384 347 läst · 701 svar
384k läst
701 svar
Egenbyggt enplanshus och rejält garage
Ännu en vecka har passerat och med den avklarad är vi nu uppe i 1500 timmar på projektet!
Elen på loftet är nu färdig i ytterväggarna, avloppet är klart och hela mellanbjälklaget samt installationsskiktet är isolerat. Har fortsatt regla upp innerväggar så vi kan dra vatten och avlopp till rätta ställen. Om ni undrar varför väggen till toaletten är så tätt reglad så är det för att jag först reglade upp med cc-600 av bara farten, och sen insåg att de ju ska vara cc-450 enligt säker vatten så då kompletterade jag bara med extra reglar mellan.
Sen var vi till Ekerö och hämtade ett kök som vi hittade på Blocket, och jag som har tyckt att det varit fullt nere i garaget redan innan börjar tycka att det inte blev bättre av ett kök ytterligare... Nåväl, nu råder det ju bara aktivitet på loftet, så då gör det inte så mycket att det är fullt där nere.
I veckan fortsätter arbetet med innerväggar, vatten- och värmerör, samt golvspån. Det är riktigt roligt att börja få upp väggarna så man ser hur rummen blir och verkligen kan känna efter om de känns bra!
Vad gäller gångjärnen så har de inte varit prioriterade. Har skruvat bort ett gångjärn och själva tappen, och ska fundera vidare lite på hur man bäst kan göra det.
Tappen sitter dock som svetsad i gångjärnet, så jag misstänker att de nypt fast ordentligt och funderar hur mycket detta bidragit till att tappen lossnade. Om de nypt fast ordentligt blir det ju våldsamma vridande krafter på svetsen samtidigt som det är skjuvande krafter. Nåväl, något utearbete måste man ju spara till de varmare årstiderna!
Elen på loftet är nu färdig i ytterväggarna, avloppet är klart och hela mellanbjälklaget samt installationsskiktet är isolerat. Har fortsatt regla upp innerväggar så vi kan dra vatten och avlopp till rätta ställen. Om ni undrar varför väggen till toaletten är så tätt reglad så är det för att jag först reglade upp med cc-600 av bara farten, och sen insåg att de ju ska vara cc-450 enligt säker vatten så då kompletterade jag bara med extra reglar mellan.
Sen var vi till Ekerö och hämtade ett kök som vi hittade på Blocket, och jag som har tyckt att det varit fullt nere i garaget redan innan börjar tycka att det inte blev bättre av ett kök ytterligare... Nåväl, nu råder det ju bara aktivitet på loftet, så då gör det inte så mycket att det är fullt där nere.
I veckan fortsätter arbetet med innerväggar, vatten- och värmerör, samt golvspån. Det är riktigt roligt att börja få upp väggarna så man ser hur rummen blir och verkligen kan känna efter om de känns bra!
Vad gäller gångjärnen så har de inte varit prioriterade. Har skruvat bort ett gångjärn och själva tappen, och ska fundera vidare lite på hur man bäst kan göra det.
Tappen sitter dock som svetsad i gångjärnet, så jag misstänker att de nypt fast ordentligt och funderar hur mycket detta bidragit till att tappen lossnade. Om de nypt fast ordentligt blir det ju våldsamma vridande krafter på svetsen samtidigt som det är skjuvande krafter. Nåväl, något utearbete måste man ju spara till de varmare årstiderna!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Ikväll har jag spenderat lite tid på något jag länge längtat efter: förbereda för min AV-hörna i hemmabion.
Började med att hämta ut ett paket från posten innehållande banankontakter, och var tvungen att prova montera tre par i ett doslock för att se om det fick plats. Detta blir då alltså anslutningen bakom förstärkaren för frontarna + centern.
Sen gjorde jag klart dragningen av alla tomrör och dosor.
I de två dosorna längst till vänster blir det överst frontarna+centern, och under det basarna. I nästa par dosor blir det höger surround+baksurround i ena dosan, och vänster sida i andra dosan. Ytterligare ett steg till höger till nästa par kommer det dubbla UTP för nätverk, och en dosa för ett eluttag. Det får bli en router här då jag kommer ha säkert 5 enheter som jag vill ha trådat nätverk till. Sen kommer vi till raden med fyra dosor, där den översta matas av en 5G2,5 som delas upp till de undre tre dosorna, en fas till varje. Denna säkras till en början av med en 3x10A säkring då det borde räcka fint flyt nuvarande elektronik, men om man någonsin skulle skaffa våldsamma slutsteg så kan man ju säkra upp det.
Sen drog jag även en 32 mm slang som går upp till där projektorn ska sitta, med en dosa bredvid för eluttag.
Vad har jag glömt nu, när väggarna ännu är öppna?
Eftersom det blir ramspänd duk behövs ingen trigger.
Därefter fortsatte jag med att börja borra i bjälkarna för att dra vatten och värme på loftet, fortsättning följer...
Började med att hämta ut ett paket från posten innehållande banankontakter, och var tvungen att prova montera tre par i ett doslock för att se om det fick plats. Detta blir då alltså anslutningen bakom förstärkaren för frontarna + centern.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sen gjorde jag klart dragningen av alla tomrör och dosor.
Logga in
Skapa konto
I de två dosorna längst till vänster blir det överst frontarna+centern, och under det basarna. I nästa par dosor blir det höger surround+baksurround i ena dosan, och vänster sida i andra dosan. Ytterligare ett steg till höger till nästa par kommer det dubbla UTP för nätverk, och en dosa för ett eluttag. Det får bli en router här då jag kommer ha säkert 5 enheter som jag vill ha trådat nätverk till. Sen kommer vi till raden med fyra dosor, där den översta matas av en 5G2,5 som delas upp till de undre tre dosorna, en fas till varje. Denna säkras till en början av med en 3x10A säkring då det borde räcka fint flyt nuvarande elektronik, men om man någonsin skulle skaffa våldsamma slutsteg så kan man ju säkra upp det.
Sen drog jag även en 32 mm slang som går upp till där projektorn ska sitta, med en dosa bredvid för eluttag.
Vad har jag glömt nu, när väggarna ännu är öppna?
Eftersom det blir ramspänd duk behövs ingen trigger.
Därefter fortsatte jag med att börja borra i bjälkarna för att dra vatten och värme på loftet, fortsättning följer...
Dröm att planera in hemmabio redan i bygget.
Jag hade förberett för att kunna dra kablar för bi-amp till frontar.
Ingen hifi expert men tycker mitt system låter ruggigt bra
Är inte med på ännu hur du ska dra HDMI kablar och var du ska ställa reciver men det kommer säkert uppdatering om det.
Ett av få byggen jag följer med stort intresse.
Riktigt kul med tydliga uppdateringar och trevliga svar även vid ifrågasättande.
Är inte med på ännu hur du ska dra HDMI kablar och var du ska ställa reciver men det kommer säkert uppdatering om det.
Riktigt kul med tydliga uppdateringar och trevliga svar även vid ifrågasättande.
Kanske att tappen som någon skrev skall borras och pluggsvetsas i vinkeln men för att minska brytet tycker jag att tappen skall förses med en pluggsvetsad vinkel även på ovansidan. Blir nog duktigt mycket starkare och kanske snyggare i alla fall mer symmetriskt. (Även om det blir mer rolig borrning) Glöm inte smörjningen.S skydiver skrev:Ännu en vecka har passerat och med den avklarad är vi nu uppe i 1500 timmar på projektet!
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Extra eluttag för eventuell chromecast eller övrig utrustning som kan tänkas kopplas in.S skydiver skrev:
Extra datauttag vid projektorn ifall den har möjlighet att kopplas upp med RJ45-anslutning.
Tycker alla dosor sitter högt? Antar att de hamnar på bänk eller inne i något skåp då
Att dela upp en trafasmatning till flera enfasobjekt ska beaktas neutrlaledaren, men det funkar säkert här då det är låga strömmar
Kan tilläggas att dosor och rör är en liten kostnad för framtiden. Ångrar att jag inte drog mer rör och satte fler dosor och lämnade dessa tomma för framtidens behov. Finns en låda med säkert 50 dosor i på vinden som kunde lika gärna ha suttit i väggarna istället för att skräpa! Så mitt tips är att banka upp lite dosor och rör på lite ställen där det kanske inte är planerat något i nuläget. Låter flummigt men du tackar dig själv sen
Samma gäller för smygbelysning i fönstrena, så himla enkelt att borra ett hål i smygen och trycka dit röret för att sen låta inklädnaden i smygen förbli oborrad. Vill man sen komplettera med detta så är det bara att borra upp hålet, dra i kabel och ansluta till drivdon bakom t.ex. lamputtag eller väl placerad dosa inom kort avstånd och smäcka dit armaturen/smygbelysningen. (Varför gjorde inte jag dettta?!)
PLEJD har ett smidigt drivdon (LED-10) för att driva dessa och kan utföras med trådlös styrning så eventuell strömställare för styrning kan slopas så att säga
Hälsningar från elkonulten i Vbg!
Tack för bra synpunkter!M matte_1986 skrev:Extra eluttag för eventuell chromecast eller övrig utrustning som kan tänkas kopplas in.
Extra datauttag vid projektorn ifall den har möjlighet att kopplas upp med RJ45-anslutning.
Tycker alla dosor sitter högt? Antar att de hamnar på bänk eller inne i något skåp då
Att dela upp en trafasmatning till flera enfasobjekt ska beaktas neutrlaledaren, men det funkar säkert här då det är låga strömmar
Kan tilläggas att dosor och rör är en liten kostnad för framtiden. Ångrar att jag inte drog mer rör och satte fler dosor och lämnade dessa tomma för framtidens behov. Finns en låda med säkert 50 dosor i på vinden som kunde lika gärna ha suttit i väggarna istället för att skräpa! Så mitt tips är att banka upp lite dosor och rör på lite ställen där det kanske inte är planerat något i nuläget. Låter flummigt men du tackar dig själv sen
Samma gäller för smygbelysning i fönstrena, så himla enkelt att borra ett hål i smygen och trycka dit röret för att sen låta inklädnaden i smygen förbli oborrad. Vill man sen komplettera med detta så är det bara att borra upp hålet, dra i kabel och ansluta till drivdon bakom t.ex. lamputtag eller väl placerad dosa inom kort avstånd och smäcka dit armaturen/smygbelysningen. (Varför gjorde inte jag dettta?!)
PLEJD har ett smidigt drivdon (LED-10) för att driva dessa och kan utföras med trådlös styrning så eventuell strömställare för styrning kan slopas så att säga
Hälsningar från elkonulten i Vbg!
Alla uttagen kommer att hamna inne i ett AV-skåp/rack (därav höjden), och receivern sköter all videoväxling så ingen Chromecast kommer behövas vid projektorn. Nätverk känns också lite onödigt till projektorn av samma anledning, men skulle man känna det behovet någon gång bör det gå bra att få in en nätverkskabel i samma rör som HDMI-kabeln ska gå i.
Det där med en massa tomma dosor överallt tyckte min vän också att jag skulle göra, men samtidigt tycker jag att det är väldigt svårt att bara placera ut dosor utan att veta vad de kan tänkas användas för, blir inte jättesnyggt med en massa doslock överallt heller. Det är redan dubbeluttag monterade i varje hörn i rummet för när rummet kommer att agera vardagsrum (tills huset är klart och vi flyttar in där), och ett extra nätverksuttag i hörnet där min datorhörna är tänkt att ska vara under den tiden.
Smygbelysning kommer det bli i huset, på loftet tänker vi inte satsa på det och framförallt inte i hemmabion där fönstren kommer täckas av projektorduken. Dock är det förberett med dubbeluttag uppe och nere mellan fönstren så att man kan hänga belysning över fönstren eller ställa lampor i fönstren, det får duga här. Det är ju trots allt bara ett loft som vi försöker snåla in åtminstone lite grann på, måste finnas pengar kvar att bygga ett hus av senare!
Renoverare
· Västragötaland
· 866 inlägg
Dolby Atmos kan ju resultera i lite med doslock
https://www.hembiobutiken.se/temasida/2417-placering-av-atmos-hogtalare/
https://www.hembiobutiken.se/temasida/2417-placering-av-atmos-hogtalare/
Atmos har har funderat på till och från i flera år men aldrig tagit steget. För drygt två år sedan drabbades jag dessutom av en sjukdom som gjort att jag tappat 50dB på mitt högra öra, och med det följer att jag inte riktigt kan uppleva surround på samma sätt längre. Detta i kombination med att Atmos och liknande enligt många ger en väldigt liten extra upplevelse har gjort att jag valt att strunta i det. Hade örat varit bättre hade jag kanske tänkt annorlunda, men att lägga mina egna pengar för att andra eventuellt ska få lite extra njutning? Så snäll är inte ens jag.mattetvilling skrev:
Tack för de uppmuntrande orden och goda tankarna!T TCG skrev:Dröm att planera in hemmabio redan i bygget.
Bi-amping har jag läst om en del förut, och med lättdrivna högtalare (Klipsch) är vinsterna väldigt små om man nu inte går all in med egna delningsfilter och slutsteg, och lägger ner ett hästjobb på att justera in det ordentligt. Men jag gillar tanken, och kommer nog ta det till mig och förbereda med rör för det!
I AV-hörnan hamnar all utrustning i ett skåp, och via receivern går all bild genom en HDMI till projektorn.
Ikväll lyckades jag få med mig sambon till bygget, och som en väloljad maskin körde vi på tillsammans och har nu reglat upp alla väggar på loftet och alla extra reglar för våtrummet.
Jag hade från början tänkt ha tappvattenfördelaren i teknikutrymmet med värmepumpen, och gå med skilda slangar därifrån till varje förbrukare. När jag igår kväll började borra genom mellanbjälklaget för alla vatten- och värmerör konstaterade jag dock snabbt att det ju kommer bli fläskigt många hål som måste borras.
Funderade lite fram och tillbaka på var man skulle kunna placera fördelarskåpet istället och kom till slut fram till att det blir perfekt att placera det i väggen mellan wc och kök. Det innebär mycket kortare dragningar och mindre borrande.
Detta tycker jag är en av de stora fördelarna med att bygga själv: även om man funderat och planerat saker väldigt länge så inser man många gånger inte vissa saker förrän man är precis där och då och ska bygga det. "Vad dum jag varit, det här blir ju inte bra. Vi gör så här istället!" har jag nog tänkt ett flertal gånger under byggets gång, och då känns det skönt att man inte bara gett ritningar till en entreprenör och sen upptäckt att det inte blev så bra när allt står färdigt.
Målet är att allt vatten och värme ska vara draget och att golvet ska vara på plats innan veckan är slut, tror ni det håller?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag hade från början tänkt ha tappvattenfördelaren i teknikutrymmet med värmepumpen, och gå med skilda slangar därifrån till varje förbrukare. När jag igår kväll började borra genom mellanbjälklaget för alla vatten- och värmerör konstaterade jag dock snabbt att det ju kommer bli fläskigt många hål som måste borras.
Funderade lite fram och tillbaka på var man skulle kunna placera fördelarskåpet istället och kom till slut fram till att det blir perfekt att placera det i väggen mellan wc och kök. Det innebär mycket kortare dragningar och mindre borrande.
Detta tycker jag är en av de stora fördelarna med att bygga själv: även om man funderat och planerat saker väldigt länge så inser man många gånger inte vissa saker förrän man är precis där och då och ska bygga det. "Vad dum jag varit, det här blir ju inte bra. Vi gör så här istället!" har jag nog tänkt ett flertal gånger under byggets gång, och då känns det skönt att man inte bara gett ritningar till en entreprenör och sen upptäckt att det inte blev så bra när allt står färdigt.
Målet är att allt vatten och värme ska vara draget och att golvet ska vara på plats innan veckan är slut, tror ni det håller?
Takhöjden vid ytterväggen blir ungefär 180 cm. Har inte räknat ut exakt vad det blir med innertak och golv på plats, men jag är lite skeptisk till att vi kommer få plats med både tvättmaskin och torktumlare på varandra, det blir i så fall på håret! Nåväl, får vi inte plats med torktumlaren kan vi ha den nere i förrådet tills huset står färdigt.T Tokerydan skrev:
1500 timmar in känner vi oss fortfarande väldigt motiverade att ta tag i huset, så tanken är att dra igång med grunden i april/maj när vädret tillåter. Räknar väl med att bo där i två år, eller hur länge det nu tar att bygga huset...T Tokerydan skrev: