möjligt.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 4 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Nej alla har inte fått det.
Aha. Det ska ni vara glada för! Effektavgiften är en riktig styggelse och som liknar mer dom forna bestraffningssystemen som var i gamla Östblocken..
Och inte nog med det nu höjdes ”straffavgiften” för att staden växer så snart blir det väl att ställa klockan så man kan laga middagen innan jobbet..
 
  • Gilla
Nalleman64 och 5 till
  • Laddar…
R Riverground skrev:
Problemet är ju bastun. Vi har väldigt låga effekttoppar då vi klarar ner mot -20 i Stockholm utan elpatron. Men bastun kommer att bli omöjlig att använda förutom helger och nätter...
Många har ju dock effekttariff dygnet runt, då kan man inte basta ens på natten.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Får jag effekttariff dygnet runt så kommer elbilarna att behöva laddas dygnet runt, på en fas, oavsett elpris.

Jag kommer dock att styra laddningen utifrån den tidigare högsta effekten under månaden...
 
  • Gilla
GammaltSomNytt
  • Laddar…
F
Någonting jag stör mig på är effektiviteten i detta?

En värmepump t ex är ju mer effektiv på dagen när det är varmt. T ex nu har vi runt -1 på dagen och -10 på natten. Det sänker COP en hel del och då riskerar man åka på 9kw elspets på natten. Batterier vill gärna ha runt 20 grader varmt vid laddning så då behövs mer el på natten för att ladda bilen. Sen har vi ökad brand och vattenskade risk vid disk och tvättmaskin på natten. Dessutom jävligt irriterande att behöva lyssna på det brummandet..

Köpte nyligen elgräsklippare men nu får man passa sig så man inte klipper samtidigt som värmepumpen kör eller frugan lagar mat. Eller så får jag köpa en ny batteridriven och sedan späda ut soptippen med uttjänta litium batterier. Bra för miljön där. 🤘 Får väl köpa en gammal klippo istället.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jättefranskan och 2 till
  • Laddar…
Attitudeswe
H Harald Blåtumme skrev:
Vi har just fått effektavgift i Växjö. Gissar det tar ett tag att "bo in sig" i det nya systemet som marknadsförs storslaget med att "NU KAN FLER VÄXJÖBOR PÅVERKA SIN NÄTAVGIFT".

Det kunde alla iofs göra innan också genom att förbruka mindre el och på så vis få ner den rörliga elöverföringsavgiften...

Förändringen innebär för ett 16A-abbonemang:
- höjning av fasta abb-avgiften från 105 kr/mån (småförbrukare) till 230 kr/mån
- sänkning av överföringsavgiften från 44 öre (småförbrukare) till 14 öre/kWh
- nytillskottet: effektavgift 42 kr/kW vardagar mellan 07:00 -- 20:00

Rent krasst betyder detta att man - relativt den gamla prismodellen - gynnar hushåll med hög förbrukning pga den betydligt lägre överföringsavgiften, under förutsättningen att man kan platta ut sin effektprofil under de tider effektavgiften beräknas (timmedelvärde av de tre högsta effekttopparna under en månad i detta fall).

Jag har väldigt begränsat med data hittills men det verkar som att vi kan klara oss på ca 3,5 kWh peak timmedelvärde, med litet eftertanke under effekträkningsperioderna*). På en månad blir det då med våra 900 kWh senaste månadens elförbrukning:

Gamla prismodellen
- abb: 105 kr
- överföring: 0,44*900 = 396 kr
Summa: 501 kr

Nya prismodellen
- abb: 230 kr
- överföring: 0,14*900 = 126 kr
- effektavgift: 3,5 * 42 = 147 kr
Summa: 503 kr

Lyckas vi hålla dessa 3,5 kW peak timmedel så går vi på ett ut, ingen prishöjning för oss.

Men handen på hjärtat, hur realistiskt är det för de flesta hushåll att klara sig på denna blygsamma toppeffekt vardagar 07:00 -- 20:00?

En kvalificerad gissning är att denna nya prismodell medför betydande ökning av nätavgiften för de flesta hushåll. Visst, "vi kan påverka nätavgiften" men bara i vilken utsträckning den ökar.

Självklart öppnar detta upp för mer av automation av avstängning av "onödiga" elförbrukare vid en given topplastnivå av köpt el, men där är åtminstone inte vi idag.
__
*) Jag har tex stängt av LLVP medan vi lagade litet käk i ugnen, försöker använda gasplattorna istf elplattorna om möjligt.
Oj. Svårt att få den prismodellen att inte bli dyrare. Bara stora villor med elbil som tjänar på den förändringen...

Potatiskok och stek i ugn ligger väl på iaf 2kWh/h. Råkar man ha en tvätt igång tillkommer kanske 1kWh/h

Har man en 3kW VVB är det ju svårt att komma under 5kWh/h vid matlagning utan smartstyrning som hindrar en oturlig termostattriggning i VVB
 
D Dayangel skrev:
Jag kommer inte med någon antydan om att det finns en teknisk lösning som rundar fysiska lagar. Du utgår från ett scenario som någon sagt; så här är det, löst det. Man kanske inte kan ändra lösningen men man kan rimligtvis ändra scenariot.

Jag gissar vidare att du som många andra utvecklare/arkitekter/designers blev lemlästad med ett pristak långt innan brainstormen på whiteboardtavlan påbörjades. Att börja med ett maxpris och sen hitta lösningen är omöjligt den enda metodiken här i världen. Det är ett konstrukt av ekonomer och för ekonomer, inget annat.
Dayangel

Om du inte förstod det i det jag tidigare skrev så har jag sedan avregleringen, som skedde 1996, påbörjat en anpassning till den och hunnit ganska långt i min anpassning.

Det är mitt sätt att ”ändra scenariot”.

Fler kan naturligtvis följa mitt exempel och genomföra en anpassning till de nya villkoren men det är för de flesta ingen ”quick fix”. Vi har i princip haft åren sedan 1996 på oss.

Jag har i flera år försökt berätta för andra, med det verkar ha varit för döva öron.

Vi får se hur villkoren blir när ”mitt” elnätsbolag inför effektavgifter. Men jag är idag inte speciellt orolig eftersom jag, som jag skrivit, redan har anpassat mig.

Det kan därför tänkas att effektavgifter för mig inte innebär en ökad kostnad.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Blir det effekttariff på solelen med?
 
  • Haha
TommyC
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.