S saiter skrev:
Tycker att ditt ljus verkar bra.
Gillar att de även sprider ljuset upp mot taket.
”Hatar” armaturer som skuggar taket.
Lyser som tusan, men taket är svart. :sweat:

//AA
Är tyvärr en synvilla då de bara lyser nedåt.

Undersida av en byggnadskonstruktion med träreglar och isolering, inklusive en LED-ljuslist som lyser nedåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Takinstallation med synlig isolering och en lampa som endast lyser nedåt.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
Peter #11 och 3 till
  • Laddar…
I veckan har det jobbats på med lite smått och gott. Började i måndags när det var röd dag och man hade dagsljus att tillsammans med grannen gräva bort alla massor jag grävde upp när vi rensade diket längs hela vår infart (som ligger på grannens tomt). 13 lass lastade jag upp på hans traktorsläp som han sen körde upp och tippade av på vår tomt, det var ganska bra fyllning så det passade bra! Nu börjar infarten se någorlunda städad ut, några lass grus till så blir den riktigt fin.

Dimmig vy av en nyanlagd infart med grus och slask, kantad av natur och träd i dis.
Skapa konto

Sen fortsatte jag med att spika takgles i garaget nu när sambon var bortrest. Vi spikade ju bara upp det som krävdes för att kunna isolera när vi blåste isolering i taken, så nu tyckte jag det var dags att ta resten. Upptäckte tyvärr att vi slarvat när vi hade gjort ena sidan där vi hade spikat upp varannan gles... Jag fortsatte med att sätta upp varannan och när jag var klar med det och skulle sätta upp de i mellan upptäckte jag att de som nu var uppe var brutalt snett spikade. Längst ute vid ändorna är de ganska bra, men på mitten har vi lyckats förskjuta dem mer än en hel glesbredd. När jag såg detta mätte jag ut var kvarvarande gles skulle vara och spikade dit den korrekt, så varannan rad är åtminstone rätt. Nu varierar ju cc-måttet ganska snyggt...

Interiör vy av ett garage med nyspikade takgles, ojämna rader syns, med dimbar armatur och verktyg nedanför.
Skapa konto

Har funderat lite på hur mycket det påverkar, och det borde ju gå bra att gipsa taket ändå? Om man sätter kanterna på gipsen på den gles jag satte upp som är rak borde det ju inte göra något att varannan mitt på skivorna är sned.

Passade även på att möblera om och städa ordentligt, det behövdes lite plats för att kunna åka runt på rullställningen när glesen skulle upp.

Interiör av ett garage under konstruktion med oisolerade väggar och takstolar, samt byggmaterial utspritt på golvet.
Skapa konto
Organiserat garage med träreglar, verktyg på väggen och rullställning, påbörjat takarbete synliggörs.
Skapa konto

Därefter har jag testmonterat några av de dimbara armaturerna ute i garaget. Har kört en simulering i Dialux men ville se hur det blev i verkligheten innan jag bestämmer placeringen. Tror det blir riktigt bra! Gillar även dimbarheten i armaturerna. Med endast en armatur på plats mätte jag ett spann på 12 till 1066 lux på cirka 120cm över golvet mitt under armaturen (mätt med app på telefonen) så det känns riktigt bra. Då kan man få lite mysbelysning om man ska ha middag med långbord till exempel. :p

Interiör av ett garage under renovering med isolerade väggar och ojämnt monterade takreglar.
Skapa konto
Elanslutningar till en dimbar armatur i garage, med synliga kablar och kopplingsdosa.
Skapa konto

• Gilla
Patrik_Hed och 6 till
  • Laddar…
Snablis
Det ser riktigt bra ut och jag är fortfarande mäkta imponerad! Har precis bryggt kaffe och ska själv ut å fortsätta med fasad.
Fru å barn börjar vakna till, men med ljus, uppehåll och helg så måste man ut fortsätta. (Bor på nedervåning med betonggolv, osb på väggar, pentry och många skarvsladdar. Våningssäng och bred bäddsoffa andas riktigt compact-living.)

Som IT-nörd vill jag bara tipsa om att förbereda för nätverk (trådat är alltid bäst). Kan inte söka i tråden och se om jag tjötat om det innan, men det blir riktigt snyggt med vägg/takhögtalare med högtalarlåda i väggen/taket. Iofs onödigt behov om rummet är avsett för bio. Men i kök/matsal och vardagsrum är det smidigt. Sen väljer du streamingförstärkare från önskat system.

Om du funderat på automation så tipsar jag gärna med då jag "snöat in" på det med. Nolla till alla brytare behövs då samt gärna djup dosa så tex Aeotec nanodimmer eller switch får plats bakom. Z-wave är en stndard som håller på att mogna ordentligt och utvecklat för låg energiåtgång i standby.

Följer med spänning ditt projekt, och blir peppad. Blir även påmind om att jag inte är galen som gett mitt in på att slutföra mitt eget projekt med mina egna händer.

Du inspirerar.

• Gilla
jimmyboy_666
  • Laddar…
Snablis Snablis skrev:
Det ser riktigt bra ut och jag är fortfarande mäkta imponerad! Har precis bryggt kaffe och ska själv ut å fortsätta med fasad.
Fru å barn börjar vakna till, men med ljus, uppehåll och helg så måste man ut fortsätta. (Bor på nedervåning med betonggolv, osb på väggar, pentry och många skarvsladdar. Våningssäng och bred bäddsoffa andas riktigt compact-living.)

Som IT-nörd vill jag bara tipsa om att förbereda för nätverk (trådat är alltid bäst). Kan inte söka i tråden och se om jag tjötat om det innan, men det blir riktigt snyggt med vägg/takhögtalare med högtalarlåda i väggen/taket. Iofs onödigt behov om rummet är avsett för bio. Men i kök/matsal och vardagsrum är det smidigt. Sen väljer du streamingförstärkare från önskat system.

Om du funderat på automation så tipsar jag gärna med då jag "snöat in" på det med. Nolla till alla brytare behövs då samt gärna djup dosa så tex Aeotec nanodimmer eller switch får plats bakom. Z-wave är en stndard som håller på att mogna ordentligt och utvecklat för låg energiåtgång i standby.

Följer med spänning ditt projekt, och blir peppad. Blir även påmind om att jag inte är galen som gett mitt in på att slutföra mitt eget projekt med mina egna händer.

Du inspirerar.
Tack för de värmande orden!

Just i garaget/loftet blir egentligen ingen automation att tala om, inte värt att lägga pengar på det. På loftet blir det nog lite Nexa-dosor då vi kör det i lägenheten där vi bor nu, så de kan vi lika bra använda då. Huset ska dock bli ett smart hem, och där är tanken att köra KNX då jag gillar robustheten i en helt trådad lösning. Men det är ju åtminstone ett år innan det blir aktuellt med eldragning i huset, så jag hinner se hur de nya lösningarna mognar!

Trådat nätverk blir det i garaget/loftet, och från fibermodemet som blir i garaget blir det konvertering till fiber igen för vidare dragning till huset.

Det blir även en brandvarnarinstallation med 230V seriekopplade varnare, en i varje rum, som senare även sammankopplas med huset. Detta så man kan sova lite bättre om nätterna när man varit i garaget och arbetat. (Även om en brandvarnare förstås inte ersätter vaksamhet efter heta arbeten.) Har en nära vän som är brandman och hans hus höll på att brinna ner tidigare efter att en brand startade i bastun i källaren. Han hade ”normal” installation med en varnare per våning, men när de väl vaknade av brandvarnare i sovrummet på ovanvåningen var branden riktigt långt gången. Han har sedermera skaffat 13 seriekopplade brandvarnare och sade ”Nästa gång ska jag ta mig tusan stoppa branden!”. Det inspirerade mig att sätta seriekopplade varnare i varje rum, det är väl investerade pengar om man någonsin skulle råka ut för en brand.

Jag måste ta en titt i din tråd och bli inspirerad! :)

• Gilla
Patrik_Hed och 3 till
  • Laddar…
Snablis
S skydiver skrev:
Tack för de värmande orden!

Just i garaget/loftet blir egentligen ingen automation att tala om, inte värt att lägga pengar på det. På loftet blir det nog lite Nexa-dosor då vi kör det i lägenheten där vi bor nu, så de kan vi lika bra använda då. Huset ska dock bli ett smart hem, och där är tanken att köra KNX då jag gillar robustheten i en helt trådad lösning. Men det är ju åtminstone ett år innan det blir aktuellt med eldragning i huset, så jag hinner se hur de nya lösningarna mognar!

Trådat nätverk blir det i garaget/loftet, och från fibermodemet som blir i garaget blir det konvertering till fiber igen för vidare dragning till huset.

Det blir även en brandvarnarinstallation med 230V seriekopplade varnare, en i varje rum, som senare även sammankopplas med huset. Detta så man kan sova lite bättre om nätterna när man varit i garaget och arbetat. (Även om en brandvarnare förstås inte ersätter vaksamhet efter heta arbeten.) Har en nära vän som är brandman och hans hus höll på att brinna ner tidigare efter att en brand startade i bastun i källaren. Han hade ”normal” installation med en varnare per våning, men när de väl vaknade av brandvarnare i sovrummet på ovanvåningen var branden riktigt långt gången. Han har sedermera skaffat 13 seriekopplade brandvarnare och sade ”Nästa gång ska jag ta mig tusan stoppa branden!”. Det inspirerade mig att sätta seriekopplade varnare i varje rum, det är väl investerade pengar om man någonsin skulle råka ut för en brand.

Jag måste ta en titt i din tråd och bli inspirerad! :)
Jag har ingen tråd än tyvärr, all tid går till bygga, planera, förvärvsarbeta och för familjelivet att snurra just nu. Men planer finns på en wp-site med alla projekt samlade. (Byggt bil-ljud, MC, landstället och virtuell hemnaservermiljö mm...) Sen...

Intressant med KNX, har inte grävt så mycket i det pga pris och komplexitet. (Ev inbillad.) Jag mixar Hue, Harmony, Vera (z-wave), Nexa (433MHz), Daikin, BluSound och Google Home iom att utvecklingen går så fort och mycket är communitybaserat som jag gillar.
Tryggare med KNX antar jag och man vet att det som ska fungera verkligen fungerar. Ser fram emot när eldragningarna kommer!

Ännu en vecka har gått och arbetet på garaget rullar vidare.

Monterade upp armaturerna på ena sidan så som jag hade tänkt att jag ska ha dem, delvis som ett test för att se om det blir bra men också för att ha lite bättre belysning att jobba i:

Ett pågående garagetillbyggnad med isolering bakom plast, träreglar, och verktygstavla.
Skapa konto

Har även skivat ena sidan av väggen i trappen som även är vägg till teknikhörnan:

Ett pågående garagebygge med synliga träbjälkar och isolering samt teknikhörna med installationer och verktyg.
Skapa konto

Fortsatt med att skiva och gipsa ytterväggarna:

Garage under konstruktion med gipsade väggar, röd dörr, och byggmaterial på golvet.
Skapa konto
Garage under renovering med uppsatta lysrör, påbörjade gipsskivor på vägg, stege och verktyg.
Skapa konto

Och dragit färdigt rör och kabel till alla brandvarnare i garaget och påbörjat dragningen upp till loftet. Hade tänkt ha en brandvarnare i varje rum, men insåg i veckan att balken mitt i garaget gör att jag skulle vilja se garaget som två rum. Börjar det brinna på ena sidan så kommer ju röken fastna en stund vid balken innan den kommer under och över till andra sidan, så för att undvika detta scenario blir det två detektorer i garaget, och en i de andra rummen.

Installation av en takarmatur med synliga elektriska ledningar och rör i ett trähustak under konstruktion.
Skapa konto

Har beställt radiatorer till loftet samt alla erforderliga rör till tappvatten och värme där uppe. Vi kommer troligen inte hämta dem förrän om två veckor så tills dess är det väl aktuellt att fortsätta skiva och gipsa, börja sätta upp takgips samt isolera bjälklaget.

Saker att göra är det åtminstone ingen brist på! :crysmile:

• Gilla
Patrik_Hed och 12 till
  • Laddar…
Idag fortsatte jag med att isolera, skiva och gipsa ena långsidan och fick det färdigt lagom till middagen. Har tittat på tidsåtgången och konstaterade att jag gjorde dessa tre moment på ca 3,5 kvm vägg i timmen, eller knappt 1 löpmeter vägg i timmen. Det innebär att det bara är ungefär 20 timmar kvar för att göra färdigt ytterväggarna i garaget, plus tiden för att regla installationsskiktet. Det är bra att föra bok över timmarna man lägger, för då kan man lätt räkna ut hur lång tid man behöver lägga på olika moment framöver!

En verkstad med isolerade väggar, verktygstavla och byggmaterial, inklusive isolering och gips.
Skapa konto
Interiör av ett garage under renovering med isolerade väggar och byggmaterial.
Skapa konto

Dock hade vi det första lite större missödet idag. Vi skulle öppna ena garageporten för att gå ut och grilla lunch, och då hängde porten sig riktigt snett när jag fått upp den cirka 30cm. Klämde mig ut och började inspektera vad som hänt, och konstaterade snabbt att tappen på övre och undre gångjärnet på porten gått av vid infästningen!

Närbild av trasigt gångjärn på trägarageport med avbruten tapp och slitage.
Skapa konto

Har funderat på vad det kan bero på men landar bara i det troligen är för stor belastning på gångjärnen. Denna port har löpt bäst av alla, så jag är väldigt förvånad att det var just den som gick sönder, och det ger mig inget större förtroende för de andra...
Nu funderar jag vad man kan göra. En möjlighet skulle ju vara att beställa ytterligare gångjärn och komplettera med ett eller två till per port, men det innebär ju lite jobb att öppna upp porten, skruva i fler reglar för gångjärnet att fästa i, och sen sätta ihop allt. Men både jag och sambon gillar verkligen dessa portar och deras utseende, så vi vill helt klart försöka se om vi får dem att hålla!

Har även funderat på om man skulle försöka lätta portarna och se om det hjälper. Att byta ut 15 mm plywooden på insidan mot tex osb, eller bara tunnare plywood, hade nog hjälpt en del för bara plywooden i sig väger 42 kg per port!

Nåväl, portarna är inte prio just nu, så länge de står kvar och håller tätt har vi annat att tänka på.

• Gilla
  • Ledsen
Patrik_Hed och 4 till
  • Laddar…
Ser jag rätt när det ser ut som att det är svetsen till tappen som gått av? Borde kunna öka på styrkan i gångjärnet rejält isåfall genom att låta tillverka en ny tapp med fläns på undersidan och låta den gå igenom väggfäste plåten. Flänsen på undersidan ger då en större stödyta och svetsen kan inte skjuvas av så som den gjort nu om tappen går igenom plåten istället för att stå på den. Känns som jag borde rita en bild istället för en massa text.

• Gilla
Olaf3 och 2 till
  • Laddar…
A Anderscurl skrev:
Ser jag rätt när det ser ut som att det är svetsen till tappen som gått av? Borde kunna öka på styrkan i gångjärnet rejält isåfall genom att låta tillverka en ny tapp med fläns på undersidan och låta den gå igenom väggfäste plåten. Flänsen på undersidan ger då en större stödyta och svetsen kan inte skjuvas av så som den gjort nu om tappen går igenom plåten istället för att stå på den. Känns som jag borde rita en bild istället för en massa text.
Din syn verkar funka riktigt bra!Du är inne på samma linje som jag och jag förstår hur du menar. De som tillverkade gångjärnen är dock duktiga svetsare, så jag tycker ju att tappen borde klara de skjuvkrafter som blir. Men jag underskattar troligen krafterna...

Ska börja med att se till att få nya gjorda till en port och se hur de funkar, innan man fortsätter med de andra.

En till ändring som borde göras är en smörjkanal i tappen och en nippel under, så man kan smörja med fettpress med jämna mellanrum.

• Gilla
H_kan@88 och 1 till
  • Laddar…
Låter som en bra plan. Speciellt med smörjningen

Tycker det ser ut som ett riktigt fuljobb det där, det är ju rost inne i svetsen

Har du slitringar på tappen?

Det där är verkligen ingen bra svets, om det är som det ser ut, en axelstump svetsad på ett bockat flatstål? Håller med om att flatstålet borde borrat och tappen sedan svetsas från undersidan. Ser faktiskt mest ut som att de har punktsvetsat men glömt helsvetsa. En korrekt utförd fog släpper aldrig, materialet runt i kring ger sig först, du har aldrig en ren separation i en svetsfog. Gillar för övrigt starkt projektet! Mvh en annan ålänning

• Gilla
P-son83 och 1 till
  • Laddar…
Hur ser de andra gångjärnen ut? Syns svets fogen på de eller är bara punktsvetsat?
Fantastiskt härligt bygge! :love:

Veckan som gick har det pillats lite här och lite där igen. El och nätverk är i princip färdigt i ytterväggar och tak och min far och min sambo har tillsammans isolerat nästan hela mellanbjälklaget.

Två personer arbetar med isolering och golvläggning i ett halvfärdigt mellanbjälklag i ett hus under renovering.
Skapa konto
Renoveringsprojekt av ett vindsutrymme med pågående installation av el, nätverk och isolering.
Skapa konto

Jag har under tiden äntligen börjat lägga golvspånet. Lade första hörnet så att vi kunde flytta dit resterande verktyg, spånskivor och annat bråte där uppe utan att därefter behöva flytta det igen. :rofl: vi har även väntat på alla rör för värme och vatten som måste ner i bjälklaget innan vi lägger resten, och de kom äntligen igår kväll. Men istället för att direkt ta tag i det idag så var jag tvungen att göra något som kändes psykologiskt viktigare, och det var att sätta upp första innerväggen!

Interiör av en huskonstruktion med isolerade väggar och påbörjat golv i spånskiva.
Skapa konto

På andra sidan väggen är alltså det blivande vardagsrummet och den därefter blivande hemmabion, som jag längtar något alldeles hemskt efter.

I natt slog vi hastigt och lustigt till på ett begagnat kök i Stockholm också, så till helgen blir det en sväng dit för att hämta det. Sakta men säkert faller allt på plats, och jag känner mig försiktigt optimistisk till att vi kommer kunna flytta in i april!

• Gilla
Patrik_Hed och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.