Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Har du bara ett jämnt effektuttag så kommer du få sänkt avgift; oavsett hur mycket energi du köper.
Jag har räknat på det och får ökning omkring 10%. Min förbrukning är i princip konstant plus antingen spis, TM eller DM...
 
Jag har ju redan redovisat utfallet av den nya effektavgiften ovan, med förutsättningarna som Växjö Energi AB ger.

Kan summera.

Under förutsättningen att jag kan klara mig på ett timmedelvärde 3,5 kW på de de tre högsta effekttopparna under månaden så går jag i princip jämnt ut mot tidigare prismodell under vintermånader. Observera: detta är verkligen ett udda och extremt lågt timmedelvärde för typisk villa med 16A abonnemang, men valde det som exempel på hur detta faller ut.

Under sommarmånader får jag betala ungefär 2,5 ggr högre nätavgift jfr tidigare. Orsaken är ett kraftigt höjt månadsabonnemang främst.

Någon snackade om att det inte handlar om annat än att omfördela nätavgifterna. Då är frågan: till vem fördelas mina bevisligen ökade utgifter? Och varför behöver denna mottagare nu helt plötsligt mitt ökade bidag?
 
Redigerat:
  • Gilla
Lullejulle och 2 till
  • Laddar…
Dina uppgifter ser konstiga ut. Att höja den fasta avgiften samtidigt som man inför en effektavgift känns konstigt. Men jag lyckas inte hitta äldre nätavgifter. Länken som sägs gå till dem går till de aktuella priserna.

Du räknar visserligen med en låg förbrukning. Men ändå.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Ja, får nog se min lilla kalkyl som ett "best case"-scenario - få kan få annat än en ökning.

Måste ju komplettera med en kalkyl över vad förändringen innebär under sommaren.

Om vi som tidigare räknar på ca 3,5 kW peak timmedelvärde köpt el (medelvärde av de tre högsta under månaden). På en månad blir det då med våra 95 kWh köpt el för juni -23:

Gamla prismodellen
- abb: 105 kr
- överföring: 0,44*95 = 42 kr
Summa: 147 kr

Nya prismodellen
- abb: 230 kr
- överföring: 0,14*95 = 13 kr
- effektavgift: 3,5 * 42 = 147 kr
Summa: 390 kr

Här får jag, med min blygsamma peak timmedel på 3,5 kW, en fördyring av nätavgiften med 2,65 ggr...

Dvs på årsbasis blir detta kännbart även om man har en förhållandevis låg peakeffekt. Och givetvis, progressivt värre om man har låt säga dubbla peakeffekten.

Rena rama rånet detta anser jag, det var dyrt innan detta infördes men nu blir det absurt.
Jag repeterar tidigare postad kalkyl så du kan se vad jag hänvisar till, Daniel.
 
Attitudeswe
D Daniel 109 skrev:
Dina uppgifter ser konstiga ut. Att höja den fasta avgiften samtidigt som man inför en effektavgift känns konstigt. Men jag lyckas inte hitta äldre nätavgifter. Länken som sägs gå till dem går till de aktuella priserna.

Du räknar visserligen med en låg förbrukning. Men ändå.
Skärmdump av elnätsavgifter för Växjö Energi, priser för små- och normalförbrukare, startar 2023-04-01.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Halverad rörliga avgift och månadsavgift sänkt för att inkludera ca 1.5kW
 
Grejen var att jag låg på "småförbrukare", lågt månadsabonnemang men litet högre rörligt. Utfallet av effektavgift blir mycket negativt i mitt fall som jag visat, till och med med extremt blygsamma 3,5 kW max timmedelvärde.
 
  • Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
Just i mitt fall kanske jag kan mitigera en del genom att solcellsinstallationen gör att maxeffekter sommartid kan absorberas av egenproduktion under dygnets ljusa timmar, där effektavgiften är aktuell.

Men så är det inte för alla. Summa summarum är detta en ganska ordentlig nätavgiftshöjning man tryckt igenom.
 
  • Gilla
grapper och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Det jag pratar om är huruvuda en ökning av en avgift är just en ökning av en avgift. Inte generellt om hur man hanterar elkostnader.
För att återgå till min poäng:
Om jag vid tidpunkt 1 köper vara A för 100 kronor och vid tidpunkt 2 måste betala 120 kronor för samma vara så är det en prishöjning, oavsett om man kallar det en avgift. Att det finns en vara B vid tidpunkt 2 som kostar 80 kronor är irrelevant.
Om jag går in på min situation (det kanske underlättar för en del?) så är det så att antingen måste jag betala de 20% mer för elen eller så får jag låta mina vattenledningar frysa sönder.
Hej TRJBerg

Hur olika vi kan se på hur vi kan tackla problematiken som har uppstått genom att elanvändarnas förändrade användning av elnätet innebär ökade kostnader för att modifiera (bygga ut, och förstärka) redan byggda elnät i förtid. Bland annat pådrivet av elanvändarnas efterfrågan efter avregleringen 1996.

Och den möjlighet (det val) vi som elanvändare erbjuds att bidra till att för egen del hålla ned denna kostnadsökning genom ett val till förändring.

En förändring som innebär att effektflödet i elnätet blir mera konstant.


Ett starkt förenklat exempel

När bensinbolaget bygger en självbetjäningsmack (utan butik och personal) i närheten av den bensinmack vi brukar använda och där erbjuder ett lägre pris på bensinen, eftersom personalens löneökningar och butikens ökade hyreskostnader inte finns där.

Bensinbolaget får då in samma totala intäkter på de två mackarna. Men kunderna kan nu välja om de vill köpa bensinen till en högre kostnad på grund av löne- och hyresökningar i den gamla macken, eller till en lägre kostnad än förut genom den nya självbetjäningsmacken.

Utan förändringen (före tillkomsten av självbetjäningsmacken) så fanns inte det valet. Utan då steg kostnaden för alla som tankade. Nu finns en valmöjlighet som inte fanns förut.

Om vi antar att priset före den nya mackens tillkomst, var 20 kr/liter så är nu priset på den nya macken 19 kr/liter, samtidigt som priset i den gamla macken har tvingats att höjas till 21 kr/liter

Jag ser i mitt starkt förenklade exempel hur TRJBerg står mellan de två tankställena och irriterat påpekar att priset höjts till 21 kr, medan andra som tänker tanka, konstaterar att det finns ett alternativ bredvid som erbjuder priset 19 kr/liter.

I värsta fall så är det några som missar det lägre priserbjudandet på grund av att TRJBerg då, med sin argumentation, flyttar deras focus till priset i den gamla macken och missar den nya macken.

Slut på exemplet.

Jag har bland annat i inläggen #47, #59 och #77 i denna tråd beskrivit hur jag, sedan avregleringen, (som jag var tveksam till, när den infördes 1996) ändå ”tagit skeden i vacker hand” och långsiktigt anpassat och förändrat min elanvändning till de nya villkoren som faktiskt avregleringen syftar till.

Det har inneburit att vi kan sätta upp solceller på våra tak, och det har inneburit en prispress på elpriset. Men en nackdel är t.ex. att elpriset nu varierar och att det vi nu ser, flera år efter avregleringen 1996, att kostnaderna för förtida uppgraderingar (förstärkning) av elnätet rusar iväg.

Rimligen så kommer t.ex. de som satsat på (stora) solcellsanläggningar på sina tak och t.ex. avser att skyffla mera effekt (och elenergi) från huset än till huset, att märka att det innebär ökade kostnader för driften av elnäten. Kostnader som (enligt energimarknadsinspektionen) skall betalas av de som orsakar kostnaden.
 
  • Gilla
nb. och 3 till
  • Laddar…
O
S sjoelund skrev:
Från deras synvinkel kan den lika gärna bli högre. Det är högre klimatavtryck på natten (ingen sol) och flera månader om året är det billigare el på dagen än på natten...
Nja det stämmer inte. det är ett undantag att elen är billigare dagtid soliga dagar.
 
Attitudeswe
Under sommaren är der ändå rätt vanligt. Tittade på SE3 första 2v i juli och då var elen billigare mitt på dagen än mitt i natten hälften av dagarna:

1-4, 8-9 11-12e var det billigare mitt på dagen än mitt i natten

Tittar man första 14 dagarna i jaj ser man liknande mönster: 1, 4-7, 9, 13-14 så var det billigare mitt på dagen än mitt i natten.
 
Redigerat:
Attitudeswe
Skulle det inte vara bättre om elnätsbolagen vänder på effektavgiften? Det är ju synd om lokal solel inte nyttjas sommartid t.ex.

Om man istället höjer den fasta månadsavgiften och sen betalar ut bonus till dom som drar ner sin effekt när det gynnar nätet... Max bonus motsvarar att hela månadsavgiften stryks. Max straff upp till dubbla månadsavgiften (eller inget straff alls).

Säg att jag i januari förbrukar 2500kWh. Det är en snitteffekt på 3.3kW.

Om elnätsbolaget 24 timmar i förväg annonserar om vilka timmar jag skall hålla nere min effekt så kan jag få säg 40 kr rabatt per kW om jag lyssnar eller 40kr straff per kW om jag inte lyssnar och råkar ladda bilen den tiden. Staff utgår först om man överskrider sitt snitt med mer än 1kW (så att sparsam matlagning ej löser ut straff). Nivån på effektavgiften kan vara dynamisk för att nätbolaget skall kunna uppnå önskat utfall till så låg kostnad som möjligt.

Antingen väljer bolaget att dom varje dag vill använda modellen och då får 40kr bli 0.4kr, eller så använder dom den bara max 2 ggr per månad och då kan nivån ligga på 40kr.

Nattens billigaste 3 timmar kan straffas om elnätet har många elbilar t.ex. Kan jag få 50kr för att ladda min bil med 50kWh när elen är en aning dyrare så kan jag tänka mig göra det...

Har man API så kan man bevaka meddelandet. Annar kan man ju förstå att kallt och blåsigt troligtvis utlöser hög effektavgift.

Max nivå på straff och bonus riskerar ju iofs att man slutar lyssna i slutet av månaden. Men det kanske går att lösa om halva överskjutande straff/bonus flyttar med till nästa månad.
 
Synd om alla med elvärme samt alla med elbil som får ökade kostnader. En elbilsladdning = max effekttaxa den månaden (+660kr/mån på vintern här). Att fisladda enfasigt går så sakta att det går åt mer energi samt att de billiga timmarna inte räcker.

Dessutom blir vi lurade.
För att det ska vara kostnadsneutralt för oss kunder måste vi ha använda betydligt mindre toppeffekt än vad lokalnätet redan är byggt för.
T.ex. är nätet byggt för 5,5 kW per hushåll SAMTIDIGT KONTINUERLIGT där jag bor, men för att slippa högre nätavgift totalt behöver vi ligga på 2 kW i topp. I områden som inte har fjärrvärme kan lokalnätet vara dimensionerat för 11 kW.
Effektavgiften borde inte börja räkna från 0kW utan "straffet" kan gott börja vid t.ex. 5 kW, när man går över den kapacitet alla kan nyttja samtidigt och det faktiskt blir trångt i nätet om alla gör det samtidigt.

Elpriset är en bra signal att styra efter, och den finns ju redan!
Effekttaxan i lokalnätet bör bara gälla de verkliga höglasttimmarna (morgon/tidig kväll) och övrig tid endast över viss effekt eller fritt. "Det är för krångligt för kunderna att förstå" är säkert ett motargument där, så "bättre att straffa alla hela tiden".

Kommer vi få problem med lokalelnätet på soliga dagar?
Hushåll med solceller trycker ut el i lokalnätet men grannarna med elbil vill inte ladda pga effektavgiften fast att elenergipriset är lågt, så elen måste upp längre i nätet.
 
  • Gilla
grapper och 2 till
  • Laddar…
O
martin43 martin43 skrev:
Synd om alla med elvärme samt alla med elbil som får ökade kostnader. En elbilsladdning = max effekttaxa den månaden (+660kr/mån på vintern här). Att fisladda enfasigt går så sakta att det går åt mer energi samt att de billiga timmarna inte räcker.

Dessutom blir vi lurade.
För att det ska vara kostnadsneutralt för oss kunder måste vi ha använda betydligt mindre toppeffekt än vad lokalnätet redan är byggt för.
T.ex. är nätet byggt för 5,5 kW per hushåll SAMTIDIGT KONTINUERLIGT där jag bor, men för att slippa högre nätavgift totalt behöver vi ligga på 2 kW i topp. I områden som inte har fjärrvärme kan lokalnätet vara dimensionerat för 11 kW.
Effektavgiften borde inte börja räkna från 0kW utan "straffet" kan gott börja vid t.ex. 5 kW, när man går över den kapacitet alla kan nyttja samtidigt och det faktiskt blir trångt i nätet om alla gör det samtidigt.

Elpriset är en bra signal att styra efter, och den finns ju redan!
Effekttaxan i lokalnätet bör bara gälla de verkliga höglasttimmarna (morgon/tidig kväll) och övrig tid endast över viss effekt eller fritt. "Det är för krångligt för kunderna att förstå" är säkert ett motargument där, så "bättre att straffa alla hela tiden".

Kommer vi få problem med lokalelnätet på soliga dagar?
Hushåll med solceller trycker ut el i lokalnätet men grannarna med elbil vill inte ladda pga effektavgiften fast att elenergipriset är lågt, så elen måste upp längre i nätet.
Man kan ställa ner laddströmmen, och man behöver väldigt sällan ladda 0-100% över en natt. Själv kör jag max runt 5 mil per dag vilket är i runda slängar 10 kWh vilket man enkelt toppar upp med väldigt långsam laddning.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
O olsjo skrev:
Man kan ställa ner laddströmmen, och man behöver väldigt sällan ladda 0-100% över en natt. Själv kör jag max runt 5 mil per dag vilket är i runda slängar 10 kWh vilket man enkelt toppar upp med väldigt långsam laddning.
Ja, det funkar dag till dag. Och då får man köpa elen till priset som gäller då, många veckonätter finns inte något överskott på grön el och elen är smådyr. Vi laddar idag bara när det finns överskott på energi i hela elsystemet. Tex laddar vi för hela veckan på helgnatten. Effektavgiften innebär att det kostar 500kr extra att åka på en utflykt över helgen där man kommer hem med nära tom bil och vill ladda upp den över natten.
Att ladda med 1-fas 6A gör att det går åt 20-30% mer energi totalt så länge det inte är för kallt ute, för då går det inte att ladda alls om batteriet behöver värmas.
 
martin43 martin43 skrev:
Synd om alla med elvärme samt alla med elbil som får ökade kostnader. En elbilsladdning = max effekttaxa den månaden (+660kr/mån på vintern här). Att fisladda enfasigt går så sakta att det går åt mer energi samt att de billiga timmarna inte räcker.

Dessutom blir vi lurade.
För att det ska vara kostnadsneutralt för oss kunder måste vi ha använda betydligt mindre toppeffekt än vad lokalnätet redan är byggt för.
T.ex. är nätet byggt för 5,5 kW per hushåll SAMTIDIGT KONTINUERLIGT där jag bor, men för att slippa högre nätavgift totalt behöver vi ligga på 2 kW i topp. I områden som inte har fjärrvärme kan lokalnätet vara dimensionerat för 11 kW.
Effektavgiften borde inte börja räkna från 0kW utan "straffet" kan gott börja vid t.ex. 5 kW, när man går över den kapacitet alla kan nyttja samtidigt och det faktiskt blir trångt i nätet om alla gör det samtidigt.

Elpriset är en bra signal att styra efter, och den finns ju redan!
Effekttaxan i lokalnätet bör bara gälla de verkliga höglasttimmarna (morgon/tidig kväll) och övrig tid endast över viss effekt eller fritt. "Det är för krångligt för kunderna att förstå" är säkert ett motargument där, så "bättre att straffa alla hela tiden".

Kommer vi få problem med lokalelnätet på soliga dagar?
Hushåll med solceller trycker ut el i lokalnätet men grannarna med elbil vill inte ladda pga effektavgiften fast att elenergipriset är lågt, så elen måste upp längre i nätet.
Men elbolaget vill ju ha in lika mycket pengar. För att få in lika mycket pengar när alla optimerar så måste ju slutresultatet bli mindre för samma peng.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.