381 699 läst · 701 svar
382k läst
701 svar
Egenbyggt enplanshus och rejält garage
Idag lades ytterligare lite golv vid köket så att vi skulle kunna montera alla täckskivor. Dock var jag nog lite morgontrött när jag lade första skivan, för när jag lagt det golv jag tänkt lägga och skulle testa sätta dit en sockel så såg jag detta:
Som tur var behövde jag inte plocka bort så mycket golv för att åtgärda detta:
Men jag är VÄLDIGT glad att jag stannade upp och började pilla med socklarna, för det hade varit jobbigt om jag hade hunnit lägga hela vardagsrummet. 😬
Efter att köket sen försökt äta upp sambon:
Så fick vi nästan allt färdigt förutom de två passbitarna över kyl och frys. Och att justera alla lådfronter.
Känns helt fantastiskt att det börjar bli färdigt, och vi gillar verkligen både hur köket blir att se ut och hur det känns.
Köksleverantören hade ritat köket med stommen som är vänd hitåt i bild (till höger) lite förskjuten på djupet jämfört med resten av halvön, dvs att denna stomme stack ut lite grann. Så hade inte vi monterat för vi ville ha lådfronterna flush med skivan.
När vi packade upp täckskivan konstaterade vi att den var i ett stycke. Jag trodde att den skulle vara färdigt sågad och med kanterna lackerade, så det innebar direkt en hel del merarbete. Förskjuter man stommen så som tillverkaren hade tänkt behöver ju inte sågningen bli helt perfekt, för då kan man dölja eventuella skavanker i skarven mellan skiva och stomme, men i och med att vi ville ha flush montering så krävdes det exemplarisk sågning för att få det att se bra ut. Eftersom alla sågsnitt och kanter blir synliga måste det bli bra mer eller mindre direkt! Efter idogt mätande och försiktigt sågande fick jag nästintill perfekt passform. Behövde slipa lite grann i ena hörnet för att sista lådan skulle gå in, men bättre att lämna lite material än att såga för stort från början! Vi ska måla kanten med samma kulör, men redan nu blev det så pass bra att det knappt syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som tur var behövde jag inte plocka bort så mycket golv för att åtgärda detta:
Logga in
Skapa konto
Men jag är VÄLDIGT glad att jag stannade upp och började pilla med socklarna, för det hade varit jobbigt om jag hade hunnit lägga hela vardagsrummet. 😬
Efter att köket sen försökt äta upp sambon:
Logga in
Skapa konto
Så fick vi nästan allt färdigt förutom de två passbitarna över kyl och frys. Och att justera alla lådfronter.
Logga in
Skapa konto
Känns helt fantastiskt att det börjar bli färdigt, och vi gillar verkligen både hur köket blir att se ut och hur det känns.
Köksleverantören hade ritat köket med stommen som är vänd hitåt i bild (till höger) lite förskjuten på djupet jämfört med resten av halvön, dvs att denna stomme stack ut lite grann. Så hade inte vi monterat för vi ville ha lådfronterna flush med skivan.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
När vi packade upp täckskivan konstaterade vi att den var i ett stycke. Jag trodde att den skulle vara färdigt sågad och med kanterna lackerade, så det innebar direkt en hel del merarbete. Förskjuter man stommen så som tillverkaren hade tänkt behöver ju inte sågningen bli helt perfekt, för då kan man dölja eventuella skavanker i skarven mellan skiva och stomme, men i och med att vi ville ha flush montering så krävdes det exemplarisk sågning för att få det att se bra ut. Eftersom alla sågsnitt och kanter blir synliga måste det bli bra mer eller mindre direkt! Efter idogt mätande och försiktigt sågande fick jag nästintill perfekt passform. Behövde slipa lite grann i ena hörnet för att sista lådan skulle gå in, men bättre att lämna lite material än att såga för stort från början! Vi ska måla kanten med samma kulör, men redan nu blev det så pass bra att det knappt syns.
Logga in
Skapa konto
Idag har sambon städat och städat och städat tillsammans med sin mamma, så nu kan vi se ut genom fönstren igen! 😆
Jag har färdigställt köket så långt vi kan innan bänkskivan kommer på plats:
Och fortsatt med golvet:
Och så har vi monterat golvskenan till skjutdörrarna och ÄNTLIGEN fått dörrarna på plats:
Vi fick ju dörrarna tillsammans med köket för typ 18 månader sedan, så vi har hunnit flytta runt dörrarna ett antal gånger under denna tid. Så fantastiskt att de nu äntligen är på plats!
Jag har färdigställt köket så långt vi kan innan bänkskivan kommer på plats:
Logga in
Skapa konto
Och fortsatt med golvet:
Logga in
Skapa konto
Och så har vi monterat golvskenan till skjutdörrarna och ÄNTLIGEN fått dörrarna på plats:
Logga in
Skapa konto
Vi fick ju dörrarna tillsammans med köket för typ 18 månader sedan, så vi har hunnit flytta runt dörrarna ett antal gånger under denna tid. Så fantastiskt att de nu äntligen är på plats!
Nu kan ni snart vädra ur huset och starta bastun! Heja!
Imponerande arbete hela vägen!
Eivor får väl hissa flagg när huset är officiellt färdigt för inflyttning!
Imponerande arbete hela vägen!
Eivor får väl hissa flagg när huset är officiellt färdigt för inflyttning!
Såklart, det är ju väldigt viktigt att temperatur-testar bastuns alla steg innan man klassificerar anläggningen som godkänd innan syningen kan utföras.S skydiver skrev:
Besiktningsmannen kan nog ha överseende också 😄
Brandsläckare och dammsugare har nu fått sina respektive platser:
Budget-nätverksracket är byggt, nu ska det bara fyllas på med komponenter:
Och Sigge har frontalkrockat:
Logga in
Skapa konto
Budget-nätverksracket är byggt, nu ska det bara fyllas på med komponenter:
Logga in
Skapa konto