J Jaggatagga skrev:
Ved är bra då det i praktiken inte går att straffskatta i den mån staten har kontroll över drivmedel och el. I alla fall inte för oss på landsbygden.
Precis. Det kreativa de kan komma på dock, utöver ännu högre krav på effektivitet i förbränningen för att ens få godkänt bygglov till att börja med, är ju att se till så sotaren får en EU-bibel med nya krav som underkänner var och varannan installation vid senare tillfälle. Kanske lika bra att göra en ljusskygg installation bortom myndigheternas insyn direkt?
 
  • Gilla
Jonatan Hammarstedt
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är nätägarna dom inför och sätter avgiften. Från EI kommer kravet att det ska göras.

Nej, det innebär inte en prishöjning. Ändringen påverkar inte intäktsramen.
Det är stor chans att det kommer bli en kostnads ökning.

Sen förstår jag inte vitsen. Eftersom När vi förbrukar som mest då är den allmänna förbrukningen ganska låg.

Det är en avgiftshöjning enligt mig.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det är stor chans att det kommer bli en kostnads ökning.

Sen förstår jag inte vitsen. Eftersom När vi förbrukar som mest då är den allmänna förbrukningen ganska låg.

Det är en avgiftshöjning enligt mig.
Som så ofta så blir det en prishöjning för alla som inte dansar den solidariska klimatdansen och anpassar sitt beteende. Ungefär som ett elkoppel på en hund.
 
  • Gilla
Jättefranskan och 5 till
  • Laddar…
B
Kan det vara så att dagens effekttoppar beror på att människor och barn är iväg på arbete, dagis dagtid och sover nattetid.

Vad mer kan vi ändra? Sova på dagen? Duscha kl 14 eller 04? Nattkok i köket? Använda engångsbestick? Utekläder inomhus?
 
  • Gilla
vcx och 10 till
  • Laddar…
B bygges skrev:
Kan det vara så att dagens effekttoppar beror på att människor och barn är iväg på arbete, dagis dagtid och sover nattetid.

Vad mer kan vi ändra? Sova på dagen? Duscha kl 14 eller 04? Nattkok i köket? Använda engångsbestick? Utekläder inomhus?
Bror duktiga med passivhus som håller värmen i 3 dagar kommer snart och förklarar hur du lätt förskjuter värmeproduktionen till billiga timmar.
 
  • Gilla
Jättefranskan och 7 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det är stor chans att det kommer bli en kostnads ökning.

Sen förstår jag inte vitsen. Eftersom När vi förbrukar som mest då är den allmänna förbrukningen ganska låg.

Det är en avgiftshöjning enligt mig.
Det blir INTE en avgiftshöjning.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Arg
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
D Dayangel skrev:
Bror duktiga med passivhus som håller värmen i 3 dagar kommer snart och förklarar hur du lätt förskjuter värmeproduktionen till billiga timmar.
Det kommer påverka exakt 0 för mig att skjuta på värmeproduktionen då den inte använder sig av el.
 
D Daniel 109 skrev:
Det blir INTE en avgiftshöjning.
Jag gjorde ett väldigt snabbt överslag på Mälarenergis effekttariff med min förbrukning under 2023 och den nya "nätavgiften" skulle i mitt fall bli ca 800kr i genomsnitt under höglastperioden nov-mar, ungefär 500kr under låglast april-okt. Kontra den fasta på 520kr/månad som jag har via e.on idag. Har du nåt belägg för ditt påstående eller läser du nätägarnas bibel?
 
  • Gilla
nissenhj och 4 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Det kommer påverka exakt 0 för mig att skjuta på värmeproduktionen då den inte använder sig av el.
Lyckligt lottad 🙏
 
Ja, för fig som enskild abonnent kan det bli dyrare, eller billigare. Men det påverkar inte de totala avgifterna. De måste ligga inom intäktsramen.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Attitudeswe
B bygges skrev:
Kan det vara så att dagens effekttoppar beror på att människor och barn är iväg på arbete, dagis dagtid och sover nattetid.

Vad mer kan vi ändra? Sova på dagen? Duscha kl 14 eller 04? Nattkok i köket? Använda engångsbestick? Utekläder inomhus?
Du måste ju inte värma vattnet sammtidigt som du duschar.

Har du en kvalitets DM/TM så lär det vara riskfritt att förskjuta dess körning till natten.

Har du laddbar bil så är det lätt att schemalägga den till natten.

Har du elgolvvärme i något badrum så kan du ju pausa den när du lagar mat - hinner inte tappa värmen den timmen.

Lock på kastrullen och eftervärme på ugnen kapar lite toppeffekt.

Ungarna kan hibernera speldatorn när man äter - osv

Eller så betalar man ca 50kr extra i månaden och fortsätter som innan..
 
  • Gilla
  • Älska
  • Ledsen
Fairlane och 6 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ja, för fig som enskild abonnent kan det bli dyrare, eller billigare. Men det påverkar inte de totala avgifterna. De måste ligga inom intäktsramen.
Du har som så alltid en förmåga att blanda ihop korten.. ingen gnäller om intäkterna till nätägarna. När folk beklagar sig och skriver att det så klart blir avgiftshöjningar så avser dom högst troligt sig själva i den halva skaran som tar förlusterna av detta hittepå. Den andra duktiga halvan plockar vinsterna och ekvationen blir noll, ingen ifrågasätter denna matematik.
 
  • Gilla
antett och 2 till
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Har du en kvalitets DM/TM så lär det vara riskfritt att förskjuta dess körning till natten.

Har du laddbar bil så är det lätt att schemalägga den till natten.
Det är fritt fram för nätägaren att ha avgift för effekten även på natten.

Och diskmaskinen går 2 gånger per dygn här så den ställer till det ändå. Det som skulle kunna hjälpa är att koppla TM/DM till varmvatten.
 
  • Gilla
antett
  • Laddar…
Attitudeswe
S sjoelund skrev:
Det är fritt fram för nätägaren att ha avgift för effekten även på natten.

Och diskmaskinen går 2 gånger per dygn här så den ställer till det ändå. Det som skulle kunna hjälpa är att koppla TM/DM till varmvatten.
Effektavgiften skall vara differentierad över dygnet, så den måste rimligtvis hållas lägre på natten (2027 och senare då).

VVB kan kopplas om till enfas så minskar dess bidrag till peak effekt också... Har man värmepumpsberedare kan man förbjuda elpatronen dagtid.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Effektavgiften skall vara differentierad över dygnet, så den måste rimligtvis hållas lägre på natten (2027 och senare då).
Från deras synvinkel kan den lika gärna bli högre. Det är högre klimatavtryck på natten (ingen sol) och flera månader om året är det billigare el på dagen än på natten...
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.