S skydiver skrev:
Ingen dum fråga alls!

Det är enklare att göra som du föreslår, jag hade faktiskt tänkt göra så själv, men det har sina nackdelar. Till exempel kan du få flanktransmissioner av ljud från ett rum till ett annat, de minskar om du separerar golven mellan rummen. Hur stor skillnaden i slutändan blir vet jag inte, men allt som kan minska ljud är för oss värt att satsa på!
Sen sänkte jag golvet i badrummet med någon centimeter för att kunna flytspackla utan att bli mycket högre än de andra golven, och då var jag ju illa tvungen att ha det golvet skilt.

Sen kan man ju också argumentera för att det blir lättare ifall det skulle hända något och man måste öppna upp golven, men det känns som en ganska liten faktor i sammanhanget.
Intressant! Det där med ljudet har jag aldrig tänkt på. Värt att fundera på.

• Gilla
burger och 1 till
  • Laddar…
S skydiver skrev:
Ingen dum fråga alls!

Det är enklare att göra som du föreslår, jag hade faktiskt tänkt göra så själv, men det har sina nackdelar. Till exempel kan du få flanktransmissioner av ljud från ett rum till ett annat, de minskar om du separerar golven mellan rummen. Hur stor skillnaden i slutändan blir vet jag inte, men allt som kan minska ljud är för oss värt att satsa på!
Sen sänkte jag golvet i badrummet med någon centimeter för att kunna flytspackla utan att bli mycket högre än de andra golven, och då var jag ju illa tvungen att ha det golvet skilt.

Sen kan man ju också argumentera för att det blir lättare ifall det skulle hända något och man måste öppna upp golven, men det känns som en ganska liten faktor i sammanhanget.
Om man tänker på ljudet så glöm inte isolera mellan glesen vid väggarna men det har du kanske redan tänkt på.

• Gilla
skydiver
  • Laddar…
Sätter du stålreglar mellan osv/gips i hörnen för att undvika sprickor i spacklingen sen?

Vet inte hur mycket det gör men vi har inga sprickor alls. Ingen mjukfog i hörnen, bara spackelband, spackel och färg (ytterhörn har förstärkning av sån här plast hörn)

M mackan_kal skrev:
Sätter du stålreglar mellan osv/gips i hörnen för att undvika sprickor i spacklingen sen?

Vet inte hur mycket det gör men vi har inga sprickor alls. Ingen mjukfog i hörnen, bara spackelband, spackel och färg (ytterhörn har förstärkning av sån här plast hörn)
Yes, det blir stålvinklar i hörnen!

På väg hem från jobbet idag satt jag och planerade kvällens jobb i huvudet.

"Först fixa till slangarna i vattenskåpet. Sen var det några småsaker på toaletten. Sen kan jag börja gipsa taket!"

Och precis i den vevan så slår det mig att jag ju har haft en tanke på att ha fyra basar i hemmabion i framtiden, en i varje hörn, och nu har jag ju bara förberett dosor och slangar för en bas i vardera hörn fram! Det duger ju inte! Men i detta läge finns det ju ännu möjlighet att justera, så det blev till att börja kvällen på bygget med att skruva bort två av osb-skivorna, sätta upp två dosor och komplettera med lite slang. Alltid kul med sådana plötsliga uppenbarelser, iaf när man ännu har möjlighet att åtgärda dem! :p

Och sen hann jag i alla fall inviga skivhissen och sätta upp den första takgipsen:

• Ett underkonstruktionstak med isolering och OSB-väggar i en byggnation, verktyg och skivhiss synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Patrik_Hed och 8 till
  • Laddar…
Efter några timmar takgipsande är snart taket i hemmabion klart. I särklass jobbigaste momentet var att bära skivorna från garaget till loftet. Även om jag kapade gipsen nere i garaget var skivorna i mitten 248*120 och det är både tungt och klumpigt att bära upp dem ensam...

Tak i hemmabio under konstruktion med nästan färdigmonterade gipsskivor och oskyddade väggar.
Skapa konto

• Gilla
Patrik_Hed och 7 till
  • Laddar…
Med så många basar är det kanske inte nödvändigt... Men jag skulle förbereda med anslutning för en eller ett par bas shakers i soffan eller fåtöljen. (y)

Kul bygge att följa (y)(y)

• Gilla
skydiver
  • Laddar…
B Becker skrev:
Med så många basar är det kanske inte nödvändigt... Men jag skulle förbereda med anslutning för en eller ett par bas shakers i soffan eller fåtöljen. (y)

Kul bygge att följa (y)(y)
Har tänkt den tanken men ville inte förbereda det nu då det kommer vara vardagsrum i några år först. Det ska bli en upphöjd bakre rad dock, så där kommer möjlighet att finnas att dra kablar för shakers. :D

• Gilla
Becker
  • Laddar…
Gött du har skivhissen iaf ;)

oscarwww oscarwww skrev:
Gött du har skivhissen iaf ;)
Värd sin vikt i guld! Tittade på att hyra, men skulle kunna hyra i tre helger för samma kostnad som att köpa en, och då jag bara hinner jobba lite nu och då så var det en lätt ekvation att lösa!

Även praktiskt när man är styvt två meter lång, behöver ingen pall för att nå upp till taket... :p

S skydiver skrev:
Värd sin vikt i guld! Tittade på att hyra, men skulle kunna hyra i tre helger för samma kostnad som att köpa en, och då jag bara hinner jobba lite nu och då så var det en lätt ekvation att lösa!

Även praktiskt när man är styvt två meter lång, behöver ingen pall för att nå upp till taket... :p
Brukar ofta landa på köp när man inser oflexibelt att hyra samt stressen med tidsbegräsning. Förutom när det gäller dyra grejer >20 000.

oscarwww oscarwww skrev:
Brukar ofta landa på köp när man inser oflexibelt att hyra samt stressen med tidsbegräsning. Förutom när det gäller dyra grejer >20 000.
Det är alltid bra med argument för att utöka maskin- och verktygsparken!

• Gilla
svengunnar och 3 till
  • Laddar…
Jag har en svåger som menar att behöver man något en gång behöver man det säkert en gång till, och då kan man lika gärna köpa det.

Grävmaskin och skylift behöver jag...

• Gilla
  • Haha
Artemisia och 8 till
  • Laddar…
Efter att ha varit bortrest halva veckan blev det återigen full fart på bygget i helgen. Hemmabion är färdigt gipsad och taket i övriga utrymmen är påbörjat. Nu har vi äntligen använt upp en pall med osb och en pall med gips, så vi har kunnat organisera om lite i garaget och fått mera plats vilket var fantastiskt skönt!

Inbyggd hemmabioskåpa gipsad, med OSB-väggar och delvis monterat tak, samt byggmaterial och verktyg.
Skapa konto
Byggarbetsplats med påbörjat tak och väggar klädda med OSB-skivor, material staplat längs väggen.
Skapa konto
Pågående bygge av hemmabio med gipsade väggar och tak, verktyg och byggmaterial syns.
Skapa konto
Inomhusbygge med nyligen gipsade väggar och tak, verktyg och byggmaterial utspridda på golvet.
Skapa konto

• Gilla
Patrik_Hed och 16 till
  • Laddar…
I två kvällar har elektrikern varit här nu och kopplat in elcentralen och jag har gipsat vidare på loftet, förutom när jag fått bistå elektrikern med extra händer, kokande av kaffe, och uppmuntrande hejarop.

Idag fick jag dock vara ifred på bygget, och med sambon bortrest kan man hålla på hur länge som helst! När köket var helt färdigt gipsat kände jag dock att det var dags att ta kväll.

Imorgon ska jag hämta golvgips samt plywooden till badrummet, och hoppas hinna få upp plywooden imorgon kväll. Kanske hinner jag sen gipsa sovrummet på fredag och därefter golvgips och kanske ett första lager spackel på väggarna i helgen. Ligger just nu och funderar på om jag ska ge mig på att flytspackla badrummet själv eller om jag ska leja bort det. Några kompisar i byggsvängen har uppmuntrat mig och tyckt att jag lätt fixar det själv, men jag är inte helt övertygad än.

Renoveringsprojekt med gipsskivor uppställda i ett rum med nyinstallerad elcentral och oslipade gipsskivor på väggarna.
Skapa konto
Renoverat kök med nyligen monterade gipsskivor på väggar och tak, samt osatt eluttag.
Skapa konto

• Gilla
Patrik_Hed och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.