380 273 läst · 701 svar
380k läst
701 svar
Egenbyggt enplanshus och rejält garage
Tyckte först du skrivit "bättre att köra motorsåg i taket" och tyckte det kändes lite väl våldsamt...M matte_1986 skrev:
För er löste det sig.M matte_1986 skrev:Kan bli så illa att man som kund får acceptera detta (om huset fortfarande går att bygga på någorlunda vis och det blir beboeligt. Då kostnader för åtgärder överstiger värdet av att det är rimligt för entreprenören att åtgärda. Man blir inte glad som kund då... Vi efterforskade lite i detta när vår entreprenör råkade vrida vår garageplatta 90 grader fel.
Det blev liksom lite jobbigt när garageporten mot gatan hamnade mot vår framtida gräsmatta och grönsaksland. Fanns inte någon naturlig infartsväg där.
Som tur var fick det helt enkelt lösa sig, ta sig i nackskinnet och kapa av plattan och gjuta om. Blev ett större garage än tänkt men det drabbade inte oss något större ekonomiskt. Entreprenören dock fick sig en smäll.
Men i fallet ovan är frågan om det kan lösa sig. Entreprenören får väll göra resten av jobbet Pro-Bono
I helgen kom fyra kompisar på besök, och trots att vädret inte riktigt varit med oss så har vi hunnit få en del gjort.
Gjutit fundament till stolpe för att bära upp taket vid groventrén:
Fått upp alla takstolar:
Påbörjat råspont:
Och lite smått och gott annat som till exempel insektsnät på garaget (det blev för varmt för att jobba på vinden i somras).
Efter att vännerna åkte hem idag vid lunch fortsatte jag och tjejen med råsponten:
Efter ett långt pass kunde vi precis när mörkret föll packa ihop för kvällen då vi kommit upp till nocken och fått på presenningar:
Nu börjar det bli korta kvällar och taket är tidskrävande, så vi får se hur det går i veckan!
Gjutit fundament till stolpe för att bära upp taket vid groventrén:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Fått upp alla takstolar:
Logga in
Skapa konto
Påbörjat råspont:
Logga in
Skapa konto
Och lite smått och gott annat som till exempel insektsnät på garaget (det blev för varmt för att jobba på vinden i somras).
Efter att vännerna åkte hem idag vid lunch fortsatte jag och tjejen med råsponten:
Logga in
Skapa konto
Efter ett långt pass kunde vi precis när mörkret föll packa ihop för kvällen då vi kommit upp till nocken och fått på presenningar:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nu börjar det bli korta kvällar och taket är tidskrävande, så vi får se hur det går i veckan!
3h i till-och-från-duggregn och 7 grader utomhus, och en timme efter solnedgång, fick vi nöja oss för kvällen.
Vi konstaterade också att blöt och kall papp på 30 graders tak var ganska jobbigt hal. Voi hu-hu! Bara resten kvar...
Logga in
Skapa konto
Vi konstaterade också att blöt och kall papp på 30 graders tak var ganska jobbigt hal. Voi hu-hu! Bara resten kvar...
Ikväll kunde vi komma igång lite tidigare och då jobbet med ränndalen var gjort igår gick det ganska snabbt. 2h för att pappa den andra delen och då hade inte ens solen gått ner, great success! Dock har inte skarvarna fäst bra då det är så kallt ute, så imorgon ska jag upp med gasol och värma på lite.
Vi hann även med att få upp trekantslist och vindskivor på delen vi satte upp ikväll. Bara resten kvar nu, och det kommer ta sin lilla tid när man hinner med så lite på kvällarna.
Vi hann även med att få upp trekantslist och vindskivor på delen vi satte upp ikväll. Bara resten kvar nu, och det kommer ta sin lilla tid när man hinner med så lite på kvällarna.
Logga in
Skapa konto
Heij83
Lösvirkesbyggare
· Västra Götaland
· 1 026 inlägg
Heij83
Lösvirkesbyggare
- Västra Götaland
- 1 026 inlägg
Idag startade vi klockan 07 med att värma alla klisterskarvar med gasol, och de klistrade ihop riktigt fint. Sen flyttade vi byggställningen till andra sidan och jag började med nästa tak när sambon åkte på jobb. Jag försöker vara ledig på fredagar nu när det är lite kritiska moment som behöver avklaras.
Lite senare kom min far och assisterade, och tillsammans hann vi få upp all råspont innan han var tvungen att åka på middag.
Därefter hann jag trimma ena sidan och få upp vindskivor och trekantslist, plåt i ränndalen samt takfotsplåtar innan sambon kom hem. Tillsammans täckte vi sen taket med presenning och efter en 12 timmars dag är det nu lite välförtjänt vila! Är grymt nöjd med dagen och är hoppfull över att vi hinner få hela taket klart i helgen. Får förhoppningsvis några kompisar som kommer och hjälper så med lite tur kanske vi har en del utegips på plats också.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Lite senare kom min far och assisterade, och tillsammans hann vi få upp all råspont innan han var tvungen att åka på middag.
Logga in
Skapa konto
Därefter hann jag trimma ena sidan och få upp vindskivor och trekantslist, plåt i ränndalen samt takfotsplåtar innan sambon kom hem. Tillsammans täckte vi sen taket med presenning och efter en 12 timmars dag är det nu lite välförtjänt vila! Är grymt nöjd med dagen och är hoppfull över att vi hinner få hela taket klart i helgen. Får förhoppningsvis några kompisar som kommer och hjälper så med lite tur kanske vi har en del utegips på plats också.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto