S skydiver skrev:
Hon kostade 10 000 € i inköp och har fordrat ungefär 4 000 € i service och underhåll sen dess.

En mycket praktisk dam att ha på sin gård! :cool:
Euro? Är det värt att importera en larvmaskin och i så fall från vilket land?
Tänker att frakten måste väl äta upp eventuell prisskillnad mot en svensk maskin?
 
Bor man på Åland så finns det kanske inte så många inhemska maskiner?
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
T TCG skrev:
Euro? Är det värt att importera en larvmaskin och i så fall från vilket land?
Tänker att frakten måste väl äta upp eventuell prisskillnad mot en svensk maskin?
Nu utspelar sig ju tråden du läser på Åland, och här är euro officiell valuta. ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik_Hed och 9 till
  • Laddar…
Man hinner ändå med lite grann efter jobbet! Tre väggar till är nu uppe och nu har vi det jobbigaste partiet avklarat med 45-graders vinklarna och de största fönstren.

Och på tal om Eivor så är hon bra till mycket, till exempel som en fast punkt i tillvaron när man ska rikta väggar:

Trästomme till hus med uppförda väggar och person som använder grävmaskin som stöd vid riktning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I hålet ska det in ett 300x170-fönster med samma bröstning som fönstren bredvid. Valde dock att lämna det med bara syllen på plats så kan vi ha det som transportöppning när vi ska in och ut med material efter att taket kommit på.

Trästomme för hus med tre uppförda väggar i kvällsljus, plats för stort fönster markerad, person i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggnadsstomme med tre uppresta träväggar och förberedelse för stort fönster, byggmaterial synligt runtom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
boschkenta och 12 till
  • Laddar…
Heij83
Man hinner mer än man tror efter jobbet.
Brukar köra på i ca 3h på vardagskvällar och 8-10h på helgdagar.
Brukar landa på ca 30h i veckan med heltidsjobb
 
Heij83 Heij83 skrev:
Man hinner mer än man tror efter jobbet.
Brukar köra på i ca 3h på vardagskvällar och 8-10h på helgdagar.
Brukar landa på ca 30h i veckan med heltidsjobb
Samma här, men jag måste erkänna att jag underskattade hur mycket extra tid det skulle ta med alla hörn! Inte för att jag funderade så mycket på det innan vi började för vi ritade huset som vi ville ha det och så får det ta den tid det tar, men jäklar vad tid det tar! :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
Heij83 och 2 till
  • Laddar…
Ännu en kväll har gått och vi har fått upp tre väggar till. Huset tar sakta men säkert form och det är så himla spännande att gå runt och känna in det!

En person står stolt framför tre nyuppförda träväggar på en husgrund i skogsmiljö, byggprojektet i utveckling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grund till hus med tre nybyggda träväggar under skymningen på landsbygden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Patrik_Hed och 8 till
  • Laddar…
Hur stort var det huset skulle bli nu igen? Ser riktigt bra ut än så länge och vilken känsla när ni flyttat in och kan säga att ni byggt det helt själva!!
 
Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Hur stort var det huset skulle bli nu igen? Ser riktigt bra ut än så länge och vilken känsla när ni flyttat in och kan säga att ni byggt det helt själva!!
BOA ska bli 152 kvm.

Ja den känslan får vi med ojämna mellanrum i garaget där vi bor nu. Man känner sitt hus ganska väl kan man väl säga! :D
 
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
Eivor fick vara med och rikta väggar ikväll igen:

Manniskan riktar en vagg med andvandning av en vattenpass i ett byggprojekt utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och vi har hittills haft en himla tur med vädret, hoppas det håller i sig!

En person riktar en trävägg på en byggplats vid solnedgång med verktyg och material runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Patrik_Hed och 8 till
  • Laddar…
Otroligt kul att följa, mycket tacksam för alla uppdateringar i ett av de klart med intressanta trådarna jag hitta på BH! (även om minnet slinter var huset är placerat ibland :rofl: )
Skulle vilja bygga ett liknande garage.
Gick era tankar någongång mot att ha trappa på utsidan till en balkong och ingång i gaveln?
Mina funderingar:
+ Sparar yta inne i garaget
+ Blir regnskydd över portarna
+ Enklare brandskydd med ett slätt tak i hela garaget inne.
+ Enkel montering och underhåll av t.ex. vindskivor på den gaveln då balkongen blir som en permanent ställning
- Eventuellt halt på trappa utomhus på vintern is/alger(om trätrappa)
- Dyrare
Något jag inte tänkt på? :)
 
  • Gilla
Octavianus och 1 till
  • Laddar…
S skydiver skrev:
Och vi har hittills haft en himla tur med vädret, hoppas det håller i sig!
[bild]

Är det bönestund till väderguden?
 
  • Haha
PellePeps och 1 till
  • Laddar…
T TCG skrev:
Otroligt kul att följa, mycket tacksam för alla uppdateringar i ett av de klart med intressanta trådarna jag hitta på BH! (även om minnet slinter var huset är placerat ibland :rofl: )
Skulle vilja bygga ett liknande garage.
Gick era tankar någongång mot att ha trappa på utsidan till en balkong och ingång i gaveln?
Mina funderingar:
+ Sparar yta inne i garaget
+ Blir regnskydd över portarna
+ Enklare brandskydd med ett slätt tak i hela garaget inne.
+ Enkel montering och underhåll av t.ex. vindskivor på den gaveln då balkongen blir som en permanent ställning
- Eventuellt halt på trappa utomhus på vintern is/alger(om trätrappa)
- Dyrare
Något jag inte tänkt på? :)
Roligt att du uppskattar det, och kommentarerna är upplyftande!

Vi resonerande väl lite som du gällande plus och minus. För vår del kommer vi ju ha groventré direkt ut i carporten och sen kunna gå skyddat genom carporten in i garaget och upp på loftet, med andra ord kan ska man kunna gå dit torr även om det ösregnar, en utvändig trappa funkar inte det med.
Jag tyckte även att det inte passade in estetiskt med utvändig trappa, och tyckte det kändes enklare att bygga. Eftersom vi använder samma entré till garage och loft behövs bara en ytterdörr, har man en utvändig trappa till loftet vill man väl ha en skild dörr till garaget och då har man plötsligt två ytterdörrar.

Men jo, det finns långt gångna ritningar på ett garage med rejäl balkong på kortsidan utanför loftet där man har entrén, under denna balkong blev då en plats för en bil, typ carport. Sen hade jag ritat in ännu en balkong på långsidan för att få mera ljus in i lägenheten. Men som med så mycket annat så kommer pengarna in i bilden när planerna blir mer och mer verkliga, garaget var ju ritat som 180 kvadratmeter från början och fick till slut prutas ner till pluttiga 120! :(:p
 
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Är det bönestund till väderguden?
Jag hade tappat förståndet, men kunde inte hitta det.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
När börjar du slå ner spik med Eivor är min fråga?
Lyfta tunga saker kan hon, rikta väggar kan hon, gräva/skrapa diverse material kan hon.
Säkerligen massa annat också. Men kan hon hamra ner en 4-tums i reglar?

Game on!

För övrigt, jäkligt imponerad av ert gedigna arbete! Starkt jobbat! Kämpa på! Snart är det taklagsfest!
 
  • Haha
TCG och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.