33 589 läst · 82 svar
34k läst
82 svar
Egna tändkottar till kamin - doppade i vad?
Tallkottar lagom stora tycker jag.
Trevlig present när man blir bjuden på middag med en äggkartong full med tändkottar
Lite billigare än detta
"Braskotten | CDON" https://cdon.se/inredning-och-moble...DvNWiVnScrlQ62eskZIaAkSYEALw_wcB&gclsrc=aw.ds
Trevlig present när man blir bjuden på middag med en äggkartong full med tändkottar
Lite billigare än detta
"Braskotten | CDON" https://cdon.se/inredning-och-moble...DvNWiVnScrlQ62eskZIaAkSYEALw_wcB&gclsrc=aw.ds
Om jag hadde gjort det hadde miljötalibanerna påstått att det vore förbjudet.Chubba skrev:
Tändkottar till försäljning eller som present kan jag förstå, men för att tända eld räcker det bra med tyre, näver eller finspäntad aspved.
Så har jag också gjort. Torkade tallkottar som doppas i smälta stearinstumpar. Jag har knappt använt det själv utan gett bort det som present. Ingen har meddelat mig att det blev problem med kaminen.Åsa Lund skrev:
Mvh Mackk
Jovisst - det är nog rätt - men nu gällde det ju kottar! En mjölkförpackning borde inte väcka någon miljötaliban tycker jag.F fribygg skrev:
Årets julklapp??Åsa Lund skrev:
Gillar att de motiverar priset med att de plockat ut fröna ur kotten... Och att lädret är återvunnet (istället för att skippa det helt).
Miljötalibanerna reagerar ju starkt bara man nämner möjligheten att man någon ggn övervägt att tända sin kamin med en tom äggkartong, det påstås vara förbjudet.Chubba skrev:
Kottar kan ju vara trevligt även vid utomhuseldning, lätt för ungar att plocka med.
Jiji skrev:
Det var nått som stod i vår conturamanual, hittar inte den nu men hittat liknande info vid googling från contura:A ArneTW skrev:
"Stearinljus
Använd inte överblivna stearinljus som bränsle. Smält stearin rinner ner i
kaminens spjällsystem så att spjället blir obrukbart. Denna reparation blir
mycket kostsam."
Kan kanske stämma lite. För mig rann stearin ner i asklådan, fick skrapa rent den. Spjället som sitter ovanför asklådan satt också fast en eldning (nästkommande eldning brann det upp). Så det blev ingen kostsam reparation, bara lite irriterande...
Slänger man in stumpar och bitar av stearin förstår jag att det rinner.K kattlucka skrev:
Men lättdoppade kottar för eldstart lär inte vara nåt problem ens i en Contura...
/ATW
Funderar om biltemas "träull doppad i paraffin" bara är doppad i parrafinlösning. Har inte märkt av några fläckar/rester i contura kaminen på ovanvåningen. Förra husägaren eldade allt möjligt o även med tändvätska i denna kamin och roslagsspisen på nedervåningen.B BSOD skrev:
Ja det verkar ju iof rimligt.K kattlucka skrev:
I vår gamla köksspis brinner det upp det blir ju rätt varmt. Min mormor gjorde samma sak i en likadan spis utan problem. Men nya kaminer är säkert känsligare.