M matte_1986 skrev:
När börjar du slå ner spik med Eivor är min fråga?
Lyfta tunga saker kan hon, rikta väggar kan hon, gräva/skrapa diverse material kan hon.
Säkerligen massa annat också. Men kan hon hamra ner en 4-tums i reglar?

Game on!

För övrigt, jäkligt imponerad av ert gedigna arbete! Starkt jobbat! Kämpa på! Snart är det taklagsfest!
Challenge accep-ted!
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Ramnemark och 5 till
  • Laddar…
S skydiver skrev:
Challenge accep-ted!
Oh yeah! Now were talking!
 
Shit det går ändå undan tycker jag. Har själv byggt några ytterväggar så jag vet hur jäkla mycket funderande och planerande det ligger bakom varje vägg med alla mått som måste stämma exakt.
Du gjorde det inte lätt för dig när du valde den formen på huset iaf ;)

Jag håller tummarna att ni får bra väder och slipper blöta höststormar.
 
Heij83
S skydiver skrev:
Samma här, men jag måste erkänna att jag underskattade hur mycket extra tid det skulle ta med alla hörn! Inte för att jag funderade så mycket på det innan vi började för vi ritade huset som vi ville ha det och så får det ta den tid det tar, men jäklar vad tid det tar! :crysmile:
jag svor senast idag för alla jäkla takkupor och om jag ska bygga igen så blir det rakt :crysmile::crysmile:
Tar förbannat lång tid.
 
  • Gilla
skydiver
  • Laddar…
Idag kom ytterligare tre väggar upp, och vi kan nu känna in utsikten från bastun lite grann.

Imorgon är det discgolftävling hela dagen så det blir nog inte mer än kanske en vägg till på kvällen, men på söndag ska det vara fint väder hela dagen och sambon är ledig så då ska resterande väggar och bärande innerväggar upp!

Nybyggd stomme till bastu med tre väggar och byggmaterial på golvet och utsikt mot naturen i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppförande av träväggar i en blivande bastu med en öppen utsikt över ett grönt landskap och träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Patrik_Hed och 9 till
  • Laddar…
Ni jobbar på i bra tempo!:)

Och nu har ni kört om mig:p
 
Nu är vi färdiga!

Eller ja, med ytterväggarna då, för vi reste den längsta väggen och satte den på plats ikväll.

Till helgen kommer förhoppningsvis grannens pappa med mobilkran och hjälper till att lyfta takstolarna på plats.

Resning av en stor trävägg på ett bygge med hjälp av en mobilkran, i skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd trästomme till yttervägg på betonggrund i skogsmiljö vid skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyuppförda trästommar till en byggnad på en betongplatta i skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ytterväggar av trästomme på ett husbygge med solnedgång i bakgrunden, byggmaterial och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Färdigställda träytterväggar på ett husbygge i skymningen, med skog i bakgrunden och byggmaterial på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Patrik_Hed och 19 till
  • Laddar…
Och ikväll kom första bärande innerväggen upp.
Nyuppsatt bärande trävägg i ett byggprojekt under skymning med verktyg och material synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Patrik_Hed och 17 till
  • Laddar…
LoweW
Finns det någon anledning varför dessa är sågade på det viset eller har det bara blivit en liten miss?
 
  • Träräcken med ojämna sågade öppningar markerade med röda cirklar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Heij83
Helt sjukt vilket tempo ni håller, blir rejält avundsjuk.
 
  • Älska
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
LoweW LoweW skrev:
Finns det någon anledning varför dessa är sågade på det viset eller har det bara blivit en liten miss?
Det är SJÄLVKLART gjort så för att hålla ner vikten på huset... Eller så gick det av bara farten när vi jackade ur reglar för bärlinor. :p
 
  • Haha
  • Gilla
Fotografen och 5 till
  • Laddar…
S skydiver skrev:
Det är SJÄLVKLART gjort så för att hålla ner vikten på huset... Eller så gick det av bara farten när vi jackade ur reglar för bärlinor. :p
Sen kan jag ju tillägga att det fanns en tanke med att vända de urjackade reglarna inåt istället för utåt och det var för att annars kommer man med 100% sannolikhet att skjuta fast utegipsen mitt för en urjackning vilket leder till att man skjuter hål i utegipsen. Detta är av erfarenhet då vi gjorde precis samma miss när vi byggde garaget. :thinking: På insidan kommer ju korsläkt vilket gör att det inte blir något problem.

Och på bilden ser det extra kul ut då det ser ut som att det ju sitter en bärlina där. Det är dock bara en regel som är fastskruvad på utsidan av väggen för att ge stabilitet när vi skulle lyfta väggen på plats, denna gavel är inte bärande och har alltså ingen bärlina.
 
  • Gilla
Jonatanm535 och 1 till
  • Laddar…
Heij83 Heij83 skrev:
Helt sjukt vilket tempo ni håller, blir rejält avundsjuk.
Känns lite stressigt bara då vi nu är inne i oktober och jag håller tummarna för att det blir torrt de närmsta veckorna så vi får på råspont och papp utan problem.
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
Nu är andra bärande innerväggen på plats och imorgon efter lunch lyfter vi på takstolarna!

Nytt trästomme av hus med bärande väggar uppförda, redo för takstolsinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd bärande trävägg på betonggrund med skog i bakgrunden vid skymning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nykonstruerad bärande trävägg i grov byggfas på betongplatta, beredd för montering av takstolar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 16 till
  • Laddar…
Klockan 12 kom kranföraren, som han hade lovat men till mot förtret! Trots att jag hade varit igång sen 8 hade jag ännu inte hunnit sätta ut vinkeljärnen, och jag hade bara farsan på plats som assistans. Men under tiden kranföraren ställde i ordning kranen lyckades jag få ut hälften av vinkeljärnen, och då hann även en kompis komma och hjälpa till.

En byggarbetsplats med en mobilkran vid en pågående huskonstruktion och diverse verktyg och material synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och efter 3,5h av lyftande såg det ut så här:

Byggarbetsplats med stor mobilkran som reser takstolar på ett hus i byggnation, med assistans av personer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husstomme under konstruktion med uppresade takstolar och synlig kran i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tyvärr var fem av takstolarna felkonstruerade, vet inte om jag gett fel indata till tillverkaren eller om det blivit någon form av kommunikationsmiss, men de kunde vi ju tyvärr inte lyfta på plats. De fyra små trianglarna som ska vara i nocken satte vi inte heller upp då kranföraren behövde åka hem, men de kan vi ju lyfta dit själva med Eivor.

Imorgon lovar de upp till 15 m/s I byarna, så jag ska sträva upp taket lite extra nu ikväll så det inte blir plockepinn av det!
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 14 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.