383 153 läst · 701 svar
383k läst
701 svar
Egenbyggt enplanshus och rejält garage
Live från bygget!
Nu är golvet färdigt i hemmabio och badrummet, och en yttervägg i hemmabion har fått osb. Arbetet fortsätter!
Nu är golvet färdigt i hemmabio och badrummet, och en yttervägg i hemmabion har fått osb. Arbetet fortsätter!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Mycket bra fråga! Är ju lite mera som ska på plats innan det blir dags för tätskikt... Under februari månad tycker jag väl borde gå!oscarwww skrev:
Total budget 300 000 € inklusive allt, och hittills håller vi nog budget ganska bra men jag skulle ju inte bli förvånad om det blir 5-10% över, som en budget ska...
Tyvärr måste jag göra er besvikna nu, för vi hann inte få alla golv klara i helgen...
Även om golvspånet inte hade tagit slut hade vi inte hunnit, men vi har kommit en god bit på vägen. Allt vatten är draget och allt är klart för att lägga spånet, och då min far stått och sågat osb till och från hela helgen har vi nu den mesta osb till ytterväggarna färdigt sågat, så väggarna kommer gå med rasande fart när väl golvet är färdigt!
Även om golvspånet inte hade tagit slut hade vi inte hunnit, men vi har kommit en god bit på vägen. Allt vatten är draget och allt är klart för att lägga spånet, och då min far stått och sågat osb till och från hela helgen har vi nu den mesta osb till ytterväggarna färdigt sågat, så väggarna kommer gå med rasande fart när väl golvet är färdigt!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Och jag som skulle ta kvällen ledig med en film i soffan. Ligger i kalsonger under en filt, med chipsskålen på bordet och en katt i famnen, underbart.
Poff, då gick strömmen.
Det stormar ganska duktigt här på Åland nu, och efter att elen kommit till och från i tjugo minuter så det var bara att städa undan, klä på sig, och åka tillbaka till bygget... Man kan alltid jobba på bygget!
Poff, då gick strömmen.
Det stormar ganska duktigt här på Åland nu, och efter att elen kommit till och från i tjugo minuter så det var bara att städa undan, klä på sig, och åka tillbaka till bygget... Man kan alltid jobba på bygget!
Logga in
Skapa konto
En milstolpe!
Ikväll fick jag äntligen allt golvspån klart, vilken känsla att slippa balansera på balkarna mera!
(Okej, den skarpögde kanske ser att det är en bit som fattas vid vattenskåpet, det är för att vi ska komma åt att dra de två sista vattenrören när sambon kommer hem och kan hjälpa mig.)
Ikväll fick jag äntligen allt golvspån klart, vilken känsla att slippa balansera på balkarna mera!
Logga in
Skapa konto
(Okej, den skarpögde kanske ser att det är en bit som fattas vid vattenskåpet, det är för att vi ska komma åt att dra de två sista vattenrören när sambon kommer hem och kan hjälpa mig.)
Nu går det undan! Plötsligt är hemmabion färdigt skivad och övriga innerväggar sätts igen med rasande fart. Tror nog att alla väggar är skivade (förutom badrum då vi inte har någon plywood hemma) innan helgen är över.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Här kommer en säkerligen dum fråga: varför reglar ni innerväggarna innan ni lägger golvspånet? Jag hade tänkt göra tvärtom. Det känns som att det blir lite lättare att lägga golvspånet då, och jag ser ingen direkt nackdel med att det skulle bli svårare att regla innerväggar.
Men det kanske är så man gör? Jag har ingen erfarenhet direkt.
Ingen dum fråga alls!joakim_j skrev:Här kommer en säkerligen dum fråga: varför reglar ni innerväggarna innan ni lägger golvspånet? Jag hade tänkt göra tvärtom. Det känns som att det blir lite lättare att lägga golvspånet då, och jag ser ingen direkt nackdel med att det skulle bli svårare att regla innerväggar.
Det är enklare att göra som du föreslår, jag hade faktiskt tänkt göra så själv, men det har sina nackdelar. Till exempel kan du få flanktransmissioner av ljud från ett rum till ett annat, de minskar om du separerar golven mellan rummen. Hur stor skillnaden i slutändan blir vet jag inte, men allt som kan minska ljud är för oss värt att satsa på!
Sen sänkte jag golvet i badrummet med någon centimeter för att kunna flytspackla utan att bli mycket högre än de andra golven, och då var jag ju illa tvungen att ha det golvet skilt.
Sen kan man ju också argumentera för att det blir lättare ifall det skulle hända något och man måste öppna upp golven, men det känns som en ganska liten faktor i sammanhanget.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 943 inlägg
Det är vanligare att man lägger golvspån över hela och sedan ställer innerväggarna, mindre såga i golvet och att passa in mot innerväggar.
Efter ännu en heldag på bygget med farsan och sambon, och med lite intressanta lösningar ibland...
Så är nu äntligen all osb på plats på loftet! Två kvadratmeter isolering kvarstår i badrummet (isoleringen tog slut idag) och sen är vi i princip redo att sätta plywood! Nästa steg blir nog att börja gipsa taken, och jag ser fram emot att inviga min nyinköpta skivhiss.
Logga in
Skapa konto
Så är nu äntligen all osb på plats på loftet! Två kvadratmeter isolering kvarstår i badrummet (isoleringen tog slut idag) och sen är vi i princip redo att sätta plywood! Nästa steg blir nog att börja gipsa taken, och jag ser fram emot att inviga min nyinköpta skivhiss.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto