R
S skydiver skrev:
Ja det tycker vi också. Samma tanke går i vardagsrummet där det blir två soffor mitt emot varandra och ingen tv.

Köket och lite golv till, sen kan vi börja diskutera det... 😅
Ja det kan vara bra terapi kommer ni inte överens i soffan så tar ni en bastu där den som först går ut får ge sig i diskussionen😂enkelt löst..

• Haha
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
Mycket stilig! 🥰

Idag tog jag tog i ytterligare något jag skjutit framför mig längre, nämligen mikrocementen. Sambon har primat och ikväll bet jag i det sura äpplet och började.

Vi konstaterade för några veckor sedan att vi inte hade fått med primern som ska vara innan cementen, men ett mail till leverantören så skickade de snabbt en flaska. Dock sade de att det var 6 månaders rekommenderad hållbarhet på deras färdiga mix, och i och med att bygget tagit längre än vi trott var nu vår mix 18 månader gammal... De sade att den troligen torkat, men att vi kunde blanda i vatten och se hur den verkar.

När jag öppnade burken så var allt innehåll i en enda klump. Hackade det i bitar och blandade i lite vatten och efter ordentlig omrörning kändes det faktiskt rätt bra. Men då jag aldrig använt detta tidigare så har jag ju ingen aning om det var "rätt" ändå... 🙈

Nåväl, ingen vits att bromsa nu, lika bra att prova och se!

Hörnen var defintivt det svåraste. Använde en hörnslev men tyckte det var väldigt klurigt att få det rätt, och ofta upplevde jag det som att det blev för tunt och ändå ojämnt.
Till slut körde jag mera på frihand med vanliga spackeln och lämnade lite extra just på hörnen då jag hellre slipar ner lite extra än att det blir för tunt.

Första batchen jag gjorde blev lite tjockare och den andra lite tunnare. Den tjockare var mycket lättare att applicera på kanterna, men den var istället svårare att få slät. Den tunnare var lättare att få slät men sölade istället mycket mer blir jag skulle applicera den på kanterna.
Det var också väldigt svårt att veta när man uppnått "good enough" yta och sluta peta på den. Om jag arbetade för mycket med den så blev det istället kontraproduktivt och resultatet blev sämre... 😅

Imorgon bitti blir det dags att slipa, och det kommer att bli väldigt spännande att se hur det blir!

Kök under renovering med skåp, osatt kakel, två taklampor och ej färdigställda arbetsytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oavslutat kök under renovering med oskyddade väggar och utstickande elektriska kablar.
Skapa konto

• Gilla
AndersPS och 5 till
  • Laddar…
Heij83
Ha mååååånga slippapper det går åt massor 😬

• Haha
skydiver
  • Laddar…
Heij83 Heij83 skrev:
Låter som något att se fram emot! 😆

• Gilla
Heij83
  • Laddar…
R
Heij83 Heij83 skrev:
Man slipar väl inte det när det är blött..

Heij83
R Rejäl skrev:
Man slipar väl inte det när det är blött..
Nej, men det sliter grymt på slippappret och har jag inte fel för mig så ska man inte vänta för länge, då härdar det så hårt att det är mycket jobbigare.

R
Heij83 Heij83 skrev:
Nej, men det sliter grymt på slippappret och har jag inte fel för mig så ska man inte vänta för länge, då härdar det så hårt att det är mycket jobbigare.
Man kör väl med exenterslip så går det hyfsat bra😉

Heij83
R Rejäl skrev:
Man kör väl med exenterslip så går det hyfsat bra😉
Misstänker att du inte har testat slipa microcement 😉
Självklart använder man en excentetslip med dammsugare.
Skydiver får väl återkomma hur många papper det gick åt 😎

S skydiver skrev:
Dags för en milstolpe: bastun är klar! 🤩

[bild][bild]
[bild]
[bild]

Och utifrån:
[bild]
Jag är mycket imponerad över detta bygge i allmänhet och bastun i synnerhet!

• Älska
skydiver och 1 till
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Jag är mycket imponerad över detta bygge i allmänhet och bastun i synnerhet!
Tack! Det värmer att höra. Bara att komma och provbada bastun när som helst!

• Gilla
  • Älska
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
Hur gick det med slipningen av bänkskivan ?

R Rickard.lj skrev:
Hur gick det med slipningen av bänkskivan ?
Fråga mig igen om en vecka när vi är hemma på nytt. 😆
Blev inte helt nöjd igår så försökte bättra på några ställen och slipade vidare idag fram tills att vi reste till Sverige för nyårsfirande. Så vill inte riktigt uttala mig om resultatet riktigt än.

Jag skulle spontant säga:
Man i vit huvudbonad och mustasch med texten "NOT GREAT, NOT TERRIBLE."
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
Appendix och 3 till
  • Laddar…
S skydiver skrev:
Bara att komma och provbada bastun när som helst!
Någon som vet när nästa färja går? 😂🙃

• Älska
skydiver
  • Laddar…
S skydiver skrev:
Tack! Det värmer att höra. Bara att komma och provbada bastun när som helst!
Mycket trevligt erbjudande!
Det är högst troligt att jag faktiskt gör det till sommaren!

• Gilla
  • Älska
TCG och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.